Gå til innhold

Oh, holy night

Anbefalte innlegg

Skrevet

På min vei til jobb i går kveld møtte jeg på en mann som gikk og samlet flasker. Ikke den tradisjonelle alkolikeren på jakt etter pant til den neste spikeren, men en pent kledd mann. Jeg er ganske sikker på at han bor like ved meg sammen med frue og barn.

Klokka var rundt 22:00. Det er kvelden før juleaften. Kanskje han ventet med å gå ut til han trodde kysten var klar - uten fare for å bli sett. Kanskje han sårt trengte noen kroner for å gi familien sin den julekvelden media har spydd ut mot oss i flere uker nå at nordmenn flest har.

Det å lese daglig i avisa om hvor utrolig mye penger vi bruker på julegaver, julemat - hygge, på denne tiden av året, vært eneste år, og hele tiden få kastet mot oss julegavetips som ikke ligner grisen i pris, og dermed gi oss inntrykk av at vi er mislykket hvis vi ikke klarer å stille opp økonomisk på denne måten, må være smertefullt. Frykten for at unga går på skolen om halvannen uke, vel vitende om at de vil få spørsmål av sine klassekamerater om hva de fikk til jul, og bare kan skilte med praktiske gaver, sikkert mange ungers mareritt, mot kompisens Playstation og dyre Ipod, må være et helvete når man selv kanskje samler flasker for å få juleribba i hus.

Jeg latet som om jeg gikk i min egen verden og hørte på musikk uten å legge merke til ham der han kravlet til knærne i snø langt ute i en snøfonn, og håper han ikke så at jeg så ham.

På onsdag kjøpte jeg =Oslo av en smørblid narkoman i Oslo. Han kunne ikke gi meg igjen på en femtilapp og tilbød seg å gå inn på Narvesen og veksle for meg. Jeg sa han kunne ta tiern i driks, og han ønsket meg god jul med hevet hode og så faktisk stolt ut av sitt nye virke som selger. Det var hyggelig å se.

Men oppover Karl Johan sitter de på rekke og rad, tett som hagl, mens negresser svinser rundt dem og selger seg på norges mest kjente handlegate, ikke bare på grensen til Skippergata slik media sa de gjorde for noen måneder siden, men hele veien oppover. De er innpåslitne mot enslige menn eller menn i flokk, og gir seg ikke med et nei. Pruter prisene ned til hundringsen i løpet av de femti meterne de rekker å forfølge en. Så innpåslitne er enkelte av dem at man skulle tro de sto med en pistol mot hodet, noe de muligens også gjør, og enkelte ganger må man bli verbalt ufin mot dem for å få dem til å slippe. Det er det eneste som nytter, for de færreste synes det er stas å gå oppover norges handlegate nummer en med en klengende prostituert hengende over seg. Så kommer skammen fordi man måtte hisse deg opp for å få den stakkars dama unna.

På toget hjem leste jeg =Oslo for første gang. Det var mange bilder av narkomane, utliggere og andre samfunnstapere, men det var gode bilder. De så ut til å være stylet opp til fotosession, og enkelte av dem kunne like gjerne gått for å være vanlige arbeidstakere. Historiene var rørende og vonde, og noe vi alle har godt av å lese.

I dag skal jeg fråtse i kalkun og godteri, og åpne julegaver. Men jeg liker ikke jula. Synes det overfukuserte trivselshysteriet har nådd et patetisk nivå, og jeg klarer ikke å legge bort tankene på alle dem som sliter med å få endene til å møtes, mens de forsøker å holde maska for de små og gi dem jula de drømmer om. Alle som går forbi butikkvinduene og ikke har råd til å kjøpe det mest essensielle. Alle som sitter alene de neste dagene, uten familie og venner, mens følelsen av ensomhet ganske sikkert forsterkes. For enkelte til en smerte de ikke klarer å holde ut, og en stadig styggere statistikk blir enda styggere. De narkomane, uteliggerne som også i kveld slåss om å kapre den beste containeren. Alle som har mistet noen og som feirer jula med tankene rundt dem som burde sittet rundt det overfylte julebordet, men som aldri skal sitte der igjen. De alt for mange incestofrene som i kveld må kare seg til mot for å spise julemiddag med overgriperen de aldri fortalte noen om, mens de drar på seg en vellykket- og smilende maske. Familien til min kompis som kræsjet med bil og døde. Foreldreparet som med min barndomsvenn og gode kompis mistet sitt andre og siste barn til kreften, hans kone, vennegjengen som i løpet av et drøyt år hadde blitt to personer færre. Pappa, som ikke hadde noe enkelt liv og som var mye ensom i sine siste leveår, og som jeg skulle gitt alt for å spise en julemiddag til med.

Jeg gleder meg alltid til juledagene er over. Synes ikke den gode maten og familiehyggen er i nærheten av å overgå alt det triste i samfunnet rundt oss, og av en eller annen grunn tar jeg alt dette innover meg så mye hardere i jula enn ellers.

Vel, god jul!

Fortsetter under...

Skrevet

hvem tenker på de som må tilbringe jula på krisesenteret? Eller på de ensomme som må sitte alene? Som du sier er det forøvrig ikke alle som har råd til å feire i overflod. Jamfør tråd en plass her på åpent forum hvor det var spørsmål om hvor mye man gav ektefellene sine i julegaver. Det var snakke om flerfoldige tusener av kroner.

Jeg skjønner ikke at folk har råd til det. Og jeg forstår fremdeles ikke at noen må sulte i NORGE.

Skrevet

hvem tenker på de som må tilbringe jula på krisesenteret? Eller på de ensomme som må sitte alene? Som du sier er det forøvrig ikke alle som har råd til å feire i overflod. Jamfør tråd en plass her på åpent forum hvor det var spørsmål om hvor mye man gav ektefellene sine i julegaver. Det var snakke om flerfoldige tusener av kroner.

Jeg skjønner ikke at folk har råd til det. Og jeg forstår fremdeles ikke at noen må sulte i NORGE.

Og barn som må feire jul med sine dritings foreldre.

Listen er skremmende lang.

Skrevet

Ok,i kveld skal vi som som ikke sliter økonomisk og sosialt feire jul med dårlig samvittighet.

Jeg ser nå at pengegavene gitt til Rødekors,Frelsersarmeenn,Redningsentral og diverse foreninger ikke gir meg rett til julefeiring med god samvittighet sammen med familie og venner.

Tenker jeg kutter ribba i dag å spiser potetene i stede,kan jo skylde på at jeg slanker meg.

Gavene kan jeg jo bare levere t fretex etter jul,får jo bare unødventig ting uansett..

Skrevet

Ok,i kveld skal vi som som ikke sliter økonomisk og sosialt feire jul med dårlig samvittighet.

Jeg ser nå at pengegavene gitt til Rødekors,Frelsersarmeenn,Redningsentral og diverse foreninger ikke gir meg rett til julefeiring med god samvittighet sammen med familie og venner.

Tenker jeg kutter ribba i dag å spiser potetene i stede,kan jo skylde på at jeg slanker meg.

Gavene kan jeg jo bare levere t fretex etter jul,får jo bare unødventig ting uansett..

Ja, det var det jeg skrev. At alle bør ha dårlig samvittighet.

Hvis jeg hadde kjent deg skulle jeg gitt deg et lesekurs i julegave.

Skrevet

Og barn som må feire jul med sine dritings foreldre.

Listen er skremmende lang.

Barn blir skremt og får sådd en angst i seg av å se foreldrene rusa.

Det finnes en uendelig liste av folk som sliter i jula. Og jeg er sikker på at det vanskelige blir enda mer vansekligere når de ser hvordan folk (flest) som har god råd gasser seg i jula.

Selv har jeg ikke stort å rutte med, men jeg klarer meg fint og det er jeg takknemlig for.

Jeg føler jeg står i skjæringspunktet hvor jeg kan forstå nøden og desperasjonen til de som i grunn ikke klarer seg, hvorpå jeg selv er uendelig takknemlig jeg har tak over hodet, venner og varme, penger til å betale regninger og håp.

Ikke alle som har det:(

Annonse

Skrevet

Du hadde sikkert ikke hatt vondt av det.

Skrevet

Nordmenn reagerer ikke på julaften dessverre:(

De fleste er bare opptatt av om antrekket er korrekt eller om huset er rent nok eller om gavene er delt ut osv osv osv

Mye vil ha mer

Skrevet

Du har helt rett. Det er mye vi fortrenger tankemessig fordi vi ikke liker å tenke på det nå i jula.

Fordi det ødelegger illusjonen om den perfekte julefeiring.

Det er ikke ofte jeg kjenner tårene renne, men det gjorde de nå da jeg leste meg nedover innlegget ditt.

Så det blir med blandede følelser jeg sier god jul nå...

hilsen en tankefull

Skrevet

Det er mye tragisk i verden, og i Norge. Men jeg synes det blir for dumt om jeg ikke skulle kunne kose meg likevel.

Jeg prøver å hjelpe så godt jeg kan, men jeg har likevel lyst til å kose meg med familien min uten dårlig samvittighet - det fortjener barna mine.

laguna1365380434
Skrevet

Fint innlegg! Bra fyr du SDD! :-)

SÅenig i at jula får en bismak når en tenker over alle som har det ekstra jævlig julaften..Jeg skal være grei,og ha det i bakhodet når jeg stresser nedover med pakkeloaden til velstandsjul etterpå!

Jeg jobbet forresten frivillig på altrenativ jul for noen år siden..det VAR alternativt!;-)

Men det ga mening det,der så du folk som satte pris på ribba si og påå få komme inn i varmen!

Masse, masse god jul til deg! :-)

Gjest M.Angelica
Skrevet

En tankevekker...

Du skriver veldig bra. En stor stjerne i margen til deg..

Skrevet

Veldig godt poeng SDD, tror nok du beskrev det som "murrer" oppi hodene våre i disse dager.

Er nok få som kan være uenig i det du skriver, men er redd denne omtanken ikke stikker spesielt dypt for mange, vi har fortsatt nok med "meg og mine".

Om hver enkelt av oss engasjerte seg litt mer ellers i året kunne kanskje lista over all vår dårlige samvittighet vært litt kortere neste år.

Man kan velge å støtte økonomisk om man har mulighet til det(har nok de fleste av oss), men ellers finnes det mange foreninger man kan bidra i. Frivillighetssentraler finnes i de fleste kommuner,man kan bli besøksvenn på eldresenter eller fengsler, være natteravn, lista er lang. Bare det å ta litt ekstra vare på en nabo, kollega eller venn som måtte ha det litt tøft kan gjøre underverker, og koster oss minimalt med innsats.

Jeg synes mer fokus på mennesker rundt oss(fjernt og nær) burde være årets nyttårsløfte, så kan vi helles slanke oss, eller slutte å røyke for "egen maskin":)

God jul folkens;-)

Annonse

Skrevet

Jeg gir et lite bidrag ved å gjøre en innsats på Mental Helses julemiddag i dag. Dit kan alle som ønsker det komme og få god mat og sosialt samvær i dag på julaften.

hare1365380455
Skrevet

En tankevekker...

Sier det samme.

Skrevet

Du har helt rett. Det er mye vi fortrenger tankemessig fordi vi ikke liker å tenke på det nå i jula.

Fordi det ødelegger illusjonen om den perfekte julefeiring.

Det er ikke ofte jeg kjenner tårene renne, men det gjorde de nå da jeg leste meg nedover innlegget ditt.

Så det blir med blandede følelser jeg sier god jul nå...

hilsen en tankefull

Hehe, det var ikke meningen å ødelegge jula for deg eller noen andre, altså. ;)

Skrevet

En tankevekker...

Det begynner å bli en del stjerner nå. :)

Skrevet

Jeg gir et lite bidrag ved å gjøre en innsats på Mental Helses julemiddag i dag. Dit kan alle som ønsker det komme og få god mat og sosialt samvær i dag på julaften.

Flott gjort av deg! :)

Skrevet

En tankevekker...

Det begynner å bli en del stjerner nå. ;)

Skrevet

Fint innlegg! Bra fyr du SDD! :-)

SÅenig i at jula får en bismak når en tenker over alle som har det ekstra jævlig julaften..Jeg skal være grei,og ha det i bakhodet når jeg stresser nedover med pakkeloaden til velstandsjul etterpå!

Jeg jobbet forresten frivillig på altrenativ jul for noen år siden..det VAR alternativt!;-)

Men det ga mening det,der så du folk som satte pris på ribba si og påå få komme inn i varmen!

Masse, masse god jul til deg! :-)

Måtte du få en fin kveld. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...