Gå til innhold

skatteklasse når man gifter seg

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Begge blir i regelen lignet i skatteklasse 1 ... men unntaksvis finnes det grunner for at den ene kan bli skattes i klasse 2.. Husker ikke hva unntakene var, men det gjelder ihvertfall ikke for de fleste av oss, dessverre :(

Begge skal ha samme skatteklasse uansett.

Som hovedregel skal ektefeller skattes sammen i klasse 2, men den som tjener minst, kan kreve sin separat skatt og klasse 1.

Ligningskontoret skal velge det som lønner seg. Klasse 2 lønner seg bare hvis den ene har svært lav inntekt. Ikke noe å misunne, med andre ord.

Begge skal ha samme skatteklasse uansett.

Som hovedregel skal ektefeller skattes sammen i klasse 2, men den som tjener minst, kan kreve sin separat skatt og klasse 1.

Ligningskontoret skal velge det som lønner seg. Klasse 2 lønner seg bare hvis den ene har svært lav inntekt. Ikke noe å misunne, med andre ord.

Her burde jeg brukt Forhåndsvisning, gitt...

Den som tjener minst, kan kreve sin inntekt skattet separat, mente jeg.

Jeg har vært i samme situasjon som deg, og fått svar fra ligningsmyndighetene:

hvis du gifter deg ETTER 1. november f.eks. i 2006, vil du lignes i klasse 2 for hele 2006. Dersom du gifter deg FØR 1. november 2006, blir du/dere begge lignet i klasse 1.

Lykke til med giftemål (kanskje du skulle utsette det fra oktober til november?)

Annonse

Hei

Når dere gifter dere i perioden mellom 1. november 2005 og 31.12.2006 så skal dere egentlig lignes hver for dere for hele 2006.

Hvis en av dere er enslig forsørger til et særkullsbarn, så beholder du altså retten til å lignes i klasse 2 for 2006, mens din mann skal lignes i klasse 1.

Hvis barnet er fellesbarnet deres, så blir det automatisk slik at begge lignes i klasse 1, og man mister retten til klasse 2 som enslig forsørger.

Hei

Når dere gifter dere i perioden mellom 1. november 2005 og 31.12.2006 så skal dere egentlig lignes hver for dere for hele 2006.

Hvis en av dere er enslig forsørger til et særkullsbarn, så beholder du altså retten til å lignes i klasse 2 for 2006, mens din mann skal lignes i klasse 1.

Hvis barnet er fellesbarnet deres, så blir det automatisk slik at begge lignes i klasse 1, og man mister retten til klasse 2 som enslig forsørger.

Hei

Jeg glemte å si at:

Hvis dere nå bare har ett barn, dvs. et særkullsbarn, og så får et fellesbarn i 2006, så vil ingen av dere bli lignet som enslig forsørger med klasse 2 for 2006.

Nå har jeg tenkt at begge har inntekt altså. For det kan likevel bli kl. 2 hvis en av ektefellene tjener veldig lite,

Gjest giftesyk

Jeg har vært i samme situasjon som deg, og fått svar fra ligningsmyndighetene:

hvis du gifter deg ETTER 1. november f.eks. i 2006, vil du lignes i klasse 2 for hele 2006. Dersom du gifter deg FØR 1. november 2006, blir du/dere begge lignet i klasse 1.

Lykke til med giftemål (kanskje du skulle utsette det fra oktober til november?)

Hehe, spørs deg gitt;)

Takk for svar i allefall!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...