Gjest midia Skrevet 27. desember 2005 Skrevet 27. desember 2005 Hvor lenge skal en oksestek på ca 1,2 kg stekes? Har ikke steketermometer så jeg kan ikke måle grader på den. Samtidig så trenger jeg oppskrift på saus, da tenkte jeg å bruke stekesjyen i sausen. 0 Siter
Lurveline Skrevet 27. desember 2005 Skrevet 27. desember 2005 http://www.matoppskrift.no/sider/MaalVekt.asp Steketid tykkstek 1 kilo: 1 time på 200gr står det langt nede på siden her. Beregn 10 minutter ekstra for 1,2 kg. Forøvrig en meget nyttig side det der:o) Saus: Vanlig brunsaus som du tilsetter stekesjyen, ha gjerne i 1-2 ss rømme. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 27. desember 2005 Skrevet 27. desember 2005 Jeg synes oksesteik blir saftigere når jeg lager den i jerngryta. Brunes i smør først og vann helles på så det såvidt dekker steika. La den småsurre på lav varme. Jeg bruker steketermometer, men vil tro ca. halvannen time på den størrelsen du har. Saus: Du kan enten brune smør og ha i hv.mel, så spe med den gode kraften, eller lage jevning (blir mindre fet saus). Rist da mel og vann godt. Spe litt og litt i kraften. Kok alltid saus i minst 5 min. Jeg bruker gjerne en kalve eller kjøttbuljong terning i sausen. Gjerne også en fløteskvett.Salt og pepper. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 27. desember 2005 Skrevet 27. desember 2005 http://www.matoppskrift.no/sider/MaalVekt.asp Steketid tykkstek 1 kilo: 1 time på 200gr står det langt nede på siden her. Beregn 10 minutter ekstra for 1,2 kg. Forøvrig en meget nyttig side det der:o) Saus: Vanlig brunsaus som du tilsetter stekesjyen, ha gjerne i 1-2 ss rømme. Tusen takk for oppskrift! Synes det virket lite med en time men vi får prøve med det å se hvordan det blir. 0 Siter
Gjest midia Skrevet 27. desember 2005 Skrevet 27. desember 2005 Jeg synes oksesteik blir saftigere når jeg lager den i jerngryta. Brunes i smør først og vann helles på så det såvidt dekker steika. La den småsurre på lav varme. Jeg bruker steketermometer, men vil tro ca. halvannen time på den størrelsen du har. Saus: Du kan enten brune smør og ha i hv.mel, så spe med den gode kraften, eller lage jevning (blir mindre fet saus). Rist da mel og vann godt. Spe litt og litt i kraften. Kok alltid saus i minst 5 min. Jeg bruker gjerne en kalve eller kjøttbuljong terning i sausen. Gjerne også en fløteskvett.Salt og pepper. Tusen takk for oppskrift!! 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.