Gå til innhold

Brent skorpe i risgrøtkjelen

Anbefalte innlegg

Gjest Lei brent smak
Skrevet

Hvordan unngår en det? Får det bestandig jeg. Nå smakte det i tillegg litt brent av grøten. Jeg har jo bare en kjele som er stor nok til å lage risgrøt til familien i, kanskje har den for tynn bunn?

Hva slags kjele bruker dere, dere som unngår brent grøt? Og hvor mye har dere kokeplata på?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg gjør to ting:

1: bruker gryte med teflonbelegg.

2: koker opp ris og vann, har i melk og varmer til kokepunktet. Setter grøten i stekeovnen i flere timer så den gjør seg ferdig der, før jeg koker den opp rett før servering mens jeg rører hele tiden. Da unngår jeg brent i bunnen. :-)

Skrevet

Jeg har nettop røret meg forderva :) Mitt tips blir høyang gryte og røre mens det småkoker. Har temp ca på 5.

hare1365380455
Skrevet

Jeg gjør to ting:

1: bruker gryte med teflonbelegg.

2: koker opp ris og vann, har i melk og varmer til kokepunktet. Setter grøten i stekeovnen i flere timer så den gjør seg ferdig der, før jeg koker den opp rett før servering mens jeg rører hele tiden. Da unngår jeg brent i bunnen. :-)

Har du ovnen av eller på?

Skrevet

Jeg pleier å ha den på ca. 75 grader og la grøten stå i 3-4 timer. Gir den så et oppkok og vips! serveringsklar og ikke brent! :o)

Skrevet

Jeg har ovnen av. Lar den bare stå der.

Som dynegrøt. I gamle dager da de satte grøten inni ei dyne.

Annonse

Skrevet

Jeg orker ikke å holde på med grøtkoking i timesvis jeg koker grøten i 15 minutter på full guffe på kokeplata og rører godt nedi bunnen av kjelen ofte nesten hele tiden og får aldri brent kjele.

Grøt med brune prikker i spiser jeg ikke.

hare1365380455
Skrevet

Jeg pleier å ha den på ca. 75 grader og la grøten stå i 3-4 timer. Gir den så et oppkok og vips! serveringsklar og ikke brent! :o)

Jeg har gjort det en gang, og da ble grøten litt anderledes men kjempegod!

hare1365380455
Skrevet

Jeg har ovnen av. Lar den bare stå der.

Som dynegrøt. I gamle dager da de satte grøten inni ei dyne.

Av altså? Jeg har gjort det en gang, men da tror jeg at jeg hadde ovnen litt på. Smart tips, i alle fall!

Gjest lei brent smak
Skrevet

Setter du rett og slett grøtkjelen inn i ovenen da? Min er så stor at den må nok stå rett på bunn da, går det bra. Med eller uten lokk på kjelen?

Skal prøve det der en søndag jeg.

hare1365380455
Skrevet

Setter du rett og slett grøtkjelen inn i ovenen da? Min er så stor at den må nok stå rett på bunn da, går det bra. Med eller uten lokk på kjelen?

Lokket skal være på.

Skrevet

Jeg ville nok hatt en rist under, ellers vil jeg tro det kan bli tilnærmet det samme som om du setter den på plata.

Setter bare hele gryta inn i stekeovnen ja. Kjempelettvindt! Man kan f.eks. bare koke opp vannet og risen og etterhvert melken etter søndagsfrokosten, sette den i stekeovnen og så stikek ut i akebakken noen timer. :o)

Skrevet

Kjenner godt til det problemet. Har brukt Høyang kasseroller uten hell. Etter råd fra min mor fant jeg endelig ut hva som duger. Aluminiumskasseroller med tykk bunn. Desverre er de ikke å få tak i, har lett overalt, men fant en gammel superduper kasserolle i kjelleren.

Annonse

Skrevet

Bruker en enkel stålkjele av IKEA-fabrikat.

Fremgangsmåte: Koker opp vann, ris og salt - og heller i en bitteliten oljeskvett (cirka en dessertskje).

Setter plata på 9 (av 10).

Heller oppi litt melk. Rører rundt av og til - heller oppi litt mer melk når det bobler igjen.

Når all melken er oppi, skrur jeg ned plata til 6 neste gang det bobler.

Skrur så plata gradvis nedover ettersom grøten tykner - skrur opp ett hakk igjen om det slutter å boble.

Som regler koker jeg grøten siste kvarteret eller så på hakk en - og trenger da knapt å røre om på slutten.

Gjest lei brent smak
Skrevet

Bruker en enkel stålkjele av IKEA-fabrikat.

Fremgangsmåte: Koker opp vann, ris og salt - og heller i en bitteliten oljeskvett (cirka en dessertskje).

Setter plata på 9 (av 10).

Heller oppi litt melk. Rører rundt av og til - heller oppi litt mer melk når det bobler igjen.

Når all melken er oppi, skrur jeg ned plata til 6 neste gang det bobler.

Skrur så plata gradvis nedover ettersom grøten tykner - skrur opp ett hakk igjen om det slutter å boble.

Som regler koker jeg grøten siste kvarteret eller så på hakk en - og trenger da knapt å røre om på slutten.

Jeg hadde slik grøt som skal koke bare i 15 minutter jeg, og det skulle bare melk oppi, ikke vann! Fort skal det gå på kjøkkenet hos meg! hehe...

Kanskje det er lettere å unngå brent bunn hvis jeg tar en type som en skal ha vann i også? Det var vel av merke Ming den jeg kjøpte.

Skrevet

Jeg hadde slik grøt som skal koke bare i 15 minutter jeg, og det skulle bare melk oppi, ikke vann! Fort skal det gå på kjøkkenet hos meg! hehe...

Kanskje det er lettere å unngå brent bunn hvis jeg tar en type som en skal ha vann i også? Det var vel av merke Ming den jeg kjøpte.

Med hurtiggrøt - tilsett litt og litt melk når du koker opp, og senk temperaturen etterhvert som det koker heftig etter at all melka er tilsatt.

Samme prinsipp som i mitt første svar - men man hopper over leddet med vann *s*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...