Gå til innhold

Nå har sola snudd...

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• lex

5

• carma

4

• Goliath

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Ikke for å være negativ.... men er ikke midtvinter/vintersolverv i morgen?

Skrevet

Ikke for å være negativ.... men er ikke midtvinter/vintersolverv i morgen?

Hmm.. ikke i følge min kalender.

Skrevet

Hmm.. ikke i følge min kalender.

Nå har jeg sjekket litt og ifølge wikipedia er det enten 21. el. 22. desember - mulig det er 21. i år.

Jeg har tidligere trodd at det var en bestemt dato (22.), men det er tydeligvis feil.

Men hvorfor skifter datoen? Skuddår?

http://no.wikipedia.org/wiki/Vintersolverv

Skrevet

Nå har jeg sjekket litt og ifølge wikipedia er det enten 21. el. 22. desember - mulig det er 21. i år.

Jeg har tidligere trodd at det var en bestemt dato (22.), men det er tydeligvis feil.

"Men hvorfor skifter datoen? Skuddår?"

Det er vel en logisk årsak, vil jeg tro :-)

Evt. kan det være solvinden, som av og til blåser litt sterkere, slik at solen kommer litt ut av bane - og dermed snur litt senere (eller tidligere).

"..........................................."

Skrevet

Den lengste natten er den kommende - og den korteste dagen er i dag.

Tror jeg.....-)

Skrevet

Og dermed er den egentlige "julen" i gang :-)

"............................................"

Skrevet

"Men hvorfor skifter datoen? Skuddår?"

Det er vel en logisk årsak, vil jeg tro :-)

Evt. kan det være solvinden, som av og til blåser litt sterkere, slik at solen kommer litt ut av bane - og dermed snur litt senere (eller tidligere).

"Evt. kan det være solvinden, som av og til blåser litt sterkere, slik at solen kommer litt ut av bane"

ehhhh...det var vel en spøk Prozak?

Hvis solvinden skulle påvirke noe, så vil det i første omgang være jorden - og ikke seg selv:-)

Skrevet

"Evt. kan det være solvinden, som av og til blåser litt sterkere, slik at solen kommer litt ut av bane"

ehhhh...det var vel en spøk Prozak?

Hvis solvinden skulle påvirke noe, så vil det i første omgang være jorden - og ikke seg selv:-)

*Himle*

Var det ikke 110% åpenbart at det var en spøk? :-)

"............................................."

Skrevet

Og dermed er den egentlige "julen" i gang :-)

"............................................"

Ja, nå er på tide å "drikke jol"!

Pussig at man ikke skiftet navn på høytiden da man bestemte at den skulle ha kristent innhold.

I mange andre land byttet man navn til "kristmesse".

Skrevet

Ja, nå er på tide å "drikke jol"!

Pussig at man ikke skiftet navn på høytiden da man bestemte at den skulle ha kristent innhold.

I mange andre land byttet man navn til "kristmesse".

Jeg synes det taler til vår fordel at vi ikke har innført "kristmesse" eller liknende, som åpenbart bare ble dyttet inn ved vintersolverv for å undertrykke "hedenske" feiringer og ritualer.

Jeg har jo ingenting imot at kristne feirer jesus, men det hadde vært mer ærlig om det faktisk hadde foregått på riktig dato.

Skrevet

Deilig! Jeg har unnet meg litt juksesol før jul jeg, deilig med litt lys og varme på kroppen. Og ikke minst få litt farge. *S*

Skrevet

Jeg synes det taler til vår fordel at vi ikke har innført "kristmesse" eller liknende, som åpenbart bare ble dyttet inn ved vintersolverv for å undertrykke "hedenske" feiringer og ritualer.

Jeg har jo ingenting imot at kristne feirer jesus, men det hadde vært mer ærlig om det faktisk hadde foregått på riktig dato.

Jeg er også glad for at man ikke skiftet navn på festen.

Alltid en vinner å trekke frem kristmesse når noen forsøker å belære meg om julens _egentlige_ budskap.

Skrevet

Jeg er også glad for at man ikke skiftet navn på festen.

Alltid en vinner å trekke frem kristmesse når noen forsøker å belære meg om julens _egentlige_ budskap.

Skal vi være virkelig tradisjonelle, så er det jo "jól" og ikke "jul" :-)

Forøvrig er det vel det samme som "joule" på engelsk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...