Gå til innhold

Har han splittet personlighet?

Anbefalte innlegg

vestlandsjente1365380450

Dette er vel egentlig et spørsmål rettet til en psykiatrer, men jeg fant ikke det i oversikten over legene her på doktorOnline.

Jeg har nylig blitt sammen med en god kamerat av meg, en jeg har kjent i over ett år. Han er en glad og utadvent gutt, varm og omsorgsfull.

Men her en natt, da han var på byen, så skjedde det noe rart. Det var som om han hadde to personligheter. Den han er, den jeg kjenner ham som, visste ikke at han hadde vært som et annet menneske. Han visste ikke hvordan han hadde kommet seg fra A til B, selv om dette gjerne bare var en strekning som var tilbakelagt på ti minutter.

Stemmen hans endret seg, og han sa ting og ordla seg på en måte som ikke lignet på ham i det hele tatt.

Han var veldig fortvilet når han var seg selv, gråt, og prøvde å fortelle meg om noe vondt fra da han var liten. Men det kom liksom ikke ut, og han strevde veldig med å fullføre setningene som egentlig ikke sa noe som helst.

Hva kan ha skjedd?

Har han splittet personlighet, eller har noen hevet noe ulovlig i drinken hans ute? Han var ikke full, bare litt brisen. Så motorikken var helt fin. Det var bare mentalt han var helt borte...

Hvis han har splittet personlighet eller andre psykiske problemer, hva kan jeg som kjæresten hans gjøre for å være der for ham?

Håper på svar, da jeg er svært fortvilet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211398-har-han-splittet-personlighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om han ikke har splittet personlighet, så har han ihvertfall vist deg en annen side av seg. Det er ikke så uvanlig at slike ting kommer fram en sen nattetime eller under lett rus. Nå begynner han også å bli trygg på deg og tar sjansen på å vise deg den mørke siden sin. Alle har mørke sider i større eller mindre grad.

Det beste du kan gjøre for å støtte ham er å oppmuntre ham til å søke hjelp hvis han lider under dette. Du kan ikke være terapeut for ham.

Vær også oppmerksom på hvor mye du selv skal tåle av hans psykiske problemer; det kan fort bli en skjevhet i forholdet hvis den ene stadig er den som skal støtte og hjelpe den andre.

Gjest nøffnøff

personlighetsforstyrrelse??tror heller han bare var full.....veldig mange tåler ikke særlig alkohol og får blackout hele kvelder, så ti minutter er ikke ille. jeg kan glemme ti minutter edru.du har kanskje aldri fått i deg for mye alkohol selv?betyr jo ikke at det er bra å reagere slik på alkohol, men mange har det desverre sånn. du vet, ting kommer ofte frem i fylla.

Kan du ikke spørre han hva det var som skjedde? Dersom han snakket om vonde opplevelser fra barndommen, så er det vel et vanskelig og følelsesladet tema for han. Kanskje det var noe den kvelden som minnet han om fæle opplevelser fra barndommen, og at dette brakte frem negative følelser som igjen påvirket hans væremåte?

Du bør snakke med han, si at du har tenkt på det som skjedde den kvelden, at det bekymrer deg litt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...