Gå til innhold

Mandlene mine

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er en jente på 22 som har STORE mandler, og det har flere leger påpekt. Jeg har ofte vondt i halsen, problemer med å svelge (pga av vondt i halsen, ikke pga at det er "trangt"), ja i det hele tatt.

Nå lurer jeg på om jeg har en mulighet til å få fjernet disse ekle mandlene, og om det vil resultere i mindre smerter? Jeg snorker også veldig mye/høyt, og har hørt at det kan være mandlene sin skyld. Dette er vel også en grunn til at jeg vil fjerne de, om mulig da selvsagt.

Nå lurer jeg på hvor jeg skal henvende meg, hvilke alternativer jeg har, og hvor mye dette vil kunne koste?

Håper på svar...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2112-mandlene-mine/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lege Nina Lindstad

Til Tusse vedr. store mandler.

Vanlige kriterier for å fjærne mandlene er mer enn 6 antibiotika-trengende halsinfeksjoner i løpet av 2 år. Snorking kan skyldes mandler, men også falske mandler, polypper eller slapt ganesegl, for å nevne noen. En øre-nese-hals lege bør undersøke deg og hjelpe deg å vurdere om mandlene bør fjærnes. Henvisning får du hos din egen lege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad Spes. allmenmedisin og Idrettslege

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2112-mandlene-mine/#findComment-7958
Del på andre sider

Til Tusse vedr. store mandler.

Vanlige kriterier for å fjærne mandlene er mer enn 6 antibiotika-trengende halsinfeksjoner i løpet av 2 år. Snorking kan skyldes mandler, men også falske mandler, polypper eller slapt ganesegl, for å nevne noen. En øre-nese-hals lege bør undersøke deg og hjelpe deg å vurdere om mandlene bør fjærnes. Henvisning får du hos din egen lege.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Nina Lindstad Spes. allmenmedisin og Idrettslege

Hei.

Mandlene mine ble operert bort da jeg var 32 år,og hadde bare en flytende kur/behandling pga.streptokokk c. i -94.Men jeg kom i 1999 til Ø.N.H.-avd.på sykehus,for mandlene var full av gule propper, og var illeluktende, uten at de var smertefulle.Så man er ikke nødt til å ha gått på tabl.kurer mange ganger i året for å få de fjernet,som dr.Nina Lindstad påstår.

Hilsen "luktfri".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2112-mandlene-mine/#findComment-8785
Del på andre sider

• 2 år senere...

Hei.

Mandlene mine ble operert bort da jeg var 32 år,og hadde bare en flytende kur/behandling pga.streptokokk c. i -94.Men jeg kom i 1999 til Ø.N.H.-avd.på sykehus,for mandlene var full av gule propper, og var illeluktende, uten at de var smertefulle.Så man er ikke nødt til å ha gått på tabl.kurer mange ganger i året for å få de fjernet,som dr.Nina Lindstad påstår.

Hilsen "luktfri".

Hei,

Jeg gikk plaget med halsproblemer og 'gule propper'/verk +++ en hel høst og en hel vinter før jeg tok affære. Jeg ville ikke fått oppfylt det offentliges krav til fjerning av mandlene, så jeg dro til en privat klinikk i Oslo for å få det gjort. Livskvaliteten min endret seg drastisk til det bedre - mens jeg tidligere hadde gått en halvår uten å få trent osv ble jeg endelig frisk nok til å gå på SATS igjen, har så og si aldri vært forkjølet siden (3 år siden nå), osv osv. Rett og slett det absolutt smarteste jeg har gjort.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/2112-mandlene-mine/#findComment-549740
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...