Gå til innhold

halsbrann, men ikke i magen...

Anbefalte innlegg

Spørsmålet burde kansje stilles til en Øre/Nese/Hals -lege, men jeg fant ikke det hos doktor online.

Hei, jeg har i flere år hatt problemer med sur hals. Det kommer ofte når jeg har spist noe med sukker, sjokolade eller lignende. Det kjennes som om det sitter spessiellt i halsen, ikke i magen.

Jeg har vært på sykehuset og de har kikket på magen min med slange. Legen sa magen var så fin at jeg nesten burde tatt med bilde hjem. Jeg har forsøkt kurer med zantac og andre dyre medisiner uten hjelp. Jeg tror ikke dette er noe som ligger i megen men i halsen svelget. Det fører også til at jeg ofte har dårlig ånde. I perioder er det ekstra ille over fere dager.

Jeg har vent meg til å tygge novaluzid eller Extra Tyggis når det oppstår for å nøytralisere. Dette hjelper ikke mer enn en kort tid.

Hva kan jeg gjøre?

Kan det ha noe med det man kaller mandlene i halsen?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/210967-halsbrann-men-ikke-i-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noe galt med mandlene dine anser jeg for utenkelig.

Men du kan lide av såkalt "burning mouth syndrome":

Oppsøk legen din for å undersøke for evt. jernmangel, b12 mangel, b6-mangel, hypothyreoidisme (skjoldbruskskjertel-hormon) for evt. å utelukke noen mangeltilstand av næringsmidler.

Allikevel holder jeg en stor knapp på sure oppstøt da "burning mouth syndrome" oftest berører tungen, ikke bakre del av svelget.

Her har du en liste med legemidler du kan bruke mot sure oppstøt. Meld gjerne fra hvis du har effekt av noen midler. Lykke til.

Gaviscon

Inside Brus

Pepcid

Pepcidduo

Ranitidin 75 mg

Ranitidine Zantac

Logg deg gjerne på for å få mer informasjon om legemidlene.

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/

Noe galt med mandlene dine anser jeg for utenkelig.

Men du kan lide av såkalt "burning mouth syndrome":

Oppsøk legen din for å undersøke for evt. jernmangel, b12 mangel, b6-mangel, hypothyreoidisme (skjoldbruskskjertel-hormon) for evt. å utelukke noen mangeltilstand av næringsmidler.

Allikevel holder jeg en stor knapp på sure oppstøt da "burning mouth syndrome" oftest berører tungen, ikke bakre del av svelget.

Her har du en liste med legemidler du kan bruke mot sure oppstøt. Meld gjerne fra hvis du har effekt av noen midler. Lykke til.

Gaviscon

Inside Brus

Pepcid

Pepcidduo

Ranitidin 75 mg

Ranitidine Zantac

Logg deg gjerne på for å få mer informasjon om legemidlene.

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/

flere medikamenter

Link

Novaluzid

Titralac

• 1 år senere...

''Hei, jeg har i flere år hatt problemer med sur hals.''

Det samme problemet har eg hatt i over to år nå.

Det er ikkje mulig å ha _halsbrann_ i magen!

Halsbrann er noe som enkelte får, og _alltid_ i halsen (det ligger jo i ordet).

''Jeg har vært på sykehuset og de har kikket på magen min med slange. Legen sa magen var så fin at jeg nesten burde tatt med bilde hjem.''

Tviler på at de kikket på magen din med en slange, de brukte nok et kamera (har gjort dette sjøl, mange ganger).

Foreslo legen kor du burde henge opp bildet også? he, he..

''Hva kan jeg gjøre? Kan det ha noe med det man kaller mandlene i halsen?''

Nei, det tror eg ikkje.

Kanskje du får magesyre opp i halsen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...