Gå til innhold

Er det på denne måten aborter foreger her i landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

"jeg er helt på linje med Prozak - men klarer likevel å se at abort er en akesptabel løsning for enkelte - uansett situasjon så har man tatt livet av et barn - det går ikke å komme fra"

Ah, men da kommer vi igjen til barnhjertighetsdrap, eller drap av én for at en annen skal få overleve. Og hvordan kan det være mer forsvarlig enn f.eks aktiv dødshjelp? (bare et eksempel)

Jeg er heller ikke blind for at det kan være en akseptabel løsning, men jeg synes ikke man tjener noe på å kamuflere det som noe annet, forsøke å argumentere fåfengt for at det ikke er et liv o.s.v. I gamle dager kvalte de nyfødte barn hvis de ikke hadde mulighet til å ta seg av dem. Det var neppe snakk om noen lidelse i de tilfellene heller.

"............................................"

Helt enig med deg. Likevel dømmer jeg ingen -og det gjør jo ikke du heller.

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

25

• Dorthe

13

• Goliath

8

• flisa

7

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ved å si mine meninger? :-)

Her er jeg faktisk så enig med laguna som det går an å være.

Men jeg respekterer at andre har andre meninger, så lenge de ikke skal dytte de på alle andre (som f.eks Nessa & co gjør, eller ved å bruke lovanvendelser som fratar alle sine egne valg rundt dette).

Ok :)

Skrevet

"jeg er helt på linje med Prozak - men klarer likevel å se at abort er en akesptabel løsning for enkelte - uansett situasjon så har man tatt livet av et barn - det går ikke å komme fra"

Ah, men da kommer vi igjen til barnhjertighetsdrap, eller drap av én for at en annen skal få overleve. Og hvordan kan det være mer forsvarlig enn f.eks aktiv dødshjelp? (bare et eksempel)

Jeg er heller ikke blind for at det kan være en akseptabel løsning, men jeg synes ikke man tjener noe på å kamuflere det som noe annet, forsøke å argumentere fåfengt for at det ikke er et liv o.s.v. I gamle dager kvalte de nyfødte barn hvis de ikke hadde mulighet til å ta seg av dem. Det var neppe snakk om noen lidelse i de tilfellene heller.

"barnhjertighetsdrap" =

barmhjertighetsdrap

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Ah, men da kommer vi igjen til barnhjertighetsdrap, eller drap av én for at en annen skal få overleve. Og hvordan kan det være mer forsvarlig enn f.eks aktiv dødshjelp? (bare et eksempel)"

Jeg har tenkt mye på aborten jeg tok for mange år siden. Spesielt siden jeg hadde en alt for dårlig grunn, slik jeg ser det nå i ettertid.

Men likevel synes jeg du går alt for langt nå.

Du sier nærmest at jeg er en morder.

Gjest stakkars små
Skrevet

Dette er det Nessa & co som står bak, og er en ren propagandavideo for deres motstand mot abort.

I følge leger i Norge er IKKE dette måten det foregår på her til lands.

Nessa & co er like store fanatister som en vilken som helst annen religiøs fundamentalistisk gjøk - og bruker alle de virkemidler som måtte passe deres forskrudde syn på den saken de brenner for.

Hvordan i ¤#"!%¤#& tror du da det ser ut når legene først KNUSER et lite foster og deretter SKRAPER det hele ut??? - Hvor trangsynt går det ann å være??? - Jeg bare spør!

Skrevet

Hvordan i ¤#"!%¤#& tror du da det ser ut når legene først KNUSER et lite foster og deretter SKRAPER det hele ut??? - Hvor trangsynt går det ann å være??? - Jeg bare spør!

Hvis du roer deg ned litt, og skriver/snakker litt mer saklig, så er det sikkert lettere å ta deg seriøst. I det øyeblikket følelser styrer en slik debatt, er den død.

"..........................................."

Gjest stakkars små
Skrevet

Hvis du roer deg ned litt, og skriver/snakker litt mer saklig, så er det sikkert lettere å ta deg seriøst. I det øyeblikket følelser styrer en slik debatt, er den død.

"..........................................."

Ja, sannheten er mange ganger ofte vanskelig å godta. Og da kommer alle bortforklaringene.

Skrevet

"Ah, men da kommer vi igjen til barnhjertighetsdrap, eller drap av én for at en annen skal få overleve. Og hvordan kan det være mer forsvarlig enn f.eks aktiv dødshjelp? (bare et eksempel)"

Jeg har tenkt mye på aborten jeg tok for mange år siden. Spesielt siden jeg hadde en alt for dårlig grunn, slik jeg ser det nå i ettertid.

Men likevel synes jeg du går alt for langt nå.

Du sier nærmest at jeg er en morder.

Nei, jeg sier nøyaktig det samme som flisa sa. Og jeg sier også at jeg synes det er meningløst å kamuflere det som noe annet enn det er.

Forøvrig har jeg ikke uttalt meg spesiellt kritisk til barmhjertighets- eller nødvendighetsdrap heller, har jeg?

Skrevet

Ja, sannheten er mange ganger ofte vanskelig å godta. Og da kommer alle bortforklaringene.

"Ja, sannheten er mange ganger ofte vanskelig å godta."

Du - les tråden før du begynner å snakke barnslig tull.

"Og da kommer alle bortforklaringene."

Hvilke bortforklaringer? Det hjelper ikke hva du har å si - så lenge du fremlegger det på en slik måte, blir du neppe tatt seriøst. Så enkelt er det - og du burde ta tipset mitt som det det var: Et tips.

".........................................."

Skrevet

"barnhjertighetsdrap" =

barmhjertighetsdrap

Det skulle være en "m" der, ja :-)

Skrevet

Helt enig med deg. Likevel dømmer jeg ingen -og det gjør jo ikke du heller.

"Likevel dømmer jeg ingen -og det gjør jo ikke du heller"

Nei, ingen av oss har gjort det. Ergo kommer jeg til å ignorere svar som antyder det - det finnes grenser for hvor mange ganger man gidder å gjenta noe :-)

Men de som blir mest støtt av at noen sier sannheten (uten å dømme), er jo gjerne de som er mest usikre på akkurat det. Det er helt logisk.

Gjest stakkars små
Skrevet

ja, det er helt sprøtt. Min samboer fortalte en liten detalj fra filmen, jeg ble kvalm bare av det lille han fortalte. Det kan hende jeg er litt ekstra sårbar i og med at vi prøver på å få barn, men jeg kan ikke forestille meg hvilken reaksjoner dette kan skape hos dem som har tatt abort. Jeg anbefaler dem ihvertfall å holde seg langt unna denne filmen! Den tjener ikke til noe godt. Det eneste som skjer er at folk som allerede er sårbare blir trakket ned i skiten

Ville det ikke være bedre å adoptere bort et barn, som mor av en eller annen grunn ikke vil ha, til noen som strever med å få barn, eller ikke kan få barn?

Jeg synes også det er litt uetisk å i det ene sekundet drepe små barn for deretter snu ryggen til for så å gjøre alt som står i ens makt for å redde barn som holder på å dø.

Gjest stakkars små
Skrevet

"Ja, sannheten er mange ganger ofte vanskelig å godta."

Du - les tråden før du begynner å snakke barnslig tull.

"Og da kommer alle bortforklaringene."

Hvilke bortforklaringer? Det hjelper ikke hva du har å si - så lenge du fremlegger det på en slik måte, blir du neppe tatt seriøst. Så enkelt er det - og du burde ta tipset mitt som det det var: Et tips.

Og da kommer alle bortforklaringene...

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Nei, jeg sier nøyaktig det samme som flisa sa. Og jeg sier også at jeg synes det er meningløst å kamuflere det som noe annet enn det er.

Forøvrig har jeg ikke uttalt meg spesiellt kritisk til barmhjertighets- eller nødvendighetsdrap heller, har jeg?

"Forøvrig har jeg ikke uttalt meg spesiellt kritisk til barmhjertighets- eller nødvendighetsdrap heller, har jeg?"

Hva babler du om nå?

Du er ikke kritisk til barmhjertighetsdrap på et menneske.

Men du er kritisk til barmhjertighetsdrap på et foster?

Skrevet

Og da kommer alle bortforklaringene...

"Og da kommer alle bortforklaringene..."

Kan du peke på noen "bortforklaringer"?

"........................................"

Skrevet

jeg synes i utgangspunktet at måten det foregår på ikke er hovedpoenget. Man tar livet av et foster. Så enkelt er det. Enten er man for eller mot å drepe barn i mors liv. Skrekkbilder er forøvrig forkastelig og tror at de som velger å ta abort har tenkt grundig igjenom det og trenger ikke noen ekstra belastning. For meg så er det vanskelig å forsvare etisk sett. Men når man ser på alternativet med strikkepinner og ulovlige aborter og uønskede barn er jeg villig til å kompromisse med idealene mine -dessverre kanskje

Som jeg skulle skrevet det selv!

Skrevet

"Forøvrig har jeg ikke uttalt meg spesiellt kritisk til barmhjertighets- eller nødvendighetsdrap heller, har jeg?"

Hva babler du om nå?

Du er ikke kritisk til barmhjertighetsdrap på et menneske.

Men du er kritisk til barmhjertighetsdrap på et foster?

"Hva babler du om nå? Du er ikke kritisk til barmhjertighetsdrap på et menneske. Men du er kritisk til barmhjertighetsdrap på et foster?"

Litt klønete formulert. (Hva er forresten forskjellen på et "menneske" og et "foster"?)

Jeg har sagt hva jeg mener om det moralske med det. At du ikke klarer å forholde deg til akkurat det, kan ikke jeg gjøre noe med. Og jeg synes heller ikke det er riktig å late som om det er noe annet enn det det er.

Og nei - jeg har ikke uttalt meg kritisk om de som tar abort - jeg har uttalt meg moralsk uenig i at det skal være riktig å gjøre det. At jeg ikke er enig i at drap av et foster er riktig, burde da ikke være vanskeligere å akseptere for deg enn det er for meg å akseptere at du mener det er riktig?

Skrevet

jeg synes i utgangspunktet at måten det foregår på ikke er hovedpoenget. Man tar livet av et foster. Så enkelt er det. Enten er man for eller mot å drepe barn i mors liv. Skrekkbilder er forøvrig forkastelig og tror at de som velger å ta abort har tenkt grundig igjenom det og trenger ikke noen ekstra belastning. For meg så er det vanskelig å forsvare etisk sett. Men når man ser på alternativet med strikkepinner og ulovlige aborter og uønskede barn er jeg villig til å kompromisse med idealene mine -dessverre kanskje

Glemte å kommentere dette :-)

Jeg er langt på vei enig med det du skriver.

"............................................."

Skrevet

Hva er det du spør om?

Det ser helt sikkert grisete ut om man knuser et foster for så å skrape det ut etterpå.

Men hvis du tror det er slik det foregår på, så tror jeg du bør oppsøke andre med mer kunnskap om det for ytterligere informasjon en din fanatiske meningsfelle(?) Nessa - hvis du ønsker å fremstå med noe som helst av troverdighet......

Skrevet

Det er vel nøyaktig den måten fanatikere verden over omtaler "sin sannhet" på....

Gå heller hjem og les mer i bibelen du, så finner du kanskje roen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...