Gå til innhold

Hva er en killevink?

Anbefalte innlegg

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Vi har en liten diskusjon her. Jeg mener at en killevink er å slå noen med flat hånd i ansiktet.

Mannen min mener at hånden godt kan være knyttet.

Hva mener dere?

Fortsetter under...

Skrevet

En kilevink er vel det samme som en ørefik? Man gir vel ikke en ørefik med knyttneven? Jeg er enig med deg.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

En kilevink er vel det samme som en ørefik? Man gir vel ikke en ørefik med knyttneven? Jeg er enig med deg.

Bokmålsordboken sier også at kilevink er ørefik eller lusing, men sier ikke noe om hånden er åpen eller knyttet...

Fint at du er enig med meg :-)

Jeg er spent på flere oppfatninger.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

1/100 del av grisebank.

Greit nok, men bruker du knyttneven eller flat hånd på den hundredelen?

Annonse

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

jeg mener det er et slag bare, uansett hvordan.

Så du støtter mannen min, hmmmm

Skrevet

Greit nok, men bruker du knyttneven eller flat hånd på den hundredelen?

Flat hånd. Blir liksom ikke noen skader av kilevink.

Det hender kua eller hesten får seg en kilevink for å flytte på seg. Det er en solid klask med falt hånd.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Flat hånd. Blir liksom ikke noen skader av kilevink.

Det hender kua eller hesten får seg en kilevink for å flytte på seg. Det er en solid klask med falt hånd.

Da er det to-en til meg føreløbig...

Skrevet

En killevink er en ørefik og ørefik gir man ikke med en knytteneve.

Skrevet

Jeg forbinder også en kilevink med et (lettere) slag i ansiktet - eller en ørefik - med håndflaten.

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Jeg forbinder også en kilevink med et (lettere) slag i ansiktet - eller en ørefik - med håndflaten.

Bra, da leder jeg enda mer, hehe!

Annonse

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Ørtæv!

Hæ?

Er Ørtev et dialektord?

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Ørtæv = ørefik

Ok, takk.

Men på hvilken dialekt er det?

Skrevet

Trodde det var det samme som en kink i nakken jeg, men ser at jeg har tatt grundig feil. ;)

Gjest Ulvinnen Lurulf
Skrevet

Trodde det var det samme som en kink i nakken jeg, men ser at jeg har tatt grundig feil. ;)

Da har du tatt feil. ja.

:-)

Man lærer mye av å henge på dol!

Skrevet

Tror der er et lett slag, som en ørefik, med flat hånd. Hvis en bruker knytteneven så blir det mye mer enn en kilevink.

Så du har nok rett. :-)

Skrevet

Jeg assosierer det som et slag, f.eks med knyttet neve, men som ikke er hardt nok til å være skadelig (!). En liten jab, kanskje? :-)

"............................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...