Gå til innhold

Er jeg alkoholiker eller bare alkohol liker?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg drikker alkohol hver fredag-og lørdags kveld.Jeg drikker meg ikke veldig full,men ca 2-6 alkoholenheter.

Jeg føler ikke at jeg på noen måte er avhengig,men må innrømme at jeg ser frem til helgen på mange måter,ikke bare jobbfri..

Hva er ekentlig def. på en alkoholiker?

Jeg tenker at en alkoholiker drikker hver dag,men det er kanskje ikke riktig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du klarer å gå gjennom en helg uten noe som helst alkohol uten problemer, så kan du nok føle deg som en "liker". Hvis ikke så kalles det kanskje helgedranker ? :)

Gjest sånn er det vel
Skrevet

Poenget er om det har noen negative konsekvenser.

Om du drikker bare en gang i året, men da banker kona, har du et alkoholproblem.

Om du drikker hver fredag og lørdag, og det ikke har negative konsekvenser for deg eller andre, og du ikke gradvis øker forbruket.......

Skrevet

Poenget er om det har noen negative konsekvenser.

Om du drikker bare en gang i året, men da banker kona, har du et alkoholproblem.

Om du drikker hver fredag og lørdag, og det ikke har negative konsekvenser for deg eller andre, og du ikke gradvis øker forbruket.......

Tja, greia er vel også litt i hvilken grad man MÅ ha alkohol de gangene man bruker det?

Dersom man ikke klarer å stå over en fredag eller lørdag, selv om man egentlig har bestemt seg for det, bør vel en varsellampe ringe?

Skrevet

Ut fra hva du skriver ville en stor del av norges befolkning kunne defineres som alkoholikere og minst 90% av Danmark eller Tysklands folk.

Du er definitivt alkhol liker.

Gjest 10-dagerstesten
Skrevet

Ta 10-dagerstesten.

Vær edru to helger på rad og uka mellom.

Om det er vanskelig, har du et problem.

Skrevet

Hvis du klarer å gå gjennom en helg uten noe som helst alkohol uten problemer, så kan du nok føle deg som en "liker". Hvis ikke så kalles det kanskje helgedranker ? :)

Jeg har ingen problemer med å klare meg en helg uten alkohol hvis ikke det er et problem at jeg kan savne det og ha lyst på det i hvert fall hvis jeg sitter alene hjemme. Jeg er mere avhengig av alkohol i helgene når jeg er hjemme alene enn når jeg er ute med venner. Noen mener at det er farlig.

Skrevet

www.anonymealkoholikere.no - informasjon - "passer AA for deg?" og så får du 12 spørsmål du må svare på.

Svarer du ja på 4 eller flere spørsmål har du kanskje et alkoholproblem.

Skrevet

Ut i fra det lille du skriver så la jeg dette inn i en test. Jeg var kanskje litt snill på enkelte punkt for ikke å overdrive. Men testen visste at du bør vurdere ditt forhold til alkohol. Altså ingen umiddel fare. Men som sagt dette er svært, svært vanskelig å svare på ut i fra det lille du skriver.

Kan jo være at du er litt på kanten.

Det beste er at du føler på dette litt selv. Hva sier vennene dine? Føler du selv at det kan bli for mye? Klarer du å stoppe når du selv vil. Om du tenker mye på å drikke osv, osv.

Ta en test selv og vær helt ærlig på svarene du gir.

Skrevet

Jeg har ingen problemer med å klare meg en helg uten alkohol hvis ikke det er et problem at jeg kan savne det og ha lyst på det i hvert fall hvis jeg sitter alene hjemme. Jeg er mere avhengig av alkohol i helgene når jeg er hjemme alene enn når jeg er ute med venner. Noen mener at det er farlig.

Hvis du savner alkoholen så er du i alle fall i faresonen.

Gjest Du er ute å kjøre!
Skrevet

Jeg mener du er avhengig på et vis om du må ha alkohol hver helg ja, du er i faresonen da.

Har du barn bør du iallefall holde deg alkofri for det meste, og spessielt nå i jula. Ellers tar de etter ditt eksempel med alkohol hver helg etterhvert.

Barn av alkomisbrukere har lett for å ende i samme fella som foreldrene.

Men et par øl en sjelden gang mener jeg man må få kose seg med, om man klarer å begrense seg og stoppe før man blir beruset.

Skrevet

Jeg syns alkoholforbruket ditt høres OK ut. 2 enheter en lørdagskvel er IKE mye, men 6+6=12 er relativt mye i løpet av helgen hvis det er slik mange helger... Men siden du skriver dette innlegget, lyser det kanskje en liten varskul-lampe. Eller?

Skrevet

Noen mener jo alkohol er farlig uansett, da. Hvis man gjerne koser seg men noen drammer e.l. i helgene, så er det ikke nødvendigvis et faretegn om man "savner" det en helg. Det kommer vel an på hvor mye man savner det.

".............................................."

Skrevet

Jeg mener du er avhengig på et vis om du må ha alkohol hver helg ja, du er i faresonen da.

Har du barn bør du iallefall holde deg alkofri for det meste, og spessielt nå i jula. Ellers tar de etter ditt eksempel med alkohol hver helg etterhvert.

Barn av alkomisbrukere har lett for å ende i samme fella som foreldrene.

Men et par øl en sjelden gang mener jeg man må få kose seg med, om man klarer å begrense seg og stoppe før man blir beruset.

"Men et par øl en sjelden gang mener jeg man må få kose seg med, om man klarer å begrense seg og stoppe før man blir beruset."

"Et par øl" en "sjelden" gang? Er det alt du mener man kan drikke uten å være "ute å kjøre"?

Det er helt greit å være obs på slikt, men enkelte tar litt vel av i hysteriet, synes jeg. Og det er ofte de som har personlig erfaring med misbruk som er de raskeste til å "se" misbruk rundt seg.

"........................................."

Gjest ute å kjøre
Skrevet

"Men et par øl en sjelden gang mener jeg man må få kose seg med, om man klarer å begrense seg og stoppe før man blir beruset."

"Et par øl" en "sjelden" gang? Er det alt du mener man kan drikke uten å være "ute å kjøre"?

Det er helt greit å være obs på slikt, men enkelte tar litt vel av i hysteriet, synes jeg. Og det er ofte de som har personlig erfaring med misbruk som er de raskeste til å "se" misbruk rundt seg.

"........................................."

Prozak.

Jeg mener man bør prøve å unngå å bli beruset om man har barn ja, det beste for barna er å slippe å se foreldrene sine ruset av noe slag.

Må man absolutt feste, bør ungene plasseres trygt hos andre omsorgspersoner.

Mere en et par øl iblandt er ikke misbruk, men mange øl hver helg er det, om det foregår hver helg når du er voksen.

Skrevet

Du er en livsnyter. Ikke alkoholiker.

Det tror jeg også.

Skrevet

Prozak.

Jeg mener man bør prøve å unngå å bli beruset om man har barn ja, det beste for barna er å slippe å se foreldrene sine ruset av noe slag.

Må man absolutt feste, bør ungene plasseres trygt hos andre omsorgspersoner.

Mere en et par øl iblandt er ikke misbruk, men mange øl hver helg er det, om det foregår hver helg når du er voksen.

"Jeg mener man bør prøve å unngå å bli beruset om man har barn ja, det beste for barna er å slippe å se foreldrene sine ruset av noe slag."

Det har jeg aldri vært uenig i.

"Mere en et par øl iblandt er ikke misbruk,"

Definér "et par øl" og "iblant". Jeg mistenker at du har dine egne regler og grenser for hvor mye og hvor ofte, og omtaler disse som noe annet enn din personlige mening.

"men mange øl hver helg er det, om det foregår hver helg når du er voksen."

Det trenger faktisk ikke være det - selv om de aller fleste neppe vil drikke hver eneste helg. Misbruk er i stor grad definért ut i fra hvordan du bruker det. Hvis du drikker 12 øl uten å rave full rundt omkring, så er det i praksis like lite misbruk som å drikke 2 øl.

".........................................."

Skrevet

Jeg synes mrxx ga deg det mest fornuftige svaret her. Gå litt i deg selv og finn ut av dette, og ignorér de mest bastante uttalelsene.

"............................................."

Gjest ute å kjøre
Skrevet

"Jeg mener man bør prøve å unngå å bli beruset om man har barn ja, det beste for barna er å slippe å se foreldrene sine ruset av noe slag."

Det har jeg aldri vært uenig i.

"Mere en et par øl iblandt er ikke misbruk,"

Definér "et par øl" og "iblant". Jeg mistenker at du har dine egne regler og grenser for hvor mye og hvor ofte, og omtaler disse som noe annet enn din personlige mening.

"men mange øl hver helg er det, om det foregår hver helg når du er voksen."

Det trenger faktisk ikke være det - selv om de aller fleste neppe vil drikke hver eneste helg. Misbruk er i stor grad definért ut i fra hvordan du bruker det. Hvis du drikker 12 øl uten å rave full rundt omkring, så er det i praksis like lite misbruk som å drikke 2 øl.

".........................................."

"Hvis du drikker 12 øl uten å rave full rundt omkring, så er det i praksis like lite misbruk som å drikke 2 øl"

Ikke for leveren! ;o)

Når jeg skriver et par øl, mener jeg et par øl (2).

Iblandt, betyr for meg veldig sjeldent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...