Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Hvor alvorlig skal man ta fall og andre "ulykker" under svangerskapet? Kan man anta at alt er i orden dersom man ikke har smerter eller blødninger?

Jeg er gravid i 19. uke. Under en skitur (langrenn) i helgen falt jeg bakover på rygg og bak. Jeg landet i fast snø, som tok noe av for fallet, men følte likevel at jeg fikk et rykk i mage/rygg. Etterpå hadde jeg ingen direkte smerter noe sted, men har følt ubehag i magen lignende "mens-mage". Kan fallet ha vært skadelig for fosteret? Jeg vet jo at det ligger godt "polstret", men har hørt at slike "sjokk"-bevegelser kan gjøre skade på morkake etc. Er det grunn til å oppsøke lege/jordmor umiddelbart, eller kan jeg ta det med ro og vente til svangerskapskontroll om halvannen uke?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21129-fall-under-graviditet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Jag tycker inte att detta hörs oroväckande ut. Barnet ligger gott beskyddad inne i livmodern och fostervattnet runt barnet dämpar också bra mot stötar. Det är bara om man har slagit i magen hårdt, har blödningar eller smärtor, som man bör uppsöka doktor för en undersökning. Du kan därför avvakta tills nästa kontroll som ju är snart. Lycka till!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/21129-fall-under-graviditet/#findComment-91360
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...