Gå til innhold

Røykere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så dere debatten om det var lov å spørre folk om de røyket i går ved jobbintervju eller søke etter ikke røykere.

Hva syns dere om det?

Jeg syns det var helt forkastelig. Jeg syns man skal kunne kreve røykfri arbeidsplass, men derfra og til å ikke ansette folk som røyker blir litt søkt for meg.

Hva blir det neste?

Ikke ansette folk med BMI over 25 eller under 20.

Jeg liker ikke Høybråten, men i går hadde han faktisk mange fine meninger :)

Fortsetter under...

• Svar 75
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

15

• fei1365380229

12

• flisa

7

• annegunn

6

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Eller for å snu på flisa: Hvis røykere kan ta seg røyk eller tre i arbeidstiden, burde vel vi vinelskere få oss et glass vin til lunchen? Moderat vinnkonsum regnes jo faktisk for å gi en positiv helseeffekt, i motsetning til sigaretter...

Skrevet

Eller for å snu på flisa: Hvis røykere kan ta seg røyk eller tre i arbeidstiden, burde vel vi vinelskere få oss et glass vin til lunchen? Moderat vinnkonsum regnes jo faktisk for å gi en positiv helseeffekt, i motsetning til sigaretter...

Hm.. Og vi som vil ha både og da ??? ;-)

Skrevet

Hm.. Og vi som vil ha både og da ??? ;-)

*klør meg i hodet*

Kanskje helsegevinsten av det daglige vinglasset oppveier for noen av røykens skadevirkninger?

Ørkenvandreren
Skrevet

Synes det er greit.

Hvis røykerne ikke lukter røyk når de kommer på jobb (passer dårlig i helsevesenet, f.eks.), og heller ikke røyker før de forlater arbeidsplassen etter 8 timer (slik at de ikke bruker arbeidstid til røyking), synes jeg dog det faktum at de er røykere blir mindre viktig. Dog vil en røyker, statistisk sett, ha større sjanse for sykdom - så det er vel ikke umulig (eller uforståelig) at en arbeidsgiver også legger vekt på dette.

Du nevner forøvrig dette med vekt, at kanskje dette skal bli det neste. At arbeidsgivere allerede idag "diskriminerer" overvektige personer i en del type jobber (f.esk salg) er jeg ikke i tvil om.

Skrevet

*klør meg i hodet*

Kanskje helsegevinsten av det daglige vinglasset oppveier for noen av røykens skadevirkninger?

Flott!!! Vel.. nå røyker jeg ikke på jobb så egentlig er det ikke noe problem. Jeg er fornøyd med kun vin når jeg tenker etter.

Annonse

Skrevet

Jeg har vært med på noen jobbintervjuer på min jobb, og da har søkerne blitt spurt om det. Jeg ble ganske provosert og spurte vedkommende i etterkant av intervjuet hvorfor han hadde spurt dem om det. Han mente da at hvis to søkere var absolutt like kvalifiserte til stillingen, ville han fortrukket å jobbe sammen med en ikkerøyker, mest pga lukt.

Jeg kan ikke fordra røyk og røyklukt, men jeg synes det er forkastelig å diskriminere folk fordi de røyker, sålenge de ikke røyker inne.

Når det er sagt, så har jeg en ekkel opplevelse fra sykehuset. Jeg måtte ha hastekeisersnitt med nummer to, og kom i full fart inn på operasjonssalen. Anestesilegen hadde tydeligvis akkurat hatt røykepause, for når han holdt på med diverse ting oppi fjeset mitt (oksygenmaske o.a.) stanket det røyk av ham. Og det var ubehagelig. Han hadde sikkert røyket ute og også vasket seg, men det luktet sterkt av ham, og midt oppi en litt skremmende opplevesle med hastekeisersnittet og redsle for å miste barnet, var ikke røyklukta noenpositiv opplevelse.

Skrevet

det er forbudt å nyte alkohol i arbeidstiden -nikotin har ikke samme effekt på folk.

Skrevet

Jeg mener faktisk at man kan kreve at folk holder arbeidsplassen røykfri og at man ikke går ut flere ganger om dagen for å røyke, men fra der til å kreve at personen ikke røyker det syns jeg ikke hører hjemme noe sted.

Jeg jobbet sammen med en som røyket i bilen til og fra jobb og i hvert eneste friminutt og det var faktisk en plage. Det luktet skikkelig ille og elevene klaget på lukten.

Skrevet

Det er selvfølgelig forkastelig, og hvis man legitimerer for å diskriminere røykere på grunn av større potensiale for sykdom, bør man også kunne diskriminere overvektige av samme grunn.

Vil vi ha et sånt samfunn?

Selvsagt ikke.

Skrevet

Jeg har ihvertfall begynt åp ta meg røykepauser jeg også. Og ifølge to av mine kollegaer røyker de begge mye mer nå enn før. :) Min nye standardfrase er "Skal vi ikke sigge snart?" ;)

Skrevet

Jeg har ihvertfall begynt åp ta meg røykepauser jeg også. Og ifølge to av mine kollegaer røyker de begge mye mer nå enn før. :) Min nye standardfrase er "Skal vi ikke sigge snart?" ;)

Lurt! Vi ikkerøykende har en del å ta igjen, ja. Her på huset er det på røykerommet all sladderen spres, og vi andre går rundt og vet ingenting.

Skrevet

Lurt! Vi ikkerøykende har en del å ta igjen, ja. Her på huset er det på røykerommet all sladderen spres, og vi andre går rundt og vet ingenting.

Trodde ikke det fantes røykerom på arbeidsplasser mer jeg?

Annonse

Skrevet

Trodde ikke det fantes røykerom på arbeidsplasser mer jeg?

Vi har....

Gjest Direktøren
Skrevet

Hvis to kvinnelige søkere står likt, så ansetter jeg hun med de største puppene.

Skrevet

Èn ting er ihvertfall sikkert, og det er at røykere er fritt vilt. De kan man harselere og herse med og mobbe så mye man vil.

Skrevet

Vi har....

Vi også - men jeg jobber i det private, tror ikke de har lov i det offentlige.

Skrevet

Vi også - men jeg jobber i det private, tror ikke de har lov i det offentlige.

Blir du ikke redd når folk snakker om å snu på flisa?

Skrevet

Blir du ikke redd når folk snakker om å snu på flisa?

Hehe...

Tenkte på det da jeg skrev det...

Gjest det har jeg opplevd
Skrevet

Det er selvfølgelig forkastelig, og hvis man legitimerer for å diskriminere røykere på grunn av større potensiale for sykdom, bør man også kunne diskriminere overvektige av samme grunn.

Vil vi ha et sånt samfunn?

Selvsagt ikke.

Overvektige blir allerede diskriminert når det gjelder ansettelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...