Gå til innhold

valg som skal tas...

Anbefalte innlegg

så mange valg som må tas i nærmeste fremtid, blir smågal av det...

har bestillt tur til Cuba, har så veldig lyst til å reise, men turen er dyr..og jeg har så vidt tjent opp nok penger til at jeg kan betale turen,det vil si jeg mangler litt..(skal betakest i januar..) Men så er det så mye annet jeg også trenger, som koster penger... så jeg begynner å lure på om turen er verdt det, særlig siden jeg ikke har noe fast jobb(har friår nå,blir student neste år...) Og dessuten reiser jeg "alene" sammen med en gruppe ukjente folk, så jeg har mine tvil om at turen blir så kjekk som den kunne blirr hvis jeg reiste med noen jeg kjente.... (Turen arrangeres av salsakurs jeg går på...) Men har som sagt veldig lyst til å bli med å oppleve dette...Er bare så redd for at pengene ikke skal strekke til de neste månedene, og at jeg ikke får så mye ut av turen siden jeg ikke har med noen partner e.l...(også siden jeg er litt sjenert, tenk om jeg ikke kommer i kontakt med folk, går meg vill alene der nede osv...:) )

Noen som har noe å si til dette? Vil jo ikke at andre skal ta valget for meg(da hadde uanset familien min greid å snakke meg bort fra det for lenge siden...de er ikke begeistret akkurat...!) Men noen som har gjort lignende, kanskje vært på Cuba, eler noen som bare har noen oppmuntrende ord å komme med...??

Og så er det dette med å studere neste år....vil egentli flytte langt vekk, til en helt annen by...men blir igjen frarådet av familie og kjente, pga. det er for dyrt å være student så langt borte, hvordan skal jeg greie meg osv..og hva er vitsen med å flytte så langt.... Jeg vet heller ikke helt hva jeg vil studere, men jeg og en veninne har snakket om å flytte sammen til en av de store byene.. kan bli hardt, men sånn er jo studentlivet...må jo gjennom det, og jeg MÅ flytte hjemmefra nå...

Har tenkt litt på ernæringsfysiologi, fotojournalist elelr noe innen makeup... men er så usikker. Men er det slik at jeg bør spare opp masse,masse penger før jeg flytter så langt vekk? slik at jeg har mye å gå på? Tenker på at jeg tjener jo ikke såå mye i år, og får nok ikke spart opp så mye til studentlivet begynner...

Og så er det noe litt mindre "viktig", men som jeg likevel tenker på..hvor jeg skal tilbringe nyttårsaften...får høre av så mange at det ikke er vits å gå ut, at det er kjedelig ute...er en her som skal ha fest, men går jeg der er det en person jeg kanskje ikke får være med på nyttår....fordi det blir litt rart å ta ham med på denne festen...

Nei gidder ikke srkive mer om dette, dere kan nok ikke gjelpe noe med akkurat det...må bare få det ut...så mange tanker i hodet som surrer rundt og forvirrer meg.

Vil nesten ikke bli voksnere nå.Er 19, og føler meg ikke klar for voksenlivet. Sucker dessuten i å ta avgjørelser.Så sånn er det.....!! :(

Det er så mange valg som må tas...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211694-valg-som-skal-tas/
Del på andre sider

Fortsetter under...

du er 19 og veldig mange valg som må tas i livet. Jeg kan ikke velge for deg eller fortelle deg hva som er lurest, for det må nok desverre være opp til deg og magefølelsen. Men jeg vil gi deg noen oppmuntrende ord, og si at du må følge dine lyster. Har du lyst å dra til Cuba, så gjør det. Penger er et problem, men det kommer an på hvordan du ser på det. Skal du ha alle de nyeste gadets og beste mote så kan det røyne på, men jeg tror heller på å bruke mindre enn å øke forbruket.

Jeg dro som 20 åring på en langreise, og jeg var blakk som ei kirkerotte i 6 måneder i forkant og i etterkant av turen, men jeg vil aldri ha byttet det mot noen andre opplevelser.

Du er 19, og vil flytte langt bort for å studere, men familie og venner fraråder deg det. Hva vet de? De gjorde ikke det, men det betyr ikke at du ikke vil få det bra.

Jeg flytta, hadde det ikke bra de to årene jeg bodde borte, men på den andre siden, så traff jeg denne ene personen, som sa noen kloke ord til meg og fikk meg til å flytte til en ny by. Prøve noe nytt. Og slik har livet mitt artet seg, for der traff jeg nye venner, nytt håp og mer livskunnskap...

Dette ble langt... mange tanker i hodet mitt en sen romjulskveld. Men det jeg vil si... følg hjertet ditt, og se tegnene i livet. Boka Alkymisten, av Paulo Coelho er ei god bok som har hjulpet meg mye med mine valg i livet. Anbefales...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211694-valg-som-skal-tas/#findComment-1543783
Del på andre sider

Utifra dine beskrivelser ser jeg en ting klart- _jeg_ ville nok ikke brukt penger på en Cuba-tur jeg var såpass usikker på...

Penger og studentliv....

Du trenger nødvendigvis ikke å ha spart opp en stor kapital før du begynner,MEN det er en fordel å kunne disponere pengene riktig.

Distansen hjemmefra....

Det er ikke alle som er så heldig å få økonomisk hjelp av foreldrene omså dem bor i telt i deres hage heller.

Om du flytter kan du jo få deg en jobb ved siden av studiene og klare deg greit.

Gjør det du selv ønsker,ikke la andre styre deg.Prøv å flytt langt vekk om det er det du ønsker,så har du i allafall prøvd det!

Det er jo bare å flytte hjem igjen om du ikke skulle trives.

En kan risikere å bli bitter om en ikke gjør det en selv vil,men lar andre dominere og bestemme i ens liv...

En er ung bare en gang i livet,,siden,den dagen du får familie og egne barn, blir det færre og færre avgjørelser å ta på egen hånd

Uansett-lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211694-valg-som-skal-tas/#findComment-1543798
Del på andre sider

Jeg vill reist! Kjøp en traveldisk og et digitalkamera - og skriv om det du opplever å Cuba. Og ta bilder, selvfølgelig ;o) Kanskje du kan tjene penger på det når du kommer hjem? Skriv om og ta bilder av hverdagslivet der nede. Kanskje du finner ut om det er fotojournalist du vil bli?

Og du blir sikkert kjent med noen!

"Og våge er å miste fotfestet en stund. Å ikke våge er å miste seg selv"

- Det passer kanskje ikke så godt inn i dette tilfellet, men mange ganger i livet har jeg brukt dette ordtaket - og landet med beina på joda hver dang.

Lykke til med valgene du tar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211694-valg-som-skal-tas/#findComment-1543825
Del på andre sider

Jeg vill reist! Kjøp en traveldisk og et digitalkamera - og skriv om det du opplever å Cuba. Og ta bilder, selvfølgelig ;o) Kanskje du kan tjene penger på det når du kommer hjem? Skriv om og ta bilder av hverdagslivet der nede. Kanskje du finner ut om det er fotojournalist du vil bli?

Og du blir sikkert kjent med noen!

"Og våge er å miste fotfestet en stund. Å ikke våge er å miste seg selv"

- Det passer kanskje ikke så godt inn i dette tilfellet, men mange ganger i livet har jeg brukt dette ordtaket - og landet med beina på joda hver dang.

Lykke til med valgene du tar!

tusen takk for oppmuntrende ord. tror jeg kommer til å reise, det er jo nå jeg har ett friår til å gjøre akkurat det jeg vil, og dette er noe jeg virkelig har lyst til å oppleve...hvis ikke er det ikke sikkert jeg får sjansen neste år heller, og kommer til å angre mange år fremover på at jeg ikke reiste...så finner jeg i alle fall ut om det er så fantastisk som jeg forestiller meg...:)

igjen, takk for fint innlegg...!:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211694-valg-som-skal-tas/#findComment-1544086
Del på andre sider

Utifra dine beskrivelser ser jeg en ting klart- _jeg_ ville nok ikke brukt penger på en Cuba-tur jeg var såpass usikker på...

Penger og studentliv....

Du trenger nødvendigvis ikke å ha spart opp en stor kapital før du begynner,MEN det er en fordel å kunne disponere pengene riktig.

Distansen hjemmefra....

Det er ikke alle som er så heldig å få økonomisk hjelp av foreldrene omså dem bor i telt i deres hage heller.

Om du flytter kan du jo få deg en jobb ved siden av studiene og klare deg greit.

Gjør det du selv ønsker,ikke la andre styre deg.Prøv å flytt langt vekk om det er det du ønsker,så har du i allafall prøvd det!

Det er jo bare å flytte hjem igjen om du ikke skulle trives.

En kan risikere å bli bitter om en ikke gjør det en selv vil,men lar andre dominere og bestemme i ens liv...

En er ung bare en gang i livet,,siden,den dagen du får familie og egne barn, blir det færre og færre avgjørelser å ta på egen hånd

Uansett-lykke til!

takk for fine synspunkter. det er ikke Cuba reisen jeg er usikker på, eller...det er ikke det at jeg tviler på at jeg har lyst til å reise, men det er det at jeg vet jeg hadde gledet meg mer hvis det var noen kjente med, har vel noe med tryggheten å gjøre.. og jeg er bare 19, aner ikke om de andre er over 30 eller hva de er...ikke at jeg ikke kan ha det gøy med 30åringer altså, men tenk om de ikke gidder å bry seg om lille meg...og så er det pengene da..men vet du hva, jeg må slutte å bekymre meg. jeg kan jo ikke forvente at familie , venner og bekjente som ikke deler samme intereser som meg skal skjønne hvorfor jeg har så ustyrlig lyst til å reise å oppleve Cuba... :)

dessuten skal en bekjent av meg dra ned dit på ferie i 2 måneder, hun reiser kun med en veninne, uten noe organisert gruppe/program å forholde seg til..så jeg får tenke at hvis hun våger, så våger jeg..:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211694-valg-som-skal-tas/#findComment-1544091
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...