Gå til innhold

Smerter ved eggløsning samt i endetarm

Anbefalte innlegg

kakakaka1365380934

Jeg får voldsomme smerter i underlivet i forbindelse med eggløsning. Må ta smertestillende, hvis ikke er det så vondt at jeg blir kvalm. Er spesielt vondt å sitte, må sette meg forsiktig ned på stol. Ved siden av dette får jeg ofte nærmest krampeliknende smerter i endetarmen med jevne mellomrom, spesielt under jogging. Jeg har hatt begge deler i mange år. Har to barn på 2 og 5 år, er 31 år. Så vidt jeg kan huske hadde jeg disse smertene også før jeg fikk barn, men det har økt noe voldsomt det siste året. Har kobberspiral. Kan det være farlig? er det noe jeg må gjøre noe med, eller kan jeg fortsette å ta smertestillende når det pågår? Det varer bare i en-to dager.

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første er det ikke symptomer på ’noe farlig’. Det kan være tilstanden endometriose, en godartet tilstand du kan lese mer om på Doktoronlines fakta: http://www.doktoronline.no/section/woman/?action=showArticle&url_topic=154&DocumentId=300148

Selvsagt kan du fortsette med smertestillende medikamenter. Jeg vil tro ar preparater av typen NSAIDs (Ibux, Naproxen osv) kan lindre. Det er sannsynlig at p-pille som hemmer eggløsningen kan hjelpe. Hormonspiral er også en mulighet. Hvis det ikke hjelper, kan man utføre laparoskopi (tittehullsoperasjon) hvor man ser inn i bukhulen for å stille sikker diagnose, og hvis man finner endometriose, kan man forsøke å fjerne den. Er det mistanke om endometriose ved rektum, kan MR-undersøkelse være aktuelt. Få din lege til å vurdere om du skal henvises til gynekolog. Men altså, det er ikke symptomer på noe alvorlig.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...