Gå til innhold

Dere som har fadderbarn, har fadderbarnet tilgang på adressen deres?

Anbefalte innlegg

Gjest fadder for Afrika

Fikk airmail fra Keny i går med takk fra prosjektet der nede og ønske om en god jul, samt en tegning som fadderbarnet hadde tegnet.

Men dette har gått rett i fra Kenya og til min adresse

Er det ikke vanlige i de fleste fadderorganisasjoner at all kontakt går gjennom organisasjonen?

For det er slik at jeg kan sende en gave rett ned til fadderbarnet og da var det meningen at jeg skulle skrive adressen min på baksiden

Men jeg er litt bekymret for å motta tiggerbrev. Jeg vet jo at det er svært fattige mennesker der nede, og kan forstå desperasjonen og at det kan være fristende å sende meg et brev og spørre om jeg kan sende dem penger

dette har ikke skjedd enda. Men tenker litt på det

Hvordan er det i deres organisasjoner?

Fortsetter under...

Gjest Persille

Bekymret for tiggerbrev? Hva er det verste som kan skje? At du leser det?

Det er jo ingenting som skjer om de i så fall sender et sånt brev?

Dessuten; mulig du ikke mente det sånn - men noe med formuleringen din gjør at det virker på meg som om det er viktigere at du støtter en organisasjon og gjør en god gjerning utad - enn å faktisk hjelpe de som trenger det?

Når det er sagt - vet ikke noe om hvordan andre organisasjoner gjør det...

Gjest fadder for Afrika

Bekymret for tiggerbrev? Hva er det verste som kan skje? At du leser det?

Det er jo ingenting som skjer om de i så fall sender et sånt brev?

Dessuten; mulig du ikke mente det sånn - men noe med formuleringen din gjør at det virker på meg som om det er viktigere at du støtter en organisasjon og gjør en god gjerning utad - enn å faktisk hjelpe de som trenger det?

Når det er sagt - vet ikke noe om hvordan andre organisasjoner gjør det...

ser at jeg kan ha uttrykt meg uheldig her.

selvfølgelig vil jeg hjelpe. Det er derfor jeg støtter et fadderbarn og ikke bare et prosjekt.

Men jeg tenker at det ville være det beste for begge parter om de ikke visste min adresse. Om foreldre eller andre slekninger sendte meg tiggerbrev så hadde det på et vis gått utover fadderbarnet.Det hadde blitt en mere anstrengt forhold.

Hadde en brevvenne fra Ghana da jeg var ungdom. Så fikk jeg tiggerbrev og jeg må innrømme at det ikke var noe særlig å brevskrive med han lenger da..

Gjest Persille

ser at jeg kan ha uttrykt meg uheldig her.

selvfølgelig vil jeg hjelpe. Det er derfor jeg støtter et fadderbarn og ikke bare et prosjekt.

Men jeg tenker at det ville være det beste for begge parter om de ikke visste min adresse. Om foreldre eller andre slekninger sendte meg tiggerbrev så hadde det på et vis gått utover fadderbarnet.Det hadde blitt en mere anstrengt forhold.

Hadde en brevvenne fra Ghana da jeg var ungdom. Så fikk jeg tiggerbrev og jeg må innrømme at det ikke var noe særlig å brevskrive med han lenger da..

Ok - da endrer jo saken seg litt :)

Men du får heller bare fortsette forholdet inntil så skjer, forhåpentlig skjer det jo ikke i det hele tatt.

Annonse

I Plan-Norge går all kontakt gjennom organisasjonen. De oppfordrer til ikke å oppgi adressen sin til fadderbarnets familie. Pengene man gir gjennom Plan skal gå til hele landsbyen, til skolen, helsetjenester eller andre ting. Dersom et enkelt barn fikk 220 kroner hver måned, så ville det blitt utrolig urettferdig, ettersom ikke alle har faddere.

Gjest fadder for Afrika

I Plan-Norge går all kontakt gjennom organisasjonen. De oppfordrer til ikke å oppgi adressen sin til fadderbarnets familie. Pengene man gir gjennom Plan skal gå til hele landsbyen, til skolen, helsetjenester eller andre ting. Dersom et enkelt barn fikk 220 kroner hver måned, så ville det blitt utrolig urettferdig, ettersom ikke alle har faddere.

Men har man ikke også mulighet for å gi en pengegave øremerket til barnet også?

Synes å lese at jeg kunne det, selv om det betaler går til arbeidet og skolepenger der nede

Men har man ikke også mulighet for å gi en pengegave øremerket til barnet også?

Synes å lese at jeg kunne det, selv om det betaler går til arbeidet og skolepenger der nede

Jeg tror ikke det. Er det gjennom Plan du har fadderbarn? Jeg mener å ha lest at man ikke kan det, nettopp pga store forskjeller mellom familiene, dersom noen skulle hatt mye penger til rådighet. Jeg skulle gjerne satt inn noen kroner i måneden på "min" seksårings sparekonto, som han kunne fått til utdanning, men tror ikke det er mulig, nei.

Jeg tror ikke det. Er det gjennom Plan du har fadderbarn? Jeg mener å ha lest at man ikke kan det, nettopp pga store forskjeller mellom familiene, dersom noen skulle hatt mye penger til rådighet. Jeg skulle gjerne satt inn noen kroner i måneden på "min" seksårings sparekonto, som han kunne fått til utdanning, men tror ikke det er mulig, nei.

Som sos barnebyer fadder så kan man gi penger direkte inn på konto til fadderbarnet.

Fadderbarnet får ikke bruke av de pengene før h'n skal etablere seg selv.

Kjempetopp å gjøre det sånn for da har h'n startkapital.

Som sos barnebyer fadder så kan man gi penger direkte inn på konto til fadderbarnet.

Fadderbarnet får ikke bruke av de pengene før h'n skal etablere seg selv.

Kjempetopp å gjøre det sånn for da har h'n startkapital.

Ja, jeg har også hørt det, at sos barnebyer gjør det sånn. Men nå er jeg først fadder gjennom Plan, og vil ikke si opp det fadderskapet før det er "over". Men det kan godt være jeg vil velge SOS barnebyer neste gang, ja. Det blir jo et ganske annet opplegg der, vel? Hvert barn har opptil tre faddere, for at de skal få penger nok?

Ja, jeg har også hørt det, at sos barnebyer gjør det sånn. Men nå er jeg først fadder gjennom Plan, og vil ikke si opp det fadderskapet før det er "over". Men det kan godt være jeg vil velge SOS barnebyer neste gang, ja. Det blir jo et ganske annet opplegg der, vel? Hvert barn har opptil tre faddere, for at de skal få penger nok?

Hvert barn har flere faddere? det har jeg ikke hørt noe om og håper det ikke stemmer.

Hvert barn har flere faddere? det har jeg ikke hørt noe om og håper det ikke stemmer.

Det har tanta mi sagt, iallfall. Hun har fadderbarn gjennom SOS barnebyer. Men hun er den eneste kilden jeg har til den opplysningen. Ellers vet jeg ingenting om det der.

Hun sa at pengene skal gå til fadderbarnets oppvekst/utdanning, og at hvert barn trenger både 2 og 3 faddere for å få nok penger. Men som sagt, mine kilder er i entall:)

Annonse

Jeg skal bli fadder for et barn nå, men vet ikke om jeg skal velge Plan eller SOS, hadde egentlig bestemt meg for Plan, men sier du at SOS er best?

Jeg skal bli fadder for et barn nå, men vet ikke om jeg skal velge Plan eller SOS, hadde egentlig bestemt meg for Plan, men sier du at SOS er best?

Nei, jeg vet ikke riktig :)

Det du kan være sikker på, er at pengene dine havner i gode hender uansett hvilken organisasjon du velger.

Da jeg sa jeg kanskje ville velge SOS barnebyer neste gang, så siktet jeg til at da går det an å gi mer penger til det enkelte barnet, det går ikke i Plan. Men du kan gjerne gi et ekstrabeløp til forskjellige prosjekter.

Plan virker veldig ryddig og ordentlig. Som sagt har jeg ingen erfaring med SOS barnebyer, så jeg kan ikke uttale meg på deres vegne. Men jeg mener å ha hørt at der får man oppdateringer om barna to ganger i året. Hos Plan mottar jeg oppdatering bare én gang i året. Men jeg har fått 4-5 brev i løpet av det siste året. Det kommer selvsagt an på fadderbarnet/familien selv.

Plan utgir "Planposten" fire ganger i året, der det er beskrivelse av mange av prosjektene, og intervjuer. I årets siste planpost er det et utdrag av årets regnskap, og man kan skrive inn til Plan for å få en kopi av hele regnskapet. De har en regel om at maks 20% av fadderpengene skal gå til administrative ting, men i realiteten er det rundt 11% som går til det.

Hos SOS barnebyer tror jeg hele beløpet går til barna, men da krever det igjen at pengene til administrasjon kommer fra andre steder, altså at de må "tigge" penger hos bedrifter etc. Jeg har mer sansen for Plan på den måten, da de er en selvstendig organisasjon som kun er til for fadderbarna (og fadderne).

Men som jeg sa først,- uansett hvilken av de to du velger (og sikkert andre også), så vil du få en flott opplevelse, og et barn i et fremmed land vil få en endre bedre opplevelse! :)

Jeg glemte forresten å si at dersom du er fadder i barn så spiller det ikke noen rolle om du ikke er god i engelsk. Frivillige oversettere hjelper til med å oversette fra/til norsk dersom det er behov for det. Du vil da få orginalrapportene/brevene i posten sammen med en oversatt versjon. Og du kan skrive brev på norsk og sende til Plan, og så ordner de med oversettelse videre. SOS barnebyer har ikke noe slikt tilbud, såvidt jeg vet.

Jeg glemte forresten å si at dersom du er fadder i barn så spiller det ikke noen rolle om du ikke er god i engelsk. Frivillige oversettere hjelper til med å oversette fra/til norsk dersom det er behov for det. Du vil da få orginalrapportene/brevene i posten sammen med en oversatt versjon. Og du kan skrive brev på norsk og sende til Plan, og så ordner de med oversettelse videre. SOS barnebyer har ikke noe slikt tilbud, såvidt jeg vet.

.

Nå har du hatt litt for mye karusell i gløggen din, vel...? *knegg*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...