Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Skarven

Hei Moen!

Litt om meg selv:

Nettopp fylt 38 år.

Sluttet med P-piller sommeren-98.

Ble gravid sommeren-99 - som dessverre endte i spontanabort.

Sjekket ut for eggløsning våren/sommeren-00 (Svært regelmessig sykluser på 28 dager).

Samboer nylig sjekket ut - normal sædkvalitet.

Laparaskopi februar dette år. Diagnose moderat endometriose - som ble fjernet.

Så over til spørsmålene:

1. Hvor lang tid tar det før endometriosen vender tilbake?

2. Er denne 1/2årig behandlingen med uttørring av endo'n aktuell for meg? Eller er dette mest misbruk av tid?

3. Mengden på menstruasjonsblodet første mens etter lap'n var mye mere enn hva jeg kan huske den har vært på mange år. Er dette et godt tegn?

4. Hva er en FSH-test? Og hvilke verdier er en positiv indikasjon?

Blir svært takknemlig for svar.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21109-endometriose-og-fsh/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

1. Hvor lang tid tar det før endometriosen vender tilbake? Det er forskjellig. Etter avsluttet hormonbehandling for smerter, vil 25-50% ha fått smarter tilbake etter ett år. Vi har ikke tall på tilbakefall etter operasjon.

2. Er denne 1/2årig behandlingen med uttørring av endo'n aktuell for meg? Eller er dette

mest misbruk av tid?

Det er spill av tid, det har ingen effekt ved barnløshet

3. Mengden på menstruasjonsblodet første mens etter lap'n var mye mere enn hva jeg kan

huske den har vært på mange år. Er dette et godt tegn?

Jeg tror ikke man kan legge velt på det

4. Hva er en FSH-test? Og hvilke verdier er en positiv indikasjon?

FSK målt dag 3-5 sier noe om mulighet for graviditet, en lett forhøyet FSH er et dårlig tegn. Man kan stimulere med pergotime og se på FSH/østradiol endring, det sier også noe om 'alder på eggene' og mulighet for graviditet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21109-endometriose-og-fsh/#findComment-91767
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...