Gå til innhold

Svoren det viktigste på ribba?

Anbefalte innlegg

Gjest trysling

Litt sent ute med temaet, men det kan nesten virke som det er slik jeg beskriver i overskriften, for det handler knapt om noe annet når steking av ribbe kommer på bane.

Det er selve ribbekjøttet som vi spiser, så jeg lurer litt på sansen for proporsjoner, når man hører det evindelige maset om denne ribbesvoren?

Forøvrig var jeg vitne til at det ble severt BRUN SAUS til ribben et sted 1. juledag, istedet for sjy/fett.

Mye bedre at "sprøsvorfanatikerene" tar et oppgjør med idiotisk saus-servering, enn å prate svor i det vide og brede.

Takk for meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/211762-svoren-det-viktigste-p%C3%A5-ribba/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest trysling

Jeg har ofte opplevd at cafeer og restauranter slenger på masse brun saus på ribben i førjulstidene....ikke akkurat det beste nei.

Ja, ganske utrolig. Jeg syns vel at julematen bør løftes opp på et nivå noe høyere enn vanlig saus/kjøttkake-nivå.

Annonse

laguna1365380434

Brunsaus er en uting på ribba, seff..:-o

Og jeg spiser heller ikke særlig mye av svora, men jeg smaker på, og synes det er hyggelig at den er sprø.

Men enig, skulle jeg velge mellom ribbe med slapp svor eller ribbe med feil saus, da hadde svora blitt veldig uviktig.

Forøvrig er ikke ribbe halvparten så godt som pinnekjøtt..Som jeg gleder meg tilå forspise meg på på nyttårsaften! Yummi! :-)

ikke fast nick

Jeg har heller aldri brydd meg om svoren på ribba, for jeg synes den lett blir for hard og seig, og umulig å tygge uten å knekke tenna. Så jeg pleier å skjære vekk svoren.

Men i år fikk jeg ribbe med skikkelig sprø svor, og det var kjempegodt! Den var luftig og skikkelig sprø, og knakk så lett som knekkebrød. Forøvrig bruker jeg ikke annet enn tyttebær og surkål som "fuktighet" på ribbetallerkenen, er ikke noe glad i saus og flytende fett.

"Det er selve ribbekjøttet som vi spiser, så jeg lurer litt på sansen for proporsjoner, når man hører det evindelige maset om denne ribbesvoren?"

---Er ikke så rart spør du meg. Folk har ribbe fordi de liker det, ribba klarer vi alle som en regel å få skikkelig grei. Svoren er den som er vanskelig å få til ved denne middagen, derfor er det naturlig å prate mye om den fordi den er det utfordrene.

Når det er sakt så spiser vi også svoren her i huset, og de knasende bitene er også et skikkelig godt moment ved ribbemiddagen.

"Forøvrig var jeg vitne til at det ble severt BRUN SAUS til ribben et sted 1. juledag, istedet for sjy/fett"

---Brun saus ville vært et greit alternativ for meg om jeg av en eller annen grunn ikke kunne ha sjysaus. Det er mye det samme men "tykkere" egentlig.

Synes vel sutringen over svor og saus er særere enn diskusjoner på hvordan man skal få sprø svor, jeg da... ;)

Annonse

Jeg synes svor er vondt! For meg er det mye viktigere at kjøttet er skikkelig stekt og ikke kokt (som det virker som om mange gjør med den stakkars ribba).

Jeg pleier å skjære av svoren og legge den i panna ved siden av de oppskårne ribbestykkene. Da får jeg god sjy, og godt stekt ribbe.

Nam, nam.

Mannen i huset jobber alltid intenst for å få sprø svor på ribba på julaften. I år brukte han varmluftspistolen og det funka visst utmerket ;-)

Han liker også aller best brun saus på ribba, men sausen skal være ispedd sjy. Da er det visst snaskens!

Selv spiser jeg pinnekjøtt som jeg synes er mye bedre enn svineribbe ;-)

Svor i pose er godt det også, særlig Øffer, men den varme på ribba er bedre... ;-)

Det er klart, men om det er verdt bryet med å steke ribbe for å få svor, synes jeg ikke.

Da synes jeg heller man bør lære seg å like (som vi sier til barn) hele ribba.;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...