Gå til innhold

Depositumslån

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo trenger depositumslån. Jeg har sett hos diverse banker, men de fleste tilbyr dette kun til studenter. Det er usannsynlig at vi får forbrukslån, og det er uansett for dyrt. Postbanken som jeg hører til tilbyr ikke dette i det hele tatt. Kreditt på kontoen fikk jeg avslag på, siden jeg ikke har hatt fast jobb lenge nok.

Er det noen som har noen glupe ideèr? Jeg skal selvfølgelig ringe de bankene som tilbyr depositumslån på tirsdag, men er det noen løsninger jeg kan vurdere om det faller i grus?

Æsj, fortvilet nå.

Skrevet

Det gjelder altså 3 mnd leie, som er et vanlig dep beløp?

...og det klarer altså ikke to personer å hoste opp? Er husleien 50.000,- pr mnd? *ler*

Hvordan skal to personer klare et leieforhold, hvis de ikke klarer noen få mnd husleie cash?

Skrevet

...og det klarer altså ikke to personer å hoste opp? Er husleien 50.000,- pr mnd? *ler*

Hvordan skal to personer klare et leieforhold, hvis de ikke klarer noen få mnd husleie cash?

Det er nettopp et av poengene med depositum, hvis leietaker ikke klarer å hoste opp 10-15 000 kr, så er det mindre sjanse for at de betaler husleie. Det er faktisk så vanlig i Norge at folk ikke klarer husleia at gode leietakere er gull verd.

Skrevet

Hvis husleien er 8000 kr i måneden som er ganske sannsynlig så er depositum 24000 kr. Ikke alle har det som cash.

Skrevet

Det er nettopp et av poengene med depositum, hvis leietaker ikke klarer å hoste opp 10-15 000 kr, så er det mindre sjanse for at de betaler husleie. Det er faktisk så vanlig i Norge at folk ikke klarer husleia at gode leietakere er gull verd.

Man kan da fint ha råd til husleie selv om man ikke klarer å hoste opp depositum.

Forrige sted vi leide var det 6 mnd. dep., det ble over 30000,-

Har man mulighet til å hoste opp såpass så har man gjerne mulighet til å låne penger til å kjøpe eget også.

Skrevet

Jeg synes det er rart om du ikke får dette hos banken din. Dersom du tar nedbetaling på lånet, har jo banken en sikkerhet før deg i pengene som står på konto mens du nedbetaler. Jeg fikk slik lån i banken, betalte det ikke ned men innfridde det da jeg flyttet ut.

skorpionfisken
Skrevet

Har dere arbeid? Arbeidsgivere kan låne penger til ansatte til det formålet. Om dere betaler tilbake innen 12 mnd kan dere få lånet rente og skattefordelsfritt. Kan låne 2/3 G på den måten. Og mer om dere betaler 2,5 % renter på det.

Skrevet

Fordi vi får lønn hver måned? Jeg vet ikke med deg, men i mitt 23 år lange liv, så har jeg ikke hatt noen muligheter til å spare 21 000 kroner. Pengene går stort sett til mat og greier, vet du...

Skrevet

Har dere arbeid? Arbeidsgivere kan låne penger til ansatte til det formålet. Om dere betaler tilbake innen 12 mnd kan dere få lånet rente og skattefordelsfritt. Kan låne 2/3 G på den måten. Og mer om dere betaler 2,5 % renter på det.

Hm... Dette er vel ikke noe arbeidsgiver må gjøre? For i så fall så betviler jeg at hverken min eller sambos jobb er villig til det. Barnehagen jeg jobber har et månedlig budsjett som må følges og samboers sjef er en drittsekk, for å si det rett ut :P

Skrevet

Hm... Dette er vel ikke noe arbeidsgiver må gjøre? For i så fall så betviler jeg at hverken min eller sambos jobb er villig til det. Barnehagen jeg jobber har et månedlig budsjett som må følges og samboers sjef er en drittsekk, for å si det rett ut :P

Hvis han har kvaliteter som arbeidstaker, så trenger han ikke jobbe for drittsekker.

Gjest Sturlason
Skrevet

Hos min arbeidsgiver kan vi få forskudd på feriepengene i januar. Kanskje din samboer kan få det?

Skrevet

Hos min arbeidsgiver kan vi få forskudd på feriepengene i januar. Kanskje din samboer kan få det?

Det var en god idè, det skal vi undersøke :)

Takk for svar :)

Skrevet

Hvis han har kvaliteter som arbeidstaker, så trenger han ikke jobbe for drittsekker.

Han jobber i utesliv bransjen i Oslo. Det skal litt til å finne en sjef som ikke er drittsekk. Dessuten har han permisjon nå.

Skrevet

Fordi vi får lønn hver måned? Jeg vet ikke med deg, men i mitt 23 år lange liv, så har jeg ikke hatt noen muligheter til å spare 21 000 kroner. Pengene går stort sett til mat og greier, vet du...

Hvis du/dere er i etableringsfasen, men har fast inntekt, så ville jeg bedt foreldrene om forskudd på arv, og benyttet de pengene som egenkapital til å KJØPE leilighet.

Da får du/dere mye mer ut av de 7000,- pr måned enn ved å leie. Leie er å hive penger ut av vinduet.

Skrevet

Hvis du/dere er i etableringsfasen, men har fast inntekt, så ville jeg bedt foreldrene om forskudd på arv, og benyttet de pengene som egenkapital til å KJØPE leilighet.

Da får du/dere mye mer ut av de 7000,- pr måned enn ved å leie. Leie er å hive penger ut av vinduet.

Vi skal kjøpe etterhvert. Men det er lite arv å hente hos våre foreldre. De er dessuten i sin beste alder og skal få bruke pengene sine på seg selv.

Grunnen til at vi ikke kjøper nå, er fordi vi har fått sjansen til å leie en leilighet med en beliggenhet som betyr mye for oss. Så nå skal vi gjøre det en stund.

Skrevet

Vi skal kjøpe etterhvert. Men det er lite arv å hente hos våre foreldre. De er dessuten i sin beste alder og skal få bruke pengene sine på seg selv.

Grunnen til at vi ikke kjøper nå, er fordi vi har fått sjansen til å leie en leilighet med en beliggenhet som betyr mye for oss. Så nå skal vi gjøre det en stund.

Jeg registrerer at du ikke klarte skaffe dep-beløpet, og en årsak kan være at du sløser med penger, som f eks å leie bolig kan karakteriseres som.

Men lykke til!

Skrevet

Jeg registrerer at du ikke klarte skaffe dep-beløpet, og en årsak kan være at du sløser med penger, som f eks å leie bolig kan karakteriseres som.

Men lykke til!

-ler- Jepp, det er meg i et nøtteskall.

Skrevet

-ler- Jepp, det er meg i et nøtteskall.

"Det er MEG", har ikke denne samboeren din heller noe økonomisk sans å tilføre forholdet?

Skrevet

"Det er MEG", har ikke denne samboeren din heller noe økonomisk sans å tilføre forholdet?

Jeg var sarkastisk.

Gjest Persille
Skrevet

De MÅ ikke gjøre det.

Men jeg kunne uten problemer lånt deg de pengene, og trukket deg hver måned i lønn i stedet.

Men jeg hadde ikke gått med på å låne deg dem mer enn seks måneder, og jeg hadde også fått deg til å signere på at jeg kunne trekke det av feriepengene dine dersom du sluttet - og at du gikk over til å få lønn etterskuddsvis dersom du ikke allerede gjør det.

For å sikre at jeg får tilbake pengene.

:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...