petter smart Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Det er selvfølgelig forkastelig, og hvis man legitimerer for å diskriminere røykere på grunn av større potensiale for sykdom, bør man også kunne diskriminere overvektige av samme grunn. Vil vi ha et sånt samfunn? Selvsagt ikke. Overvektige blir allerede diskriminert mot. De får ofte ikke jobber, tjener mindre, får lengre fengselsstraffer osv osv. 0 Siter
Babette Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Hehe... Tenkte på det da jeg skrev det... Ja, du vet: Gammel dame er vond å vende. 0 Siter
annegunn Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Ja, du vet: Gammel dame er vond å vende. Men jeg skulle ikke vende henne, da, bare snu litt? 0 Siter
puttelull Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Jeg er helt enig med deg, både ang. røykfrie arbeidsplasser og Høybråthen.. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Overvektige blir allerede diskriminert mot. De får ofte ikke jobber, tjener mindre, får lengre fengselsstraffer osv osv. Mulig, men det er ingen som står fram offentlig og synes det er greit. 0 Siter
flisa Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Blir du ikke redd når folk snakker om å snu på flisa? Jo, jeg kvepper! 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Hva mente mullahen, da? At man kunne spørre eller ikke? Personlig, hvis jeg røyket og hadde vært nødt til å svare på noe slikt, så hadde jeg sagt at jeg ikke røyket. Så fikk jeg heller si at jeg nettopp hadde begynt hvis noen så meg senere. ".............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 "Jeg syns man skal kunne kreve røykfri arbeidsplass" Men hva er en "røykfri arbeidsplass"? En arbeidsplass med avstengt undertrykks-røykerom er røykfri for de som ikke røyker, punktum. Ergo er det argumentet verdiløst når det gjelder å nekte arbeidsplasser å ha røykerom. "..............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Overvektige blir allerede diskriminert mot. De får ofte ikke jobber, tjener mindre, får lengre fengselsstraffer osv osv. Det er ikke noen lov som støtter en slik diskriminering. Forøvrig - dette med lengre fengselsstraffer må du forklare nærmere. ".............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Jeg har vært med på noen jobbintervjuer på min jobb, og da har søkerne blitt spurt om det. Jeg ble ganske provosert og spurte vedkommende i etterkant av intervjuet hvorfor han hadde spurt dem om det. Han mente da at hvis to søkere var absolutt like kvalifiserte til stillingen, ville han fortrukket å jobbe sammen med en ikkerøyker, mest pga lukt. Jeg kan ikke fordra røyk og røyklukt, men jeg synes det er forkastelig å diskriminere folk fordi de røyker, sålenge de ikke røyker inne. Når det er sagt, så har jeg en ekkel opplevelse fra sykehuset. Jeg måtte ha hastekeisersnitt med nummer to, og kom i full fart inn på operasjonssalen. Anestesilegen hadde tydeligvis akkurat hatt røykepause, for når han holdt på med diverse ting oppi fjeset mitt (oksygenmaske o.a.) stanket det røyk av ham. Og det var ubehagelig. Han hadde sikkert røyket ute og også vasket seg, men det luktet sterkt av ham, og midt oppi en litt skremmende opplevesle med hastekeisersnittet og redsle for å miste barnet, var ikke røyklukta noenpositiv opplevelse. "Han mente da at hvis to søkere var absolutt like kvalifiserte til stillingen, ville han fortrukket å jobbe sammen med en ikkerøyker, mest pga lukt." Burde han ikke da ha vært i stand til å lukte det, og ikke behøvd å spørre? "............................................." 0 Siter
Mrs. Wallace Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Men jeg skulle ikke vende henne, da, bare snu litt? For å få sprø svor? ;oP 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Synes det er greit. Hvis røykerne ikke lukter røyk når de kommer på jobb (passer dårlig i helsevesenet, f.eks.), og heller ikke røyker før de forlater arbeidsplassen etter 8 timer (slik at de ikke bruker arbeidstid til røyking), synes jeg dog det faktum at de er røykere blir mindre viktig. Dog vil en røyker, statistisk sett, ha større sjanse for sykdom - så det er vel ikke umulig (eller uforståelig) at en arbeidsgiver også legger vekt på dette. Du nevner forøvrig dette med vekt, at kanskje dette skal bli det neste. At arbeidsgivere allerede idag "diskriminerer" overvektige personer i en del type jobber (f.esk salg) er jeg ikke i tvil om. Er det da også greit å ikke ansette kvinner man anser det for sannsynlig vil komme til å bli gravide i mer eller mindre nær fremtid? Det går jo også ut over arbeidsplassen, og er også noe man selv stort sett er i stand til å kontrollere. "............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Jeg har ihvertfall begynt åp ta meg røykepauser jeg også. Og ifølge to av mine kollegaer røyker de begge mye mer nå enn før. Min nye standardfrase er "Skal vi ikke sigge snart?" Ikke-røykere skal selvfølgelig ha mulighet til å ta nøyaktig de samme, korte pausene. ".............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Jeg mener faktisk at man kan kreve at folk holder arbeidsplassen røykfri og at man ikke går ut flere ganger om dagen for å røyke, men fra der til å kreve at personen ikke røyker det syns jeg ikke hører hjemme noe sted. Jeg jobbet sammen med en som røyket i bilen til og fra jobb og i hvert eneste friminutt og det var faktisk en plage. Det luktet skikkelig ille og elevene klaget på lukten. "Jeg mener faktisk at man kan kreve at folk holder arbeidsplassen røykfri og at man ikke går ut flere ganger om dagen for å røyke" Det der er logisk selvmotsigende. Så lenge man ikke står rett utenfor inngangdøren hvor folk går ut og inn, så er arbeidsplassen røykfri så lenge man ikke røyker på arbeidsplassen. Og hvordan kan man argumentere for en røykfri arbeidsplass hvis ingen andre enn de som røyker merker røykingen? (da tenker jeg selvfølgelig på mer effektive løsninger enn et "lekk" røykerom) "............................................" 0 Siter
fyrlykt Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Hva mente mullahen, da? At man kunne spørre eller ikke? Personlig, hvis jeg røyket og hadde vært nødt til å svare på noe slikt, så hadde jeg sagt at jeg ikke røyket. Så fikk jeg heller si at jeg nettopp hadde begynt hvis noen så meg senere. ".............................................." Jeg synes i grunnen det er et helt unødvendig spørsmål fordi lukta likevel avslører en røyker. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Skrevet 20. desember 2005 Hva mente mullahen, da? At man kunne spørre eller ikke? Personlig, hvis jeg røyket og hadde vært nødt til å svare på noe slikt, så hadde jeg sagt at jeg ikke røyket. Så fikk jeg heller si at jeg nettopp hadde begynt hvis noen så meg senere. ".............................................." Nei, han mente at man ikke kunne diskriminere røykere og at spørsmålet ikke hadde noe i et jobbintervju å gjøre. Han så mye annet vettugt også forresten. Jeg syns faktisk at man skal ta hensyn til de man jobber sammen eller for hvis man røyker, derfor syns jeg man bør prøve å holde seg unna røyk på jobben, spesielt hvis man jobber i helsevesenet, skole eller barnehage. 0 Siter
Ørkenvandreren Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Er det da også greit å ikke ansette kvinner man anser det for sannsynlig vil komme til å bli gravide i mer eller mindre nær fremtid? Det går jo også ut over arbeidsplassen, og er også noe man selv stort sett er i stand til å kontrollere. "............................................." Om det er greit eller ikke, kan diskuteres. At unge barnløse kvinner i endel organisasjoner stiller med et drawback er imidlertid et faktum. Fra min egen bekjentskrets kan jeg nevne et par stykker som er beslutningstagere i små firma, hvor man er sårbare ved fravær. De er ikke interessert i personer som de kan risikere skal ha (lange) permisjoner, eller hvor man kan risikere hyppige korttidsfravør pga syke barn. Den type holdning er jo ikke spesielt familievennlig, og det kan man jo like eller mislike, men slik er nok virkeligheten der ute. 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Jeg synes i grunnen det er et helt unødvendig spørsmål fordi lukta likevel avslører en røyker. Ofte, ja. "..........................................." 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Skrevet 20. desember 2005 "Han mente da at hvis to søkere var absolutt like kvalifiserte til stillingen, ville han fortrukket å jobbe sammen med en ikkerøyker, mest pga lukt." Burde han ikke da ha vært i stand til å lukte det, og ikke behøvd å spørre? "............................................." Det er vel bare idioter som tar seg en røyk rett før et jobbintervju eller? 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Skrevet 20. desember 2005 "Jeg mener faktisk at man kan kreve at folk holder arbeidsplassen røykfri og at man ikke går ut flere ganger om dagen for å røyke" Det der er logisk selvmotsigende. Så lenge man ikke står rett utenfor inngangdøren hvor folk går ut og inn, så er arbeidsplassen røykfri så lenge man ikke røyker på arbeidsplassen. Og hvordan kan man argumentere for en røykfri arbeidsplass hvis ingen andre enn de som røyker merker røykingen? (da tenker jeg selvfølgelig på mer effektive løsninger enn et "lekk" røykerom) "............................................" Det er da bare tull at ingen andre ikke merker røykingen. De tar jo pauser i et sett. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.