Gå til innhold

Nå har sola snudd...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 44
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

11

• lex

5

• carma

4

• Goliath

3

Mest aktive i denne tråden

Skal vi være virkelig tradisjonelle, så er det jo "jól" og ikke "jul" :-)

Forøvrig er det vel det samme som "joule" på engelsk.

"..........................................."

"jól" er ikke tradisjonelt for nordmenn, det er det islandske ordet for jul på norsk eller christmas på engelsk

"jól" er ikke tradisjonelt for nordmenn, det er det islandske ordet for jul på norsk eller christmas på engelsk

Uhm....islandsk = rimelig "direkte" fra gammelnordisk. Believe me - "jól" er det korrekte "viking-navnet" :-)

"............................................."

Pedant :-p

Bare for å *pirke enda litt til* : Sola "snur" jo ikke da...! Selv om "alle" kaller det faktum at sola dag for dag kommer høyere opp på himmelen frem til sommersolhverv - for å snu...

Faren er vel at siden folk og media sier at sola "snur", så tror sikkert noen at den bokstavelig talt gjør akkurat det!

Annonse

Bare for å *pirke enda litt til* : Sola "snur" jo ikke da...! Selv om "alle" kaller det faktum at sola dag for dag kommer høyere opp på himmelen frem til sommersolhverv - for å snu...

Faren er vel at siden folk og media sier at sola "snur", så tror sikkert noen at den bokstavelig talt gjør akkurat det!

Hehe..

Jeg vet at sola ikke snur, da ;-) Men det er jo et allment uttrykk ;-)

Men det forundrer meg ikke at noen faktisk kan finne på å tro at sola bokstavelig talt snur.

Jeg hørte om en universitets-professor en gang som gledet seg stort til han første gang kom til nordnorge for å se midnattssola. Han trodde faktisk at det var en annen sol enn den som vanligvis er på himmelen *knegg*

Hehe..

Jeg vet at sola ikke snur, da ;-) Men det er jo et allment uttrykk ;-)

Men det forundrer meg ikke at noen faktisk kan finne på å tro at sola bokstavelig talt snur.

Jeg hørte om en universitets-professor en gang som gledet seg stort til han første gang kom til nordnorge for å se midnattssola. Han trodde faktisk at det var en annen sol enn den som vanligvis er på himmelen *knegg*

He he :-)

Uhm....islandsk = rimelig "direkte" fra gammelnordisk. Believe me - "jól" er det korrekte "viking-navnet" :-)

"............................................."

Nei jeg tror ikke noe på at moderne islendinge er mere vikinger enn moderne nordmenn;)

Og forholdet mellom språkene islandsk og norsk...!

De har samme stamme, men ellers er de to forskjellige språk. Islands er ikke gammmelnorsk og har aldri vært det. Islendinge har hatt sin egen kultur i omtrent tusen år og sin egen identitet. Hvorfor nordmenn tror at de har så mye slektskap til et eller annet de ikke kjenner særlig mye til er meg en gåte.

Uhm...nei...men islandsk er mye nærmere gammelnorsk enn norsk. Og "jól" er islandsk _og_ gammelnorsk.

Islandsk er ikke gammelnorsk. Hvorfor nordmenn vil ha det slik vet jeg ikke, men du finner ikke en islending som er enig i det. De burde bli hørt eller?

De har samme stamme, men ellers er de to forskjellige språk. Islands er ikke gammmelnorsk og har aldri vært det. Islendinge har hatt sin egen kultur i omtrent tusen år og sin egen identitet. Hvorfor nordmenn tror at de har så mye slektskap til et eller annet de ikke kjenner særlig mye til er meg en gåte.

"Islendinge har hatt sin egen kultur i omtrent tusen år og sin egen identitet. Hvorfor nordmenn tror at de har så mye slektskap til et eller annet de ikke kjenner særlig mye til er meg en gåte."

Island har en kultur som kommer fra samme sted som vår kultur. Hva du mener med "slektskap" og å "ikke kjenne til" vet jeg ikke, men det får nå så være. Det som var poenget her var ordet "jól".

".........................................."

Annonse

Islandsk er ikke gammelnorsk. Hvorfor nordmenn vil ha det slik vet jeg ikke, men du finner ikke en islending som er enig i det. De burde bli hørt eller?

Spol tilbake litt nå, og les hva jeg skrev. Jeg gjentar: Islandsk er nærmere gammelnorsk som språk enn norsk. Ok? Ingenting der som sier at islandsk _er_ gammelnorsk. Ordet "jól" er islandsk, og du finner det også i gammelnorsk. Ok? Ser du nå at jeg ikke sier noe om at islandsk og gammelnorsk er det samme, eller at island har samme kultur i dag som norge hadde for 1000 år siden? Prøv - det er ganske enkelt :-)

"Islendinge har hatt sin egen kultur i omtrent tusen år og sin egen identitet. Hvorfor nordmenn tror at de har så mye slektskap til et eller annet de ikke kjenner særlig mye til er meg en gåte."

Island har en kultur som kommer fra samme sted som vår kultur. Hva du mener med "slektskap" og å "ikke kjenne til" vet jeg ikke, men det får nå så være. Det som var poenget her var ordet "jól".

".........................................."

Det første poenget kan utvide seg;)

Hadde jeg skjønt hva du snakket om, så hadde jeg sikkert kunnet svare :-)

".............................................."

Jeg orker ikke å tenke på noen poenger med islendinge, færøyinge, samer eller negere i kveld;) Gidder ikke gå tilbake til et eller annet som jeg ikke husker. Dol er ikke stortinget;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...