Gå til innhold

Hvem har lov å kreve legitimasjon?

Anbefalte innlegg

Gjest Snart lege
Skrevet

Jeg lurer på hvordan en pasient kan være kjent når det er 5 ulike legesekretærer og 3 ulike leger som betjener en pasient?

Fastlege er bare i praksis "fastlegesenter" dvs samme journalsystem.

Jg tipper jeg lett kan utgi meg for å være broren min her.

Tja... Jeg hadde nettopp praksis på et knøttlite sted der alle kjenner alle - pasientene var definitivt kjent!

Når man har hatt en pasient hos seg 17 ganger er vedkommende også kjent.

Og det kan være mange andre forklaringer på at en pasient er kjent ...

Fortsetter under...

Skrevet

Tja... Jeg hadde nettopp praksis på et knøttlite sted der alle kjenner alle - pasientene var definitivt kjent!

Når man har hatt en pasient hos seg 17 ganger er vedkommende også kjent.

Og det kan være mange andre forklaringer på at en pasient er kjent ...

Jeg lover deg en ting:

Jeg hadde lett gått for å være broren min.

Skrevet

Vel....

Min kjeltringhjerne spinner igjen:

Hvis jeg har en attest på at jeg er steril. Hva kan jeg bruke den til?

Hvis feil person blir registrert som steril, hva kan det føre til?

Hvis en person som er steril, blir registert som fertil, hva kan det føre til?

Du får ingen attest på at du er sterilisert. Jeg fikk i alle fall ikke det.

Har hatt sex uten beskyttelse med to menn etter den tid og jeg har lurt litt på om de er enkstremt lettlurte? Jeg kunne jo glatt løyet og sagt jeg var sterilisert fordi jeg ville ha en unge?

Skrevet

Du får ingen attest på at du er sterilisert. Jeg fikk i alle fall ikke det.

Har hatt sex uten beskyttelse med to menn etter den tid og jeg har lurt litt på om de er enkstremt lettlurte? Jeg kunne jo glatt løyet og sagt jeg var sterilisert fordi jeg ville ha en unge?

Ja.

Som sagt er jeg en "kjeltring".

Det var faktisk det første jeg tenkte på, en kvinne som ville ha barn for en hver pris. Menn er jo vergeløse i en sånn situasjon.

Gjest Snart lege
Skrevet

Jeg lover deg en ting:

Jeg hadde lett gått for å være broren min.

Jupp - jeg sier ikke at man kjenner ALLE, men mange pasienter kjenner man! :)

I det øyeblikket det er tanta di eller naboen din som sitter i resepsjonen blir det nok ikke like lett å late som om du er broren din. ;) Eller når du har vært til legen 14 ganger siste måned. Med mindre du er enegget tvilling (men da hjelper det sikkert ikke med legimitasjon heller. ;))

Annonse

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Tillater meg å svare som fagperson.

Helsevesenet har adgang til å kreve legitimasjon.

Jeg kan f.eks ikke skrive resept på medisiner til en pasient jeg ikke kjenner identiteten til.

Likeledes må jeg være sikker på identiteten før jeg skriver journal.

Konklusjon: en "Helsebedrift" kan og bør kreve legitimasjon av personer en ikke kjenner.

Skrevet

Jeg kan f.eks ikke skrive resept på medisiner til en pasient jeg ikke kjenner identiteten til.

Konklusjon: en "Helsebedrift" kan og bør kreve legitimasjon av personer en ikke kjenner.

takk for svar! Har dermed type "pleiere" og helsesekretærer også lov å be om legitimasjon?

Vi er helt nystartet og har ikke fått satt oss inn i alle lover og regler. Men godkjennelse har vi fått.

Skrevet

... siden det er ofte er pleiere og helsesekretærer som sitter i skranke og registrerer og tar betalt, altså.

Skrevet

takk for svar! Har dermed type "pleiere" og helsesekretærer også lov å be om legitimasjon?

Vi er helt nystartet og har ikke fått satt oss inn i alle lover og regler. Men godkjennelse har vi fått.

Ja, du har plikt til å kjenne identiteten til den du behandler.

Unntak er selvsagt øyeblikkelig hjelp til personer som ikke er i stand til å legitimere seg som f.eks. bevisstløse. Hos disse har du full rett til å søke etter papirer som kan identifisere dem.

Skrevet

Ja, du har plikt til å kjenne identiteten til den du behandler.

Unntak er selvsagt øyeblikkelig hjelp til personer som ikke er i stand til å legitimere seg som f.eks. bevisstløse. Hos disse har du full rett til å søke etter papirer som kan identifisere dem.

Takk for hjelp. Kan jeg da henvise til helsepersonell-loven hvis det bli spørsmål om vi virkelig har lov å avkreve legitimasjon?

Vi har hatt et par vanskelige advokater som kunder, greit å ha en lov å henvise til.

Skrevet

Takk for hjelp. Kan jeg da henvise til helsepersonell-loven hvis det bli spørsmål om vi virkelig har lov å avkreve legitimasjon?

Vi har hatt et par vanskelige advokater som kunder, greit å ha en lov å henvise til.

Forskrift om pasientjournal:

8(Krav til journalens innhold)

Pasientjournalen skal inneholde følgende opplysninger dersom de er relevante og nødvendige:

Tilstrekkelige opplysninger til å kunne identifisere og kontakte pasienten, blant annet pasientens navn, adresse, bostedskommune, fødselsnummer, telefonnummer, sivilstand og yrke.

http://odin.dep.no/hod/norsk/regelverk/lover/042051-990004/index-dok000-b-n-a.html

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...