Gå til innhold

Rettigheter ved oppsigelse av muntlig avtale?

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet og sint
Skrevet

Jeg gjør en fast jobb for en forening og fakturerer denne foreningen gjennom mitt firma. Kall det konsulenttjenester. Det hører også med at jeg er medlem av foreningen i tillegg.

Jeg gjorde avtalen muntlig med styret i foreningen for over to år siden, lenge før jeg startet firmaet mitt. Styret ville helst den gangen at jeg skulle ta jobben svart, for det hadde de gjort med forgjengeren min. Det nektet jeg, og avtalte at så fort firmaet mitt var etablert, skulle all betaling gå lovlig igjennom firmaet.

Dette har fungert greit inntil nå. Nå bruker de det mot meg at jeg plutselig har blitt "kommersiell" og at jeg "kan klare meg uten dem" etc. jeg kan ikke det. Jobben hos dem er halve inntekten min nå for tida.

Nå har de sagt opp avtalen. Jeg fikk beskjed igår at avtalen sies opp med virkning fra 1. januar, altså om halvannen uke.

Jeg er klar over at jeg skulle ha hatt en skriftlig avtale med dem, og jeg har bedt om å få det flere ganger. Men styret har hver gang nektet å skrive noen.

Spørsmålet mitt er, har de lov til dette? Har de lov til å gi så kort varsel? Er ikke muntlige avtaler like bindende som skriftlige? Har man ikke noen gjensidig oppsigelsestid når det gjelder muntlige jobbavtaler?

Fortsetter under...

skorpionfisken
Skrevet

Jøss. Høres ut som en blåkopi av avtalen Anders Tallerås hadde med Redningsselskapet.

Du stiller nok svakt med en muntlig avtale selv om den er like bindende som en skriftlig. Da må du "bevise" hva dere avtalte. Men du har kanskje noe i fakturaene dine. Fakturert sånn og sånn etter avtale?

Skrevet

En muntlig avtale er like bindene som en skriftlig, men problemet er at den muntlige er vanskelig å bevise.

Det betyr at de skal, i utgangspunktet, forholde seg den muntlige avtalen som om den var skriftlig, også når det gjelder oppsigelse av kontrakter,

Men problemet ditt er at kan nekte for at det finnes en avtale eller at avtalen er slik at den kan sies opp på så kort varsel.

Så det spørs hvor mye du ha å si i denne saken, bortsett fra å snakke med dem og forsøke å komme frem til en lengre frist.

Skrevet

All den tid du har fått en skriftlig oppsigelse av avtalen, så bekrefter de jo at de faktisk har en avtale. Og da er dokumentasjonsbiten løst langt på vei. De kan vel alltids si den opp uansett, men du kan forsøke å få mer tid på deg.

Ha ei god jul - selv om sånt ikke er trivelig rett før høytida.

Gjest fortvilet og sint
Skrevet

Jøss. Høres ut som en blåkopi av avtalen Anders Tallerås hadde med Redningsselskapet.

Du stiller nok svakt med en muntlig avtale selv om den er like bindende som en skriftlig. Da må du "bevise" hva dere avtalte. Men du har kanskje noe i fakturaene dine. Fakturert sånn og sånn etter avtale?

Ja, jeg har sendt flere fakturaer med den ordlyden, i tillegg til flere brev jeg har sendt dem hvor jeg også nevner avtalen. De har betalt alle fakturaene, så på den måten har de jo bekreftet at avtalen er godkjent.

Gjest fortvilet og sint
Skrevet

All den tid du har fått en skriftlig oppsigelse av avtalen, så bekrefter de jo at de faktisk har en avtale. Og da er dokumentasjonsbiten løst langt på vei. De kan vel alltids si den opp uansett, men du kan forsøke å få mer tid på deg.

Ha ei god jul - selv om sånt ikke er trivelig rett før høytida.

Takk skal du ha! Det tenkte jeg ikke på, at også brevet med oppsigelsen er en bekreftelse på avtalen. Det skaljeg legge meg på minnet!

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...