Gå til innhold

Er det på denne måten aborter foreger her i landet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er det du spør om?

Det ser helt sikkert grisete ut om man knuser et foster for så å skrape det ut etterpå.

Men hvis du tror det er slik det foregår på, så tror jeg du bør oppsøke andre med mer kunnskap om det for ytterligere informasjon en din fanatiske meningsfelle(?) Nessa - hvis du ønsker å fremstå med noe som helst av troverdighet......

Det er vel i prinsippet dette so skjer ved en utskraping, men på et tidligere tidspunkt. Videoen til nessa er en pervertert versjon - ekte eller ei.

"............................................."

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

25

• Dorthe

13

• Goliath

8

• flisa

7

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Hva babler du om nå? Du er ikke kritisk til barmhjertighetsdrap på et menneske. Men du er kritisk til barmhjertighetsdrap på et foster?"

Litt klønete formulert. (Hva er forresten forskjellen på et "menneske" og et "foster"?)

Jeg har sagt hva jeg mener om det moralske med det. At du ikke klarer å forholde deg til akkurat det, kan ikke jeg gjøre noe med. Og jeg synes heller ikke det er riktig å late som om det er noe annet enn det det er.

Og nei - jeg har ikke uttalt meg kritisk om de som tar abort - jeg har uttalt meg moralsk uenig i at det skal være riktig å gjøre det. At jeg ikke er enig i at drap av et foster er riktig, burde da ikke være vanskeligere å akseptere for deg enn det er for meg å akseptere at du mener det er riktig?

".........................................."

Jeg forstår bare ikke logikken i det du sier, og du svarte ikke på spørsmålet heller.

I min situasjon var det feil, men å si at det er galt uansett hvilken situasjon man er i, er jeg ikke enig med deg i.

Når du i tillegg sier du ikke er kritisk til barmhjertighetsdrap, men er kritisk til barmhjertighetsdrap på et foster, blir jeg sittende igjen som et stort spørsmålstegn.

Skrevet

Det er vel i prinsippet dette so skjer ved en utskraping, men på et tidligere tidspunkt. Videoen til nessa er en pervertert versjon - ekte eller ei.

Videoen til Nessa har intet med hvordan ordinære aborter utføres i Norge på.

Å diskutere prinsipper sett i lys av denne skrekkvideoen blir fullstendig useriøst.

Men om man ønsker useriøse abortdebatter ene og alene styrt av følelser, så vær så god.

Men det er debatter jeg ikke ser noen som helst mening i å delta i.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

jeg synes i utgangspunktet at måten det foregår på ikke er hovedpoenget. Man tar livet av et foster. Så enkelt er det. Enten er man for eller mot å drepe barn i mors liv. Skrekkbilder er forøvrig forkastelig og tror at de som velger å ta abort har tenkt grundig igjenom det og trenger ikke noen ekstra belastning. For meg så er det vanskelig å forsvare etisk sett. Men når man ser på alternativet med strikkepinner og ulovlige aborter og uønskede barn er jeg villig til å kompromisse med idealene mine -dessverre kanskje

"Enten er man for eller mot å drepe barn i mors liv"

En veldig bastant uttalelse.

Dette er et vanskelig spørsmål, som det er vanskelig å være enten for eller i mot.

Gjest stakkars små
Skrevet

"Og da kommer alle bortforklaringene..."

Kan du peke på noen "bortforklaringer"?

"........................................"

Hvis du leser denne tråden, noe jeg formoder du har gjort ;), så vil du se at mange her som godtar (og bortforklarer) abort ved å si at det ikke er sånn abort blir gjort, at det ikke gjøres slik i Norge (ja vi er jo alltid så mye bedre enn andre), at det bare er i USA de gjør det slikt (ja de er jo alltid mye værre enn oss), osv. osv. - Tror du det er noen her inne som i det hele tatt vet hvordan et abortinngrep foregår? Jeg tror ikke "en kjeft" her inne vet hvordan det foregår. Jeg er stygt redd for at det som gjøres er lite pent, og at uansett hvordan det ser ut så vil alltid noen bortforklare det ved å si at det ikke stemmer.

Skrevet

Hvis du leser denne tråden, noe jeg formoder du har gjort ;), så vil du se at mange her som godtar (og bortforklarer) abort ved å si at det ikke er sånn abort blir gjort, at det ikke gjøres slik i Norge (ja vi er jo alltid så mye bedre enn andre), at det bare er i USA de gjør det slikt (ja de er jo alltid mye værre enn oss), osv. osv. - Tror du det er noen her inne som i det hele tatt vet hvordan et abortinngrep foregår? Jeg tror ikke "en kjeft" her inne vet hvordan det foregår. Jeg er stygt redd for at det som gjøres er lite pent, og at uansett hvordan det ser ut så vil alltid noen bortforklare det ved å si at det ikke stemmer.

Normalt blir det ikke benyttet inngrep ved aborter i Norge, når disse gjennomføres innenfor en viss tid.

Abortene foregår ved at det blir fremkalt abort gjennom medisinering.

Og skal man diskutere om man er for eller mot abort, så bør det foregå på et helt annet grunnlag enn hvordan det "ser ut".

Nå vet ikke jeg om du spiser kjøtt eller ikke.

Tar du deg en tur på et slakteri, så er jeg sikker på at du vil finne nok av eksempler på at det som foregår der heller ikke ser pent ut - selv om de gjøres humant overfor de dyr som slaktes.

Men hvordan det ser ut er like fullt ikke noe argument mot slakting av dyr.

Hvis du klarer å se sammenhengen eller motsetningene her - når det gjelder vilke hensyn som skal ivaretas?

Skrevet

Jeg forstår bare ikke logikken i det du sier, og du svarte ikke på spørsmålet heller.

I min situasjon var det feil, men å si at det er galt uansett hvilken situasjon man er i, er jeg ikke enig med deg i.

Når du i tillegg sier du ikke er kritisk til barmhjertighetsdrap, men er kritisk til barmhjertighetsdrap på et foster, blir jeg sittende igjen som et stort spørsmålstegn.

klart det alltid er galt å drepe et foster, men det er mye galt man likevel kan leve med - for å si det slik.

Det er også galt å drepe noen i selvforsvar.

Det hender at man tar abort for selv å overleve.

Det er tragisk med abort uansett -og ikke noe man gjør med lett hjerte.

Gjest Persille
Skrevet

Ok..Dette er hvordan det foregår i russland eller noe sånt da?. For jeg må jo innrømme at jeg er litt overrasket over at dette med abort ikke hadde vært mere i fokus/media hvis det foregår på en sånn brutal måte.

I Norge er det stort sett medisinske aborter, hvor man får en pille, en blødning, og ikke så veldig mye mer.

Man kan velge kirurgisk også - men man er jo bedøvet etc da, så man merker ingenting.

Om du søker på Ludvig Nessa på nettet finner du nok mye rart :)

Gjest stakkars små
Skrevet

Det er vel nøyaktig den måten fanatikere verden over omtaler "sin sannhet" på....

Gå heller hjem og les mer i bibelen du, så finner du kanskje roen.

Har ikke noen bibel, men kanskje jeg kan låne din?

Gjest Persille
Skrevet

Jeg vet faktisk hvordan en abort foregår - og det er ikke slik som på filmen her.

Du kan velge å tro det eller ikke - men det provoserer meg når folk fremstiller ting som er vanskelige nok som det er på denne måten.

Gjest anonym i dag over og ut.
Skrevet

Jeg har ikke sett filmen din.

Men jeg har tatt utskraping av foster i 11 uke. Barnet var dødt på forhånd.

I følge legen så skulle barnet bli sugd ut av skjeden. Og restene som lå igjen måtte skrapes ut.

Har også spontanabortert på vanlig måte etter 6 uker. Da kom det en stor klump ut.

Begge deler er helt grusomt å oppleve.

Og er enig at ungdommen burde få se med egne øyne hva som ville skje. Er sikker på at noen ville ha vært nøyere med prevansjon da.

Skrevet

"Jeg forstår bare ikke logikken i det du sier,"

Det får så være.

"og du svarte ikke på spørsmålet heller."

Jeg sa at det var klønete formulert, og så omformulerte jeg det.

"I min situasjon var det feil, men å si at det er galt uansett hvilken situasjon man er i, er jeg ikke enig med deg i."

Uenig må du jo selvfølgelig få være. Og jeg snakker jo også om prinsippet her, noe som logisk nok ikke utelukker at det kan være situasjonsbetinget. Og hvorfor skal du være avhengig av at du er enig i min _personlige_ holdning? At du har en annen holdning er ikke noe jeg har problemer med å akseptere.

"Når du i tillegg sier du ikke er kritisk til barmhjertighetsdrap, men er kritisk til barmhjertighetsdrap på et foster, blir jeg sittende igjen som et stort spørsmålstegn."

Hadde det nå enda vært det jeg hadde sagt/ment, så. Jeg sa at jeg ikke nødvendigvis var kritisk til alle typer barmhjertighetsdrap - jeg spesifiserte ikke noe i den sammenhengen. Noe klønete formulert - la meg heller si at jeg ikke nødvendigvis fordømmer barmhjertighetsdrap i alle tilfeller/sammenhenger.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Jeg forstår bare ikke logikken i det du sier,"

Det får så være.

"og du svarte ikke på spørsmålet heller."

Jeg sa at det var klønete formulert, og så omformulerte jeg det.

"I min situasjon var det feil, men å si at det er galt uansett hvilken situasjon man er i, er jeg ikke enig med deg i."

Uenig må du jo selvfølgelig få være. Og jeg snakker jo også om prinsippet her, noe som logisk nok ikke utelukker at det kan være situasjonsbetinget. Og hvorfor skal du være avhengig av at du er enig i min _personlige_ holdning? At du har en annen holdning er ikke noe jeg har problemer med å akseptere.

"Når du i tillegg sier du ikke er kritisk til barmhjertighetsdrap, men er kritisk til barmhjertighetsdrap på et foster, blir jeg sittende igjen som et stort spørsmålstegn."

Hadde det nå enda vært det jeg hadde sagt/ment, så. Jeg sa at jeg ikke nødvendigvis var kritisk til alle typer barmhjertighetsdrap - jeg spesifiserte ikke noe i den sammenhengen. Noe klønete formulert - la meg heller si at jeg ikke nødvendigvis fordømmer barmhjertighetsdrap i alle tilfeller/sammenhenger.

Ok

Skrevet

Hvordan i ¤#"!%¤#& tror du da det ser ut når legene først KNUSER et lite foster og deretter SKRAPER det hele ut??? - Hvor trangsynt går det ann å være??? - Jeg bare spør!

Og hvordan tror du en kreftoperasjon eller en blindtarmsoperasjon ser ut? Ikke noe blod i det hele tatt?

Skrevet

"Enten er man for eller mot å drepe barn i mors liv"

En veldig bastant uttalelse.

Dette er et vanskelig spørsmål, som det er vanskelig å være enten for eller i mot.

"Dette er et vanskelig spørsmål, som det er vanskelig å være enten for eller i mot."

Det er jeg enig i. Men jeg er ikke enig i at man ikke skal kunne kalle en spade for en spade. Det er på en måte litt av det samme som europeernes holdning til det å utrydde de infødte der de kommer - det var ikke mennesker, og det var derfor ikke noe galt i å drepe dem.

Skrevet

"Har ikke noen bibel, men kanskje jeg kan låne din?"

Du - et tips: Barnehageuttykk som "enn du, da? heh!?" har ingenting i en diskusjon mellom voksne å gjøre.

".............................................."

Gjest KariKruskakli
Skrevet

"Dette er et vanskelig spørsmål, som det er vanskelig å være enten for eller i mot."

Det er jeg enig i. Men jeg er ikke enig i at man ikke skal kunne kalle en spade for en spade. Det er på en måte litt av det samme som europeernes holdning til det å utrydde de infødte der de kommer - det var ikke mennesker, og det var derfor ikke noe galt i å drepe dem.

Greit.

Skrevet

Jeg etterlyser fortsatt den "bortforklaringen" du anklaget meg for når jeg påpekte dit umodne språk og usaklige måte å skrive på.

Forøvrig tror jeg det er flere her som vet hvordan en abort foregår. Jeg vet litt om det, f.eks.

"................................................"

Skrevet

klart det alltid er galt å drepe et foster, men det er mye galt man likevel kan leve med - for å si det slik.

Det er også galt å drepe noen i selvforsvar.

Det hender at man tar abort for selv å overleve.

Det er tragisk med abort uansett -og ikke noe man gjør med lett hjerte.

"klart det alltid er galt å drepe et foster, men det er mye galt man likevel kan leve med - for å si det slik."

Selvfølgelig. Hvis ikke hadde det jo ikke vært mulig.

"Det er også galt å drepe noen i selvforsvar."

Nei, det er det ikke - med mindre du går inn for å drepe noen som selv bare går inn for å gi deg en blåveis. Å drepe noen som forsøker å drepe deg er ikke galt, det er bare en fryktelig uheldig situasjon hvor den som gjør det ikke engang gjør noe prinsippielt umoralsk.

"Det hender at man tar abort for selv å overleve."

Nåja. I vår del av verden er i såfall begrepet "overleve" noe annet enn å leve eller dø.

"Det er tragisk med abort uansett -og ikke noe man gjør med lett hjerte."

Helt enig, og jeg tror heller ikke at galskap (og fake galskap, til og med) av typen nessa fører til noe som helst godt. Men jeg tror faktisk at fyren selv tror det, noe som langt på vei beviser at det ikke fungerer helt velsmurt mellom ørene på fyren.

Det koker egentlig ned til hvor hellig man mener at et (menneske)liv er, og hvorvidt man godtar å ta ett liv for at et annet liv skal få det slik de vil ha det og hadde planlagt å ha det.

"..........................................."

Skrevet

Da må du nok lete lenge...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...