Gå til innhold

Splitte mine bramseil

Anbefalte innlegg

skorpionfisken
Skrevet

Veldig mange uttrykk stammer fra gamle tiders seilskuteterminologi - 'splitte mine bramseil' er et av dem, 'klare brasene' et annet.

Nietzsche sa at 'språket er en bevegelig hær av metaforer':

Hakka møkk, legge hodet i bløt, ta seg en anders, ta'n helt ut, ha en rev bak øret, kaste blikket på, smake på det du sier, gi en hjelpende hånd, være lenket til jobben...

Er det ikke slik at en schizofren tar slike uttrykk bokstavelig og ikke evner å forstå uttrykk i bilder?

Nei ikke sxhizofren. Autist eller Asberger mere. De tar ting bokstavlig og får ikke med seg ironi eller skjulte betydninger.

Fortsetter under...

• Svar 70
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• keinstein

9

• flisa

7

• hare1365380455

7

skorpionfisken
Skrevet

Nei ikke sxhizofren. Autist eller Asberger mere. De tar ting bokstavlig og får ikke med seg ironi eller skjulte betydninger.

x ?

Skjønner ikke hvorfor jeg kasta en x inn i det ordet. Det er da vanskelig nok fra før om man ikke skal blande inn x-er...

Skrevet

"Du store alpakka" sa lektor Tørdal.

I Trondheim var "dæffli rota" et kraftutrykk for leenge siden.

Dæffli rota husker jeg også. Da visste vi at det var byyyyfolk, for å si det sånn...

Skrevet

Er det sånn det er? Takk for oppklaringen.

Annonse

• 2 uker senere...
Skrevet

og kjøle varmt! :)

Det uttrykket "kjøle varmt" er det mange østlendinger som stusser over. Kanskje ikke så rart. *ler* Det brukes ikke i Trondheim, men i en del av bygdene brukes det. Men jeg tror det er et typisk nordtrønderuttrykk.

Skrevet

Det uttrykket "kjøle varmt" er det mange østlendinger som stusser over. Kanskje ikke så rart. *ler* Det brukes ikke i Trondheim, men i en del av bygdene brukes det. Men jeg tror det er et typisk nordtrønderuttrykk.

Det brukes i bygder i Sør-Trøndelag og. :o)

Skrevet

Sjøsjakt - æ e nordtrønder æ sjø.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...