Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Det er vel bare idioter som tar seg en røyk rett før et jobbintervju eller? "Det er vel bare idioter som tar seg en røyk rett før et jobbintervju eller?" Tja...da er mange idioter etter din defininisjon, tror jeg. Og hvis det bare er rett etterpå at man lukter røyk, så er problemet minimalt i alle tilfeller. Imidlertid lukter man røyk mer eller mindre hele tiden, men det varierer hvor vare folk er på det. "............................................." 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Det er da bare tull at ingen andre ikke merker røykingen. De tar jo pauser i et sett. "Det er da bare tull at ingen andre ikke merker røykingen. De tar jo pauser i et sett." Nå snakker du om noe helt annet - nemlig pauser, og ikke røykingen. Når det gjelder det, mener jeg alle, røykere eller ikke, burde kunne (og har godt av) en to-tre 5-min. pauser i løpet av en arbeidsdag. Den tiden jeg røykte, så tok jeg 5 min. en gang før lunch, og en gang etter lunch. Kom ikke å si at de 10 min. var merkbar "tapt arbeidstid". Man er da ikke maskiner som arbeider på sekund-basis heller. ".........................................." 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Ikke-røykere skal selvfølgelig ha mulighet til å ta nøyaktig de samme, korte pausene. ".............................................." Nettopp det jeg mener. Poenget er at vi sjelden gjør det, derfor har jeg begynt å bare gjennomføre det. 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Nettopp det jeg mener. Poenget er at vi sjelden gjør det, derfor har jeg begynt å bare gjennomføre det. "Poenget er at vi sjelden gjør det, derfor har jeg begynt å bare gjennomføre det." Det er det mange som bruker som argument for at røykerne ikke skal få pausene. "Vi tar jo aldri pauser." Hvis man ikke benytter seg av noe, så kan man ganske enkelt ikke klage på at andre benytter seg av ting en selv ikke benytter seg av. "........................................." 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Skrevet 20. desember 2005 "Det er da bare tull at ingen andre ikke merker røykingen. De tar jo pauser i et sett." Nå snakker du om noe helt annet - nemlig pauser, og ikke røykingen. Når det gjelder det, mener jeg alle, røykere eller ikke, burde kunne (og har godt av) en to-tre 5-min. pauser i løpet av en arbeidsdag. Den tiden jeg røykte, så tok jeg 5 min. en gang før lunch, og en gang etter lunch. Kom ikke å si at de 10 min. var merkbar "tapt arbeidstid". Man er da ikke maskiner som arbeider på sekund-basis heller. ".........................................." Et par pauser i løpet av dagen er selvfølgelig greit, men når man skal ut 5-6 ganger i løpet av dagen og pausene gjerne blir 10-15 minutter da snakker vi TID. 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Et par pauser i løpet av dagen er selvfølgelig greit, men når man skal ut 5-6 ganger i løpet av dagen og pausene gjerne blir 10-15 minutter da snakker vi TID. Ja, men der snakker du om noe som er mer ekstremt enn jeg noengang har opplevd på noen arbeidsplass. Og det blir litt feil å bruke et ekstremt eksempel for å diktere hvordan det er/skal være over hele fjøla. "............................................" 0 Siter
Mirabell Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Slik jeg oppfatter saken, basert på den debatten, så er det ulovlig å diskriminere mhp. kjønn, rase, seksuell legning (og kanskje et par ting til), men det er ikke ulovlig å diskriminere røykere. Man kan mene det er OK eller at det er forkastelig, mobbing osv., men vil man det til livs, må Stortinge evt. endre loven. Uansett så er det mulig å slutte å røyke (eller å la være å begynne), men man kan ikke velge rase, legning eller kjønn, så forskjeller er det her. Jeg har uansett ingen sterke synspunkter på det, men jeg ville syns det var uventet hvis Stortinget vedtok en lov for å beskytte røykere mot diskriminering. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 "Han mente da at hvis to søkere var absolutt like kvalifiserte til stillingen, ville han fortrukket å jobbe sammen med en ikkerøyker, mest pga lukt." Burde han ikke da ha vært i stand til å lukte det, og ikke behøvd å spørre? "............................................." Jo, det har du rett i. Jeg er enig med ham at det ofte lukter vondt av hendene og ånden til røykere, men det er jo ikke ofte en har så veldig nærkontakt når en jobber på kontor da.... Han burde ha luktet det ja, hvis det var et så stort problem for ham. 0 Siter
petter smart Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Det er ikke noen lov som støtter en slik diskriminering. Forøvrig - dette med lengre fengselsstraffer må du forklare nærmere. ".............................................." Undersøkelser viser at pene (og slanke) personer får kortere fengselsstraffer enn de som er stygge og/eller overvektige. Det har stått et par artikler i avisene om dette. Skal se om jeg finner en link. 0 Siter
flisa Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Et par pauser i løpet av dagen er selvfølgelig greit, men når man skal ut 5-6 ganger i løpet av dagen og pausene gjerne blir 10-15 minutter da snakker vi TID. Hos oss er de som røyker ansvarsbevisste - de tar med sine trådløse telefoner og tar planlagte samtaler mens de røyker. 0 Siter
Prozak Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Undersøkelser viser at pene (og slanke) personer får kortere fengselsstraffer enn de som er stygge og/eller overvektige. Det har stått et par artikler i avisene om dette. Skal se om jeg finner en link. "Undersøkelser viser at pene (og slanke) personer får kortere fengselsstraffer enn de som er stygge og/eller overvektige." Hvis du ser på navnestatistikkene i fengslene, så ser du at navn som Tommy, Kenneth, Roger, Ronny etc. er overrepresenterte. Betyr dette at de med disse navnene diskrimineres og får strenger straffer, evt. får straffer der andre slipper? "..........................................." 0 Siter
flisa Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 "Undersøkelser viser at pene (og slanke) personer får kortere fengselsstraffer enn de som er stygge og/eller overvektige." Hvis du ser på navnestatistikkene i fengslene, så ser du at navn som Tommy, Kenneth, Roger, Ronny etc. er overrepresenterte. Betyr dette at de med disse navnene diskrimineres og får strenger straffer, evt. får straffer der andre slipper? "..........................................." Ronny Karlsen er det verst belastede navnet - det minst belastede navnet er Kari (Karlsen er ansett som en "fornorskning" av Karoli) Dette har jeg fra en som jobber med forsikringer....gøy. En av mine beste venner, heter Ronnie 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Skrevet 20. desember 2005 Hos oss er de som røyker ansvarsbevisste - de tar med sine trådløse telefoner og tar planlagte samtaler mens de røyker. Det er bra, men jeg syns fortsatt at mennesker som har mye kontakt med andre mennesker i jobben sin bør begrense røykingen. Husker når jeg var gravid så kunne jeg ikke være i nærheten av noen som hadde røyket uten å måtte løpe ut på do å spy 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Det er selvfølgelig forkastelig, og hvis man legitimerer for å diskriminere røykere på grunn av større potensiale for sykdom, bør man også kunne diskriminere overvektige av samme grunn. Vil vi ha et sånt samfunn? Selvsagt ikke. Vil vi har barnehager der de ansatte røyker rett utenfor døren og stinker når de kommer inn? Vil vi har sykehus der de ansatte omgis av en røyksky etter pausen sin? Vil vi ha skoler som oppfordrer elever til å ikke røyke etc - men der lærerne røyker selv? Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør? Er det greit for deg at jeg tar meg et kvarters pause tre ganger om dagen og rusler meg en tur? I tillegg til lunsjen? Noen ganger er det faktisk greit å kreve at folk ikke skal røyke... 0 Siter
tonie Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Det er bra, men jeg syns fortsatt at mennesker som har mye kontakt med andre mennesker i jobben sin bør begrense røykingen. Husker når jeg var gravid så kunne jeg ikke være i nærheten av noen som hadde røyket uten å måtte løpe ut på do å spy Og jeg kunne ikke være i nærheten av noen som luktet parfyme uten å spy. Kanskje et forbud hadde vært tingen?;-) 0 Siter
Gjest Persille Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Jeg har vært med på noen jobbintervjuer på min jobb, og da har søkerne blitt spurt om det. Jeg ble ganske provosert og spurte vedkommende i etterkant av intervjuet hvorfor han hadde spurt dem om det. Han mente da at hvis to søkere var absolutt like kvalifiserte til stillingen, ville han fortrukket å jobbe sammen med en ikkerøyker, mest pga lukt. Jeg kan ikke fordra røyk og røyklukt, men jeg synes det er forkastelig å diskriminere folk fordi de røyker, sålenge de ikke røyker inne. Når det er sagt, så har jeg en ekkel opplevelse fra sykehuset. Jeg måtte ha hastekeisersnitt med nummer to, og kom i full fart inn på operasjonssalen. Anestesilegen hadde tydeligvis akkurat hatt røykepause, for når han holdt på med diverse ting oppi fjeset mitt (oksygenmaske o.a.) stanket det røyk av ham. Og det var ubehagelig. Han hadde sikkert røyket ute og også vasket seg, men det luktet sterkt av ham, og midt oppi en litt skremmende opplevesle med hastekeisersnittet og redsle for å miste barnet, var ikke røyklukta noenpositiv opplevelse. Jeg lå inne med hyperemesis (ekstrem svangerskapskvalme) og opplevde det samme med sykepleierne... Det hjalp skikkelig på kvalmen... 0 Siter
tonie Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Jeg er fornøyd med røykeloven, og jeg er glad for at så mange lar være å røyke i nærheten av barn osv, men nå synes jeg det har bikka over totalt. Hvem skal vi ta når det ikke er flere røykere igjen? Det blir vel som du sier de fete, som du sier. Jeg liker ikke denne utviklingen. 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 20. desember 2005 Skrevet 20. desember 2005 Vil vi har barnehager der de ansatte røyker rett utenfor døren og stinker når de kommer inn? Vil vi har sykehus der de ansatte omgis av en røyksky etter pausen sin? Vil vi ha skoler som oppfordrer elever til å ikke røyke etc - men der lærerne røyker selv? Gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør? Er det greit for deg at jeg tar meg et kvarters pause tre ganger om dagen og rusler meg en tur? I tillegg til lunsjen? Noen ganger er det faktisk greit å kreve at folk ikke skal røyke... Enig i alt du skriver, og restriksjoner i forhold til å røyke på diverse arbeidsplasser, samt alle disse pausene røykerne tar, bør det være. Men det er forskjell på det å nekte sine ansatte å røyke på arbeidsplassen og å bry seg med hva de gjør de resterende 16 timene i døgnet. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Skrevet 20. desember 2005 Og jeg kunne ikke være i nærheten av noen som luktet parfyme uten å spy. Kanskje et forbud hadde vært tingen?;-) Ja enkelte steder er det jo faktisk forbud mot parfyme. Jeg tror jeg reagerte på det også når jeg var gravid ja og kolgate tannpasta - har sluttet helt å bruke det og sånn der lukt til å henge fast i doen - det hadde foreldrene til mannen min og jeg var der ganske ofte og spydde. Forbinder fortsatt doen deres med en vond lukt og spysjuka. 0 Siter
fei1365380229 Skrevet 20. desember 2005 Forfatter Skrevet 20. desember 2005 Enig i alt du skriver, og restriksjoner i forhold til å røyke på diverse arbeidsplasser, samt alle disse pausene røykerne tar, bør det være. Men det er forskjell på det å nekte sine ansatte å røyke på arbeidsplassen og å bry seg med hva de gjør de resterende 16 timene i døgnet. Helt enig med deg her. Det er akkurat det jeg mener, man kan ikke la hver å ansette en kvalifisert arbeider fordi han røyker, men man kan kreve at røykingen foregår kun i spisepausen f.eks. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.