Gå til innhold

et spørsmål om operasjon og narkose?

Gjest Synes dette er litt flaut å spørre om..

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal ha et inngrep i full narkose, noe som gjøres på dagkirurgisk. Jeg har fått beskjed om å møte fastende.

Men det jeg er litt redd for er om jeg har kontroll over kroppsfunksjonene mine under inngrepet. NÅr jeg sover så skjer det jo ikke at jeg tisser på meg eller gjør i buksa men vet ikke hvordan det er når det gjelder narkose

legger de inn kateter selv om operasjonen varer en til 2 timer?

og blir de irriterte hvis det kommer noe ut av endetarmen når de holder på? Har litt uregelert tarmaktivitet så jeg vet aldri når jeg må på do

har dere erfaring med dette? Synes dette er litt flaut å spørre om

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har aldri blitt lagt i narkose før, men av det jeg har hørt, så er kroppsfunksjonene dine akkurat som om du sover. Det vil si at dersom du ikke tisser/gjør deg ut i søvne, så vil du heller ikke gjøre det i narkose. Men dersom operasjonen varer en stund, så vil jeg jo tro de legger inn kateter. Om 2 timer anses som lang tid vet jeg ikke, men vil ikke tro det. Husk at alle har omtrent like forutsetninger når de blir lagt i narkose. Om du gjør deg ut, så er du neppe den første. De blir ikke irriterte. Dersom du er bekymret, så kan du jo høre om du kan få på en bleie mens du blir operert? I det hele tatt, bare si det du skriver her, at du er litt bekymret, og så får de ta stilling til hva de skal gjøre. Antagelig går det helt fint :) Lykkt til! :)

Skrevet

Jeg har aldri blitt lagt i narkose før, men av det jeg har hørt, så er kroppsfunksjonene dine akkurat som om du sover. Det vil si at dersom du ikke tisser/gjør deg ut i søvne, så vil du heller ikke gjøre det i narkose. Men dersom operasjonen varer en stund, så vil jeg jo tro de legger inn kateter. Om 2 timer anses som lang tid vet jeg ikke, men vil ikke tro det. Husk at alle har omtrent like forutsetninger når de blir lagt i narkose. Om du gjør deg ut, så er du neppe den første. De blir ikke irriterte. Dersom du er bekymret, så kan du jo høre om du kan få på en bleie mens du blir operert? I det hele tatt, bare si det du skriver her, at du er litt bekymret, og så får de ta stilling til hva de skal gjøre. Antagelig går det helt fint :) Lykkt til! :)

takk for svar:)

Gjest har operert
Skrevet

Jeg har operert i foten to ganger, og ingen av gangene skjedde noe slikt. Jeg tror ikke det er vanlig. En gang full narkose og en annen gang epidural/spinal.

Skrevet

Jeg har vært i narkose flere ganger, dog ikke av så lang varighet hver gang. Men du faster på forhånd så du har ikke mye tarminnhold. :o)

Jeg har aldri tisset eller fått avføring i narkose i alle fall.

Skrevet

De legger da inn kateter ved keisersnitt i hvert fall og man faster og tømmer seg på forhånd. Tror ikke du trenger å tenke på det.

Eneste er at nesten alle får urinveisinfeksjon av kateteret, få det ut fortest mulig.

Annonse

Skrevet

De legger da inn kateter ved keisersnitt i hvert fall og man faster og tømmer seg på forhånd. Tror ikke du trenger å tenke på det.

Eneste er at nesten alle får urinveisinfeksjon av kateteret, få det ut fortest mulig.

det står at jeg skal faste fra kl 2400 dagen før. Selv om jeg ikke spiser frokost, har jeg noen garanti for at det ikke ligger noen rester i tarmen igjen som vil ut den tiden jeg ligger i narkose?

jeg har ikke noe fast tømningsmønster slik som andre har, derfor lurer jeg på det.

i søvne skjer dette aldri, for da våkner jeg hvis jeg skal på do. Men når man ligger i narkose så våkner man jo ikke

Skrevet

det står at jeg skal faste fra kl 2400 dagen før. Selv om jeg ikke spiser frokost, har jeg noen garanti for at det ikke ligger noen rester i tarmen igjen som vil ut den tiden jeg ligger i narkose?

jeg har ikke noe fast tømningsmønster slik som andre har, derfor lurer jeg på det.

i søvne skjer dette aldri, for da våkner jeg hvis jeg skal på do. Men når man ligger i narkose så våkner man jo ikke

Man pleier da og bli tømt før operasjonen, jeg har aldri tatt noen annen operasjon enn keisersnitt jeg så jeg kan ikke svare for om de alltid gjør det.

Skrevet

Du får beskjed om å gå på toalettet like før operasjonen starter. Så da er blæra tom. Når en får narkose, så lammes også tarmene tildels, så de vil ikke jobbe i høygir, så det vil nok gå bra. Ved store operasjoener blir det lagt inn kateter, men hvis du skal til et dagkirurgisk inngrep, så er det nok såpass lite at det ikke vil bli aktuellt.

Lykke til!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...