Gå til innhold

Er det på denne måten aborter foreger her i landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er sykt at du legger ut linken her. Har du ingen empati med de som har måtte tatt abort?

Skikkelig dårlig gjort, synes

Litt på siden, men en av prestene som er med Nessa nektet og døpe meg da jeg var liten. Jeg var ett barn laget i synd. Og så var navnet mitt fælt sa han (du vet navnet mitt, det er da vel ikke så fælt, eller? ;-) )

Han jobbet da som vanlig prest, men er jo nå avsatt ved dom som prest, og er med i gjengen til Nessa.

Han nektet forresten og døpe halvsøstera mi også, og navnet hennes var visstnok verre enn mitt....

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

25

• Dorthe

13

• Goliath

8

• flisa

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Litt på siden, men en av prestene som er med Nessa nektet og døpe meg da jeg var liten. Jeg var ett barn laget i synd. Og så var navnet mitt fælt sa han (du vet navnet mitt, det er da vel ikke så fælt, eller? ;-) )

Han jobbet da som vanlig prest, men er jo nå avsatt ved dom som prest, og er med i gjengen til Nessa.

Han nektet forresten og døpe halvsøstera mi også, og navnet hennes var visstnok verre enn mitt....

I synd??? Tosk.

Dessuten så synes jeg du har et fint navn :o)

Skrevet

I synd??? Tosk.

Dessuten så synes jeg du har et fint navn :o)

Takk :o)

Joda, han var skikkelig fæl med mamma, ikke var foreldrene mine gift, ikke bodde de sammen heller.

Og da pappa kom 7 år senere med enda ett barn utenfor ekteskap, atpåtil med en ny dame, fikk han seg noen salver.

Men en sogneprest i en annen kommune sa at i dåpen sier de, la barna komme til Gud, og det er vel ikke denne lille jenta sin feil hva enn foreldre gjør.

Dette er noe jeg har lagt meg på minnet, og har tenkt på i flere sammenhenger.

Skrevet

Jeg er så dobbel jeg at andre kan gjerne gjøre det hvis de har samvittighet til det og føler at det er det riktige, men jeg vil ikke.

Og jeg har sagt til dattera mi at hvis hun noen gang har tenkt på noe slikt må hun aldri fortelle det til meg. Jeg hadde sørget meg ihjel :o)

"Jeg er så dobbel jeg at andre kan gjerne gjøre det hvis de har samvittighet til det og føler at det er det riktige, men jeg vil ikke."

Jeg er litt enig i det. Jeg vil ikke blande meg for mye opp i andres samvittighet :-)

"............................................."

Skrevet

Takk :o)

Joda, han var skikkelig fæl med mamma, ikke var foreldrene mine gift, ikke bodde de sammen heller.

Og da pappa kom 7 år senere med enda ett barn utenfor ekteskap, atpåtil med en ny dame, fikk han seg noen salver.

Men en sogneprest i en annen kommune sa at i dåpen sier de, la barna komme til Gud, og det er vel ikke denne lille jenta sin feil hva enn foreldre gjør.

Dette er noe jeg har lagt meg på minnet, og har tenkt på i flere sammenhenger.

Jeg blir stadig påminnet om hvorfor jeg ikke tror på gud ;o)

Skrevet

Forresten hvis det fremdeles er "det tause skriket" han har liggende der inne så har det blitt uttalt opp til flere ganger av leger at denne må være falsk. Blant annet fordi narkosen som gies mor går over til barnet.

Er ikke helt inne på detaljene om akkurat det der.

Skrevet

jeg synes i utgangspunktet at måten det foregår på ikke er hovedpoenget. Man tar livet av et foster. Så enkelt er det. Enten er man for eller mot å drepe barn i mors liv. Skrekkbilder er forøvrig forkastelig og tror at de som velger å ta abort har tenkt grundig igjenom det og trenger ikke noen ekstra belastning. For meg så er det vanskelig å forsvare etisk sett. Men når man ser på alternativet med strikkepinner og ulovlige aborter og uønskede barn er jeg villig til å kompromisse med idealene mine -dessverre kanskje

Gjest mirakel*2?
Skrevet

jeg ville ikke se denne filmen, men det ville min samboer. Jeg gikk inn i rommet ved siden av. Etter en stund hører jeg han si: "dette klarer jeg ikke". Han tåler det meste, men dette synes han var så grotesk at han måtte slå det av. Jeg er utrolig glad for at jeg ikke så det!

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Jeg har ikke sett den jeg og ikke har jeg lyst heller.

det gjør du lurt i. Jeg har heller ikke sett den, men min samboer begynte. Han måtte slå det av. Han klarte ikke mer, og det er ikke mye som setter han ut

Skrevet

det gjør du lurt i. Jeg har heller ikke sett den, men min samboer begynte. Han måtte slå det av. Han klarte ikke mer, og det er ikke mye som setter han ut

Jeg står over selv uten å ha tatt abort sjøl. Jeg synes slike filmer er propaganda a la Hitler for å gi ekstra dårlig samvittighet til folk som egentlig vet med seg sjøl at de har gjort det riktige.

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Jeg står over selv uten å ha tatt abort sjøl. Jeg synes slike filmer er propaganda a la Hitler for å gi ekstra dårlig samvittighet til folk som egentlig vet med seg sjøl at de har gjort det riktige.

ja, det er helt sprøtt. Min samboer fortalte en liten detalj fra filmen, jeg ble kvalm bare av det lille han fortalte. Det kan hende jeg er litt ekstra sårbar i og med at vi prøver på å få barn, men jeg kan ikke forestille meg hvilken reaksjoner dette kan skape hos dem som har tatt abort. Jeg anbefaler dem ihvertfall å holde seg langt unna denne filmen! Den tjener ikke til noe godt. Det eneste som skjer er at folk som allerede er sårbare blir trakket ned i skiten

Skrevet

Jeg blir stadig påminnet om hvorfor jeg ikke tror på gud ;o)

Det er da for pokker ikke Gud sin feil at sånne folk som Nessa går bananas og dømmer folk i hytt og pine.

Skrevet

ja, det er helt sprøtt. Min samboer fortalte en liten detalj fra filmen, jeg ble kvalm bare av det lille han fortalte. Det kan hende jeg er litt ekstra sårbar i og med at vi prøver på å få barn, men jeg kan ikke forestille meg hvilken reaksjoner dette kan skape hos dem som har tatt abort. Jeg anbefaler dem ihvertfall å holde seg langt unna denne filmen! Den tjener ikke til noe godt. Det eneste som skjer er at folk som allerede er sårbare blir trakket ned i skiten

Og det ser jeg virkelig ingen hensikt med. Jeg blir skikkelig grinete av at noen prøver å gi noen dårlig samvittighet.

Skrevet

Det er da for pokker ikke Gud sin feil at sånne folk som Nessa går bananas og dømmer folk i hytt og pine.

Sånne folk som tror de er gud mener du og dømmer andre?

Jeg synes de fleste kristne er ganske dømmesyke jeg og gjerne vil bestemme hva andre skal synes er riktig og feil.

Skrevet

Sånne folk som tror de er gud mener du og dømmer andre?

Jeg synes de fleste kristne er ganske dømmesyke jeg og gjerne vil bestemme hva andre skal synes er riktig og feil.

Da kjenner du feil type kristne.

Dømmesyke folk finnes overalt

Gjest du er mann skjønner jeg
Skrevet

"Likevel synes jeg at alle skal ha muligheten til abort hvis de mener at en graviditet er et skikkelig problem."

Akkurat det tar jeg ikke stilling til, p.g.a den enorme kompleksiteten. Men at det er et liv som avsluttes, det er det jo liten tvil om. Og personlig er jeg sterkt imot det.

"........................................."

Et liv som avsluttes sier du...hvilket LIV da tror du, siden en slik vanskelig avgjørelse blir tatt av en gravid kvinne.

Gravid etter voldtekt? 14 år og gravid? Gravid og drittsekk til far? Gravid og mer enn nok med å stable sitt eget liv på fote?

Å få et barn ikke noe man blir ferdig med noen gang i hele resten av sitt liv.

Skrevet

Da kjenner du feil type kristne.

Dømmesyke folk finnes overalt

Kjenner ingen, har bare møtt noen.

Skrevet

Kjenner ingen, har bare møtt noen.

Ja, det er vel ofte sånn at de som er verst synes best - uansett.

Skrevet

Et liv som avsluttes sier du...hvilket LIV da tror du, siden en slik vanskelig avgjørelse blir tatt av en gravid kvinne.

Gravid etter voldtekt? 14 år og gravid? Gravid og drittsekk til far? Gravid og mer enn nok med å stable sitt eget liv på fote?

Å få et barn ikke noe man blir ferdig med noen gang i hele resten av sitt liv.

Og poenget ditt var...?

"Et liv som avsluttes sier du...hvilket LIV da tror du, siden en slik vanskelig avgjørelse blir tatt av en gravid kvinne.

Det er så enkelt at det er et liv som tas. En 14-åring som får ødelagt ungdommen sin p.g.a en graviditet _dør_ ikke. Heller ikke en voksen kvinne som av en eller annen grunn ikke er i stand til å ta seg av et barn. Og for å påpeke det åpenbare (selv om det burde være unødvendig): Jeg har ikke kommet med noen formaninger om hva folk skal gjøre, eller anklaget noen for noe som helst. Jeg kaller kun en spade for en spade her, og uttrykker min personlige mening basert på mitt verdisyn.

Hvis man bruker argumentet om at fosteret blir "reddet" fra en "grusom" oppvekst etc., så sier man jo samtidig at det er et barnhjertighetsdrap, og at det er greit. Da blir det vanskelig å argumentere for at det bare skal gjelde abort, f.eks.

"Gravid etter voldtekt? "14 år og gravid? Gravid og drittsekk til far? Gravid og mer enn nok med å stable sitt eget liv på fote?"

Fullt forståelig. Men er fosteret noe mindre et liv av den grunn? Har jeg antydet noen som helst undervurdering av den som tar abort? I såfall var det fint om du presisterte det.

"Å få et barn ikke noe man blir ferdig med noen gang i hele resten av sitt liv."

Igjen har jeg vansker med å se poenget ditt. Er det det ufødte livets feil at mor ikke vil ha barnet? Er mors livskvalitet i prinsippet (merk: jeg sa _prinsippet_, så ikke legg konkrete meninger på meg) mer verdt enn liv eller død for fosteret?

Det at jeg er mann har absolutt ingenting å gjøre med det jeg sa om dette. Dette er en verdibasert holdning jeg har personlig, og jeg har ikke noe problem med å akseptere at andre har et annet synspunkt. Jeg mener personlig at det er feil å ta liv - mener du at å ta liv i denne sammenhengen er ok, så er det din mening. Forøvrig har jeg kjent noen kvinner som har tatt abort, både unge og mer voksne. Ikke en eneste av disse ville etter eget sigende ha gjort det igjen - uten at det utelukker at det finnes de som ville gjort det.

"............................................"

Skrevet

"for å gi ekstra dårlig samvittighet til folk som egentlig vet med seg sjøl at de har gjort det riktige."

Mange vet _ikke_ at de har gjort det riktige.

".........................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...