Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ribba vi skal ha på julaften ligger foreløbig fint og kaldt i fryseboksen.

Men når skal jeg ta den opp derfra?

Og hvor skal den tine - i kjøleskapet?

Og når skal jeg gni den inn med salt og pepper - torsdag?

(Og jeg regner jo med at den ikke trenger å være helt opptint når jeg gnir den inn.)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

ponny1365380855

Oppskrift fra TV2 og "God morgen Norge"

Har brukt den oppskriften i flere år, og ribben blir veldig god, med sprø svor!

Lykke til! (jeg skal bort i år, så slipper lage maten selv ;-))

Ribbe

Beregn 250-400 g ribbe pr person

Det finnes tre typer ribbe i handelen.

TYNNRIBBE er ribbe uten kotelettkam. Tynnribbe blir også kalt flatribbe. Det vanligste er å tilberede den med svor, uten svor blir den litt magrere og "oversiden" kan smøres inn med sennep eller gnis inn med urtekrydder.

MIDTRIBBE er ribbe med kotelettkam. Her er det både magert kjøtt i kotelettkammen og litt fetere i tynnribbedelen.

Midtribbe trenger litt lengre steketid enn tynnribbe.

FAMILIERIBBE er midtribbe uten ryggben. Den er lettere å skjære opp og steketiden er som på tynnribbe.

Start forberedelsene 3-4 dager før ribben skal stekes.

Slakteren kan være behjelpelig med en del, f.eks. å sage over bena og å rute svoren.

Det er ikke vanskelig å gjøre dette selv. Til å sage over bena bruk en fintagget sag. Sag helt igjennom bena, men ikke ned i kjøttet. Svoren rutes med spissen av en skarp kniv. Skjær gjennom svoren og litt ned i spekket.

Gni ribben inn med salt og pepper 3-4 dager før steking. Legg ribben kjølig (4-6 °C) med svoren ned, dekk med aluminiumsfolie.

Steking: Forvarm ovnen til 250 °C.

Legg ribben med svorsiden ned i langpannen. Hell litt kokende vann, ca 2 dl, i langpannen og dekk med aluminiumsfolie og sett pannen i varm stekeovn. La ribben stå og dampe i ca 30 min. Ta av folien, snu ribben med svorsiden opp. Ribben kan ev legges på rist over langpannen. Legg en asjett eller sammenbrettet aluminiumsfolie under det laveste punktet på ribben, slik at svoroverflaten blir jevn. Senk temperaturen til 200 °C og sett langpannen midt i ovnen. Stek videre i ca 1 1/2 time for tynnribbe, 2 1/2- 3 time for midtribbe og ca 2 timer for familieribbe.

Ofte får ribben sprø svor av seg selv, hvis ikke kan du bruke grillen eller øke temperaturen til maks. Brukes grillen pass på så svoren ikke blir brent!

Medisterkaker og julepølser stekes sammen med ribben de siste 20 min (ikke under grillen).

La ribben hvile ca 20 min før den skjæres opp

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537345
Del på andre sider

Jeg har tenkt å ta opp ribben i morgen. Håper da det holder, men det jeg lurer på er når jeg steker ribben på fredag som jeg har tenkt til og hvis svoren ikke skulle bli sprø (noe jeg ser som ganske usannsynlig :)). Skal jeg da ta på grillen de siste minuttene på fredag eller skal jeg vente til jeg ettersteker den på julaften?

Håper noen kan svare.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537425
Del på andre sider

Annonse

Ribbe

TYNNRIBBE er ribbe uten kotelettkam. Tynnribbe blir også kalt flatribbe. Det vanligste er å tilberede den med svor, uten svor blir den litt magrere og "oversiden" kan smøres inn med sennep eller gnis inn med urtekrydder.

MIDTRIBBE er ribbe med kotelettkam. Her er det både magert kjøtt i kotelettkammen og litt fetere i tynnribbedelen.

FAMILIERIBBE er midtribbe uten ryggben. Den er lettere å skjære opp og steketiden er som på tynnribbe.

Slakteren kan være behjelpelig med en del, f.eks. å sage over bena og å rute svoren.

Det er ikke vanskelig å gjøre dette selv. Til å sage over bena bruk en fintagget sag. Sag helt igjennom bena, men ikke ned i kjøttet. Svoren rutes med spissen av en skarp kniv. Skjær gjennom svoren og litt ned i spekket.

Gni ribben inn med salt og pepper 3-4 dager før steking. Legg ribben kjølig (4-6 °C) med svoren ned, dekk med aluminiumsfolie.

Legg ribben med svorsiden ned i langpannen. Hell litt kokende vann, ca 2 dl, i langpannen og dekk med aluminiumsfolie og sett pannen i varm stekeovn. La ribben stå og dampe i ca 30 min. Ta av folien, snu ribben med svorsiden opp. Ribben kan ev legges på rist over langpannen. Legg en asjett eller sammenbrettet aluminiumsfolie under det laveste punktet på ribben, slik at svoroverflaten blir jevn. Senk temperaturen til 200 °C og sett langpannen midt i ovnen. Stek videre i ca 1 1/2 time for tynnribbe, 2 1/2- 3 time for midtribbe og ca 2 timer for familieribbe.

Ofte får ribben sprø svor av seg selv, hvis ikke kan du bruke grillen eller øke temperaturen til maks. Brukes grillen pass på så svoren ikke blir brent!

Medisterkaker og julepølser stekes sammen med ribben de siste 20 min (ikke under grillen).

Hos oss deler vi ribba i serveringsstykker før den stekes, så steker man den 20 min på hver "kant" med svoren opp tilslutt. Deilig krydret stekeskorpe hele veien rundt..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537454
Del på andre sider

Ribbe

Det var fint at du tok deg tid til å finne fram oppskriften på steking, men det var i grunn ikke det jeg spurte om. :o)

(Takk likevel, altså)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537696
Del på andre sider

Jeg har tenkt å ta opp ribben i morgen. Håper da det holder, men det jeg lurer på er når jeg steker ribben på fredag som jeg har tenkt til og hvis svoren ikke skulle bli sprø (noe jeg ser som ganske usannsynlig :)). Skal jeg da ta på grillen de siste minuttene på fredag eller skal jeg vente til jeg ettersteker den på julaften?

Håper noen kan svare.

Jeg ville slengt den på grillen søndag, men det kan være en fordel om svoren holder seg fuktig innen den tid. Tett plastpose rundt ribba eller noe.

Fjordlands juletallerkenribbe ligger i pose og blir sprø når man griller den så det burde funke ellers også.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537721
Del på andre sider

Jeg ville slengt den på grillen søndag, men det kan være en fordel om svoren holder seg fuktig innen den tid. Tett plastpose rundt ribba eller noe.

Fjordlands juletallerkenribbe ligger i pose og blir sprø når man griller den så det burde funke ellers også.

Søndag!!! :) da er det mange som blir skuffede her siden julaften er på lørdag.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537725
Del på andre sider

Seriøst?

Jeg skjønner at jeg har bæsja på leggen når det gjelder ribbesteking, for jeg har alltid saltet og pepret samme dag.....

Hvorfor så tidlig som 3 dager før?

Jeg tar den ut 1-2 dager før steking, det holder i massevis, bare bruk litt mye salt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537728
Del på andre sider

Håper noen kan svare.

Jeg tror jeg ville prøvd grillen på julaften. Men ribba er best nystekt, da...

Vi satser på salting torsdag og steking lørdag. Mmmm, gleder meg :o)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537737
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror jeg ville prøvd grillen på julaften. Men ribba er best nystekt, da...

Vi satser på salting torsdag og steking lørdag. Mmmm, gleder meg :o)

Jeg syns faktisk ribba er best når stykkene "blir lukket" på sidene hvis du skjønner hva jeg mener :) Derfor steker jeg ribba dagen før og steker den opp i oppskjærte biter julaften.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537751
Del på andre sider

Jeg syns faktisk ribba er best når stykkene "blir lukket" på sidene hvis du skjønner hva jeg mener :) Derfor steker jeg ribba dagen før og steker den opp i oppskjærte biter julaften.

Det hørtes jo veldig godt ut, men klarer du å få de til å stå oppover også, slik at du får sprø svor?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537756
Del på andre sider

Det hørtes jo veldig godt ut, men klarer du å få de til å stå oppover også, slik at du får sprø svor?

Svoren må selvfølgelig være sprø allerede på fredag. Når man da steker den opp igjen fortsetter den å være sprø. Man setter ribben oppskjært i langpannen og har bare medisterkaker og pølser i samme form. Er så lettvindt atte :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537766
Del på andre sider

Svoren må selvfølgelig være sprø allerede på fredag. Når man da steker den opp igjen fortsetter den å være sprø. Man setter ribben oppskjært i langpannen og har bare medisterkaker og pølser i samme form. Er så lettvindt atte :)

*suger til meg lærdom* Du steker altså slik at svoren popper opp på fredag? Trodde først at jeg måtte unngå det hvis jeg skulle steke i to etapper... Interessant!! :-)

Og så skjærer du opp og setter du dem på høykant på lørdag? Med grill? Damper du opp litt først eller, for å få det gjennomvarmt før svora svir seg??

Holder dette for å få det sprøere på sidene også, eller steker du dem "sideveis" før du setter dem på høykant?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537787
Del på andre sider

*suger til meg lærdom* Du steker altså slik at svoren popper opp på fredag? Trodde først at jeg måtte unngå det hvis jeg skulle steke i to etapper... Interessant!! :-)

Og så skjærer du opp og setter du dem på høykant på lørdag? Med grill? Damper du opp litt først eller, for å få det gjennomvarmt før svora svir seg??

Holder dette for å få det sprøere på sidene også, eller steker du dem "sideveis" før du setter dem på høykant?

Akkurat det med om svoren popper opp på fredag var jo egentlig det jeg lurte på. Har aldri hatt grill og fått sprø svor uten bestandig, men ikke sånn grillelement svor liksom :)

Jeg skjærer opp på fredag ja og setter ribben tilbake i ovnene og så varmer jeg den i ca. 20-30 minutter på 180-200 grader tenker jeg sammen med pølser og medisterkaker.

Regner nå med at svoren er fantastisk sprø, hvis ikke så vet jeg altså ikke helt om jeg kan bruke grillen selvom jeg har forstekt ribben, men det finner jeg vel ut til helgen :).

Jeg steker ikke sideveis.

Min oppskrift:

Saltes 1-2 dager før steking, legges kjølig med svoren ned. Rutes gjerne når ribben er halvfrossen det er lettest.

Steking:

Forvarm ovnen til 230 grader. Legg ribben i langpanne med svoren ned. Hell i ca. 3 dl vann og dekk godt med aluminiumsfolie. Ribben dampes i 20 min.

Ta bort folien og reguler temp. ned til 200 grader. Snur ribben slik at den vender med svoren opp. Stek høyt i ovnen, god overvarme gir sprø svor.

Steketid 1 1/2 t - 2 t.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211059-ribbehjelp/#findComment-1537827
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...