Gå til innhold

Wordfil som låser seg

Anbefalte innlegg

Gjest mammaen til 3

Jeg holder på med en hovedoppgave i word. Nå har den låst seg helt.

Når jeg åpner den får jeg åpna dokumentet slik at jeg ser forsiden, rullefeltet rører seg ikke, altså åpnes ikke hele fila ferdig.

Uansett hva jeg trykker på så får jeg bare opp at programmet svarer ikke, og jeg må avslutte eller avbryte.

Jeg har print screenet noen sider fra internet, formatert dem som bilder, og limt dem inn på egne ark. Det ble gjort igår, og jeg har åpnet dokumentet flere ganger, men nå har altså både sikkerhetskopien og originalen låst seg.

Er det håp for å få dette opp og gå igjen eller må jeg starte på nytt, og deretter droppe printscreen- bildene.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211651-wordfil-som-l%C3%A5ser-seg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke om det funker, men gjør et forsøk på følgende:

Merk hele dokumentet med Ctrl+a (slipp opp tastene etterpå)

Trykk så Shift + venstre piltast (dette fjerner merkingen av det siste paragraftegnet, som vanligvis er usynlig, men som du kan se om du slår på "usynlige tegn" - den "bakvendte p-en" på verktøylinja. Mange formateringskoder ligger knyttet til dette tegnet, så det er derfor du ikke skal ha med dette i kopieringen)

Kopier med ctrl+c

Start et nytt word-dokument

(Avslutt Word og start det på nytt dersom alt har låst seg og det ikke fungerer å starte et nytt dokument)

Lim inn

Lagre dokumentet

Forhåpentligvis fungerer dokumentet som normalt nå. Men ingen garantier! Men selvsagt vel verdt forsøket, du sparer jo mye jobb med å legge inn på nytt.

Et annet alternativ er å scanne inn med et OCR-scanningsprogram, som gjenkjenner teksten og sånn sett lar deg slippe å skrive alt på nytt. Dette forutsetter at du har utskrift av alt.

Gjest mammaen til 3

Vet ikke om det funker, men gjør et forsøk på følgende:

Merk hele dokumentet med Ctrl+a (slipp opp tastene etterpå)

Trykk så Shift + venstre piltast (dette fjerner merkingen av det siste paragraftegnet, som vanligvis er usynlig, men som du kan se om du slår på "usynlige tegn" - den "bakvendte p-en" på verktøylinja. Mange formateringskoder ligger knyttet til dette tegnet, så det er derfor du ikke skal ha med dette i kopieringen)

Kopier med ctrl+c

Start et nytt word-dokument

(Avslutt Word og start det på nytt dersom alt har låst seg og det ikke fungerer å starte et nytt dokument)

Lim inn

Lagre dokumentet

Forhåpentligvis fungerer dokumentet som normalt nå. Men ingen garantier! Men selvsagt vel verdt forsøket, du sparer jo mye jobb med å legge inn på nytt.

Et annet alternativ er å scanne inn med et OCR-scanningsprogram, som gjenkjenner teksten og sånn sett lar deg slippe å skrive alt på nytt. Dette forutsetter at du har utskrift av alt.

Takk for svar!

Dette skal jeg huske til neste gang noe skal kopieres.

Det funket ikke i den låste filen, men jeg klarte å åpne den i word pad, og dermed berget jeg teksten!

men ikke formatene på overskrifter og tekst. blir litt jobb å redigere det, men jeg berget da 20 sider tekst.

Takk for svar!

Dette skal jeg huske til neste gang noe skal kopieres.

Det funket ikke i den låste filen, men jeg klarte å åpne den i word pad, og dermed berget jeg teksten!

men ikke formatene på overskrifter og tekst. blir litt jobb å redigere det, men jeg berget da 20 sider tekst.

Det er mye hjelp i å slippe å skrive inn teksten på nytt i alle fall ja... :-)

Håper du slipper flere problemer med dokumentet ditt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...