Gjest jobbe Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Kan ansatte i en helsebedrift kreve å se legitimasjon hvis det viser seg at kunder ikke kan gjøre opp for seg når vår tjeneste er levert? Jeg tenker i forhold til det å skrive ut giro, og sjekke at vedkommende gir riktige opplysninger om seg selv. Hvor kan jeg finne regelverk for dette? 0 Siter
keinstein Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Det gjør de på egen hånd. Du kan bare si du ikke har. Legitimasjon skal de ha hjemmel for å kreve. 0 Siter
Gjest jobbe Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Det gjør de på egen hånd. Du kan bare si du ikke har. Legitimasjon skal de ha hjemmel for å kreve. Hvor kan man få hjemmel til å kreve legitimasjon? Vi er en nystartet helsebedrift, offentlig godkjent. Det er bl.a. jeg som skriver ut faktura på mangfoldige tusen kroner, uten å vite sikkert om personene er den de utgir seg for. Eller er slikt bare en risiko man må ta?? 0 Siter
keinstein Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Hvor kan man få hjemmel til å kreve legitimasjon? Vi er en nystartet helsebedrift, offentlig godkjent. Det er bl.a. jeg som skriver ut faktura på mangfoldige tusen kroner, uten å vite sikkert om personene er den de utgir seg for. Eller er slikt bare en risiko man må ta?? Problemet er at du er i en helsebedrift og det er ikke påbudt med legitimasjon enda. Om du kan be om depositum FØR pasientene går inn, det vet jeg ikke. Men du kan sende alt til inkasso. For inkasso spiller det liten rolle om det er avkrevet legitimasjon eller ikke, og sannsynligvis uteblir pasienten i forliksrådet og dere får krevet inn alt utestående pluss litt til. Det er faktisk lønnsomt hvir ikke prsonen har oppgitt falskt navn. Jeg har sjøl vært i samme situasjon og vært i forliksrådet med over 50 saker på en gang, en gang møtte bare en møtte opp og han var full. Dermed ble det uteblivelsedom på alle, og 90% av pengene kom inn. Pluss 50 gebyrer som jeg kunne ilegge for å skrive klagene; et halvt rettsgebyr for hver. De som ikke betaler kan dere vel fort bare nekte time? 0 Siter
Gjest jobbe Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Problemet er at du er i en helsebedrift og det er ikke påbudt med legitimasjon enda. Om du kan be om depositum FØR pasientene går inn, det vet jeg ikke. Men du kan sende alt til inkasso. For inkasso spiller det liten rolle om det er avkrevet legitimasjon eller ikke, og sannsynligvis uteblir pasienten i forliksrådet og dere får krevet inn alt utestående pluss litt til. Det er faktisk lønnsomt hvir ikke prsonen har oppgitt falskt navn. Jeg har sjøl vært i samme situasjon og vært i forliksrådet med over 50 saker på en gang, en gang møtte bare en møtte opp og han var full. Dermed ble det uteblivelsedom på alle, og 90% av pengene kom inn. Pluss 50 gebyrer som jeg kunne ilegge for å skrive klagene; et halvt rettsgebyr for hver. De som ikke betaler kan dere vel fort bare nekte time? Ja, i fremtiden kan vi det. De får notatet "dårlig betaler" i journalen. Inkassobyrå har vi ikke fått tilknyttet oss enda, men jeg ser helt klart behovet. 0 Siter
keinstein Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Ja, i fremtiden kan vi det. De får notatet "dårlig betaler" i journalen. Inkassobyrå har vi ikke fått tilknyttet oss enda, men jeg ser helt klart behovet. Det er ikke sikkert det er nødvendig med noe byrå, dere kan gjøre det hele selv. Snakk med en rettshjelper og få laget en instruks internt og en standard klage til forliksrådet. Egentlig ganske enkelt. Tar litt tid, men ikke mye. Det er vikig at en person som kjenner pasientene møter i forliksrådet, så gjør myndighetene resten. Før det må dere purre to ganger på lovlig måte. Den som skal møte i forliksrådet må ha fullmakt fra alle legene og andre som skal ha penger i forliksrådet. Egentlig ganske greit når dere får en god instruks Sannsynligvis møter ingen opp, så det blir uteblivelsedommer og dere kan gå hjem igjen. 0 Siter
keinstein Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Ja, i fremtiden kan vi det. De får notatet "dårlig betaler" i journalen. Inkassobyrå har vi ikke fått tilknyttet oss enda, men jeg ser helt klart behovet. Alt for mange legesentra hiver kravene i bøtta. Kanskje det kan være noe å starte en liten business på? Det kreves ikke noe for å ha fullmakter og møte i forliksrådet for en haug legesentra. 0 Siter
keinstein Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Ja, i fremtiden kan vi det. De får notatet "dårlig betaler" i journalen. Inkassobyrå har vi ikke fått tilknyttet oss enda, men jeg ser helt klart behovet. Sorry. Nye opplysninger: Fra nyttår kan krav sendes direkte til Namsretten, utenom forliksrådet hvis de er uomstridt. Det vil gjelde det meste av lege og tannlegeregninger hvor pasienten ikke svarer på brev eller purringer. Da kan du søke på "egeninkasso", finne noen sider med oppluysninger og gjøre det billig og enkelt over nett eller med et spesialprogram. Det er dårlige nyheter for de som skylder penger, da de mye fortere får utpanting og lønnstrekk og terskelen er blitt lavere for å kreve inn. 0 Siter
Gjest Snart lege Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Jeg er sisteårs legestudent, og vi har nettopp hatt bl a rettsmedisin, lover®ler etc. Jeg har forstått det sånn at jeg som lege har lov til å be om legitimasjon fra en pasient, rett og slett for å forsikre meg om at jeg skriver journalnotater på riktig person. Ofte er pasienten kjent og man har vanligvis ikke noen grunn til å tro at pasientene gir seg ut for å være andre enn de er, slik at det vanligvis ikke er noe problem. Hvilken hjemmel du skal bruke er jeg litt usikker på. Jeg tror jeg ville sagt til pasienten noe sånt som; "Kan jeg få se legitimasjon, sånn at jeg er sikker på at jeg har riktige opplysninger foran meg på skjermen". Ellers har man helsepersonell-loven, som har et krav om forsvarlighet og internkontroll - kanskje det kan fungere som hjemmel? 0 Siter
Lillemus Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Jeg er sisteårs legestudent, og vi har nettopp hatt bl a rettsmedisin, lover®ler etc. Jeg har forstått det sånn at jeg som lege har lov til å be om legitimasjon fra en pasient, rett og slett for å forsikre meg om at jeg skriver journalnotater på riktig person. Ofte er pasienten kjent og man har vanligvis ikke noen grunn til å tro at pasientene gir seg ut for å være andre enn de er, slik at det vanligvis ikke er noe problem. Hvilken hjemmel du skal bruke er jeg litt usikker på. Jeg tror jeg ville sagt til pasienten noe sånt som; "Kan jeg få se legitimasjon, sånn at jeg er sikker på at jeg har riktige opplysninger foran meg på skjermen". Ellers har man helsepersonell-loven, som har et krav om forsvarlighet og internkontroll - kanskje det kan fungere som hjemmel? Da jeg var hos legen for å bli henvist til sterilisering måtte jeg forevise legitimasjon, det var et krav visstnok. Vi lo godt av det. Hvilken interesse skulle noen hatt av å bestille sterilisering i andres navn? Og - ikke minst og det vi lo mest av! - hvem i all verden ville vært så dum at hun hadde lagt seg på operasjonsbordet uten at hun hadde bedt om sterilisering selv?! ) 0 Siter
fresja Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Alt for mange legesentra hiver kravene i bøtta. Kanskje det kan være noe å starte en liten business på? Det kreves ikke noe for å ha fullmakter og møte i forliksrådet for en haug legesentra. Er ikke regningene legesentrene så små at det ikke lønner seg å sende dem da? Fo mange år siden måtte vi tale 20 kr når vi hentet en resept på legesenteret. En gang fikk jeg regning på 20 kr i posten noen uker senere. Jeg betalte de 20 kronene, selv om jeg regnet med at jeg allerede hadde betalt. Orket ikke krangle og hadde intet bevis. 0 Siter
keinstein Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Er ikke regningene legesentrene så små at det ikke lønner seg å sende dem da? Fo mange år siden måtte vi tale 20 kr når vi hentet en resept på legesenteret. En gang fikk jeg regning på 20 kr i posten noen uker senere. Jeg betalte de 20 kronene, selv om jeg regnet med at jeg allerede hadde betalt. Orket ikke krangle og hadde intet bevis. Det lønner seg å kreve inn alle ubestridte krav. Det kommer av gebyret (et halvt rettsgebyr) som kreditoren kan ta i tillegg uansett beløp. Jeg tror det er ca 700 kr i dag? For deg som debitor er det nok (og viktig) å bestride kravet skriftlig, da får kreditor brått store problemer. Da er det trolig ikke lønnsomt å inndrive småbeløp. Du trenger ikke bevis, bare noen rimelige sannsynliggjøringer som sår rimelig tvil når det gjelder små beløp. En leiefilm som ikke er innlevert er ganske typisk. Hvis utleier ikke vanligvis gir ut kvittering for innlevert film, så trenger du bare påstå at den er levert. Du trenger ikke vise kvittering for innlevering som ingen andre kunder heller ikke har fått. Utleier begår en formfeil som er til utleiers ulempe. Utleier er sterkeste part og må lage rutiner som skal forhindre konflikter. Samme som legen din burde gi kvittering til alle uoppfordret. 0 Siter
keinstein Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Da jeg var hos legen for å bli henvist til sterilisering måtte jeg forevise legitimasjon, det var et krav visstnok. Vi lo godt av det. Hvilken interesse skulle noen hatt av å bestille sterilisering i andres navn? Og - ikke minst og det vi lo mest av! - hvem i all verden ville vært så dum at hun hadde lagt seg på operasjonsbordet uten at hun hadde bedt om sterilisering selv?! ) Vel.... Min kjeltringhjerne spinner igjen: Hvis jeg har en attest på at jeg er steril. Hva kan jeg bruke den til? Hvis feil person blir registrert som steril, hva kan det føre til? Hvis en person som er steril, blir registert som fertil, hva kan det føre til? 0 Siter
Gjest jobbe Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Sorry. Nye opplysninger: Fra nyttår kan krav sendes direkte til Namsretten, utenom forliksrådet hvis de er uomstridt. Det vil gjelde det meste av lege og tannlegeregninger hvor pasienten ikke svarer på brev eller purringer. Da kan du søke på "egeninkasso", finne noen sider med oppluysninger og gjøre det billig og enkelt over nett eller med et spesialprogram. Det er dårlige nyheter for de som skylder penger, da de mye fortere får utpanting og lønnstrekk og terskelen er blitt lavere for å kreve inn. Velidg interessant, tusen takk! 0 Siter
keinstein Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Jeg er sisteårs legestudent, og vi har nettopp hatt bl a rettsmedisin, lover®ler etc. Jeg har forstått det sånn at jeg som lege har lov til å be om legitimasjon fra en pasient, rett og slett for å forsikre meg om at jeg skriver journalnotater på riktig person. Ofte er pasienten kjent og man har vanligvis ikke noen grunn til å tro at pasientene gir seg ut for å være andre enn de er, slik at det vanligvis ikke er noe problem. Hvilken hjemmel du skal bruke er jeg litt usikker på. Jeg tror jeg ville sagt til pasienten noe sånt som; "Kan jeg få se legitimasjon, sånn at jeg er sikker på at jeg har riktige opplysninger foran meg på skjermen". Ellers har man helsepersonell-loven, som har et krav om forsvarlighet og internkontroll - kanskje det kan fungere som hjemmel? Jeg lurer på hvordan en pasient kan være kjent når det er 5 ulike legesekretærer og 3 ulike leger som betjener en pasient? Fastlege er bare i praksis "fastlegesenter" dvs samme journalsystem. Jg tipper jeg lett kan utgi meg for å være broren min her. 0 Siter
Dorthe Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Er ikke regningene legesentrene så små at det ikke lønner seg å sende dem da? Fo mange år siden måtte vi tale 20 kr når vi hentet en resept på legesenteret. En gang fikk jeg regning på 20 kr i posten noen uker senere. Jeg betalte de 20 kronene, selv om jeg regnet med at jeg allerede hadde betalt. Orket ikke krangle og hadde intet bevis. Nå koster det 157 kr å få tilsendt en resept så prisene har steget og gebyrene er høyere enn før. 0 Siter
Gjest jobbe Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Det lønner seg å kreve inn alle ubestridte krav. Det kommer av gebyret (et halvt rettsgebyr) som kreditoren kan ta i tillegg uansett beløp. Jeg tror det er ca 700 kr i dag? For deg som debitor er det nok (og viktig) å bestride kravet skriftlig, da får kreditor brått store problemer. Da er det trolig ikke lønnsomt å inndrive småbeløp. Du trenger ikke bevis, bare noen rimelige sannsynliggjøringer som sår rimelig tvil når det gjelder små beløp. En leiefilm som ikke er innlevert er ganske typisk. Hvis utleier ikke vanligvis gir ut kvittering for innlevert film, så trenger du bare påstå at den er levert. Du trenger ikke vise kvittering for innlevering som ingen andre kunder heller ikke har fått. Utleier begår en formfeil som er til utleiers ulempe. Utleier er sterkeste part og må lage rutiner som skal forhindre konflikter. Samme som legen din burde gi kvittering til alle uoppfordret. Jeg har for min del opplevd at advokater er verstinger når det gjelder å unnlate å betale småbeløp. "Jeg fikk vann på skjorta" var én begrunnelse, og om vi fremdeles ville ha penger av ham, så fikk vi gå til retten. Nå var beløpet såpass smått at vi ikke orket gå lenger med det.... 0 Siter
keinstein Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Jeg har for min del opplevd at advokater er verstinger når det gjelder å unnlate å betale småbeløp. "Jeg fikk vann på skjorta" var én begrunnelse, og om vi fremdeles ville ha penger av ham, så fikk vi gå til retten. Nå var beløpet såpass smått at vi ikke orket gå lenger med det.... Denne bare prøvde å overkjøre dere. Det er mye å hente på å blende folk med titler og rafs og tjafs. Jeg tipper advokten også måtte betale gildet med alle gebyrer hvis dere sto løpet ut. 0 Siter
Gjest jobbe Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 Denne bare prøvde å overkjøre dere. Det er mye å hente på å blende folk med titler og rafs og tjafs. Jeg tipper advokten også måtte betale gildet med alle gebyrer hvis dere sto løpet ut. I en oppstartsfase som vi er i nå, har vi ikke ressurser til å følge en sak så langt. Vi er bare noen få ansatte, og mer enn nok å henge fingrene i. Tror vi hadde tapt mer på innsatsen som måtte legges i det enn beløpet vi avkrevde ham. 0 Siter
keinstein Skrevet 22. desember 2005 Skrevet 22. desember 2005 I en oppstartsfase som vi er i nå, har vi ikke ressurser til å følge en sak så langt. Vi er bare noen få ansatte, og mer enn nok å henge fingrene i. Tror vi hadde tapt mer på innsatsen som måtte legges i det enn beløpet vi avkrevde ham. Det er kanskje en bedriftsøkonomisk vurdering som en bedriftsøkonom har foretatt. eller kanskje ikke. Kanskje noen har funnet det for ubehagelig eller de liker å drive med andre ting? :-) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.