skorpionfisken Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Veldig mange uttrykk stammer fra gamle tiders seilskuteterminologi - 'splitte mine bramseil' er et av dem, 'klare brasene' et annet. Nietzsche sa at 'språket er en bevegelig hær av metaforer': Hakka møkk, legge hodet i bløt, ta seg en anders, ta'n helt ut, ha en rev bak øret, kaste blikket på, smake på det du sier, gi en hjelpende hånd, være lenket til jobben... Er det ikke slik at en schizofren tar slike uttrykk bokstavelig og ikke evner å forstå uttrykk i bilder? Nei ikke sxhizofren. Autist eller Asberger mere. De tar ting bokstavlig og får ikke med seg ironi eller skjulte betydninger. 0 Siter
Gjest mirakel*2? Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 gåtabanen stikke hodet i sanden 0 Siter
skorpionfisken Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Nei ikke sxhizofren. Autist eller Asberger mere. De tar ting bokstavlig og får ikke med seg ironi eller skjulte betydninger. x ? Skjønner ikke hvorfor jeg kasta en x inn i det ordet. Det er da vanskelig nok fra før om man ikke skal blande inn x-er... 0 Siter
org Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 "Du store alpakka" sa lektor Tørdal. I Trondheim var "dæffli rota" et kraftutrykk for leenge siden. Dæffli rota husker jeg også. Da visste vi at det var byyyyfolk, for å si det sånn... 0 Siter
favn Skrevet 21. desember 2005 Skrevet 21. desember 2005 Nei ikke sxhizofren. Autist eller Asberger mere. De tar ting bokstavlig og får ikke med seg ironi eller skjulte betydninger. Er det sånn det er? Takk for oppklaringen. 0 Siter
flisa Skrevet 21. desember 2005 Forfatter Skrevet 21. desember 2005 gesell Den hadde jeg ikke hørt! 0 Siter
Osiris Skrevet 30. desember 2005 Skrevet 30. desember 2005 og kjøle varmt! Det uttrykket "kjøle varmt" er det mange østlendinger som stusser over. Kanskje ikke så rart. *ler* Det brukes ikke i Trondheim, men i en del av bygdene brukes det. Men jeg tror det er et typisk nordtrønderuttrykk. 0 Siter
Lillemus Skrevet 30. desember 2005 Skrevet 30. desember 2005 Det uttrykket "kjøle varmt" er det mange østlendinger som stusser over. Kanskje ikke så rart. *ler* Det brukes ikke i Trondheim, men i en del av bygdene brukes det. Men jeg tror det er et typisk nordtrønderuttrykk. Det brukes i bygder i Sør-Trøndelag og. ) 0 Siter
flisa Skrevet 31. desember 2005 Forfatter Skrevet 31. desember 2005 Det uttrykket "kjøle varmt" er det mange østlendinger som stusser over. Kanskje ikke så rart. *ler* Det brukes ikke i Trondheim, men i en del av bygdene brukes det. Men jeg tror det er et typisk nordtrønderuttrykk. Sjøsjakt - æ e nordtrønder æ sjø. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.