Gjest Skarven Skrevet 5. mars 2001 Del Skrevet 5. mars 2001 Hei Moen! Litt om meg selv: Nettopp fylt 38 år. Sluttet med P-piller sommeren-98. Ble gravid sommeren-99 - som dessverre endte i spontanabort. Sjekket ut for eggløsning våren/sommeren-00 (Svært regelmessig sykluser på 28 dager). Samboer nylig sjekket ut - normal sædkvalitet. Laparaskopi februar dette år. Diagnose moderat endometriose - som ble fjernet. Så over til spørsmålene: 1. Hvor lang tid tar det før endometriosen vender tilbake? 2. Er denne 1/2årig behandlingen med uttørring av endo'n aktuell for meg? Eller er dette mest misbruk av tid? 3. Mengden på menstruasjonsblodet første mens etter lap'n var mye mere enn hva jeg kan huske den har vært på mange år. Er dette et godt tegn? 4. Hva er en FSH-test? Og hvilke verdier er en positiv indikasjon? Blir svært takknemlig for svar. Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21109-endometriose-og-fsh/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 6. mars 2001 Del Skrevet 6. mars 2001 1. Hvor lang tid tar det før endometriosen vender tilbake? Det er forskjellig. Etter avsluttet hormonbehandling for smerter, vil 25-50% ha fått smarter tilbake etter ett år. Vi har ikke tall på tilbakefall etter operasjon. 2. Er denne 1/2årig behandlingen med uttørring av endo'n aktuell for meg? Eller er dette mest misbruk av tid? Det er spill av tid, det har ingen effekt ved barnløshet 3. Mengden på menstruasjonsblodet første mens etter lap'n var mye mere enn hva jeg kan huske den har vært på mange år. Er dette et godt tegn? Jeg tror ikke man kan legge velt på det 4. Hva er en FSH-test? Og hvilke verdier er en positiv indikasjon? FSK målt dag 3-5 sier noe om mulighet for graviditet, en lett forhøyet FSH er et dårlig tegn. Man kan stimulere med pergotime og se på FSH/østradiol endring, det sier også noe om 'alder på eggene' og mulighet for graviditet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/21109-endometriose-og-fsh/#findComment-91767 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.