Gå til innhold

Hva kan man gjøre for å få ned forbruket av sukker og fett?

Anbefalte innlegg

Gjest Antigodterier

I dag spises godterier nesten daglig. Det er en farlig utvikling og ungene tror det skal være slik. Når jeg var barn var det kun lørdagsgodt, 1 liten flaske brus og litt sjokolade. I dag er det store godteposer og store brusflasker. Det er ikke måte på hvor mye vi skal ha.

Nå til jul var det avsluttninger flere ganger i uka på skole, barnehage, fotballklubben, SFO ovs. Her var det godt brus og kaker hele tiden, ungene gomla og åt i ett sett. Så var det jula med godterier hele tiden. De blir nesten sure hvis jeg sier stopp. Hva har skjedd med utviklingen egentlig og hva skal vi gjøre for å stoppe dette?

Får de ikke godterier hjemme, er det naboer, venner og alle andre som gir godterier. Har prøvd i flere år nå å få ungene til å forstå hvor usunt dette er i lengden, men de synes jeg er dum. Jeg skulle ønske de hadde hørt på meg når jeg innførte lørdagsgodteri. Det gikk bra når de var små, men nå når de er blitt 10 - 12 og 14 år er det umulig å holde kontroll.

Ikke rart det er mye hjertesykdom, diabetes og kreft med slike dårlige kostvaner.

Fortsetter under...

Det er jo ikke det man spiser i juleuken som er problemet, men det man spiser resten av året. Men ja - økningen i diabetes-sykdommer viser jo hinsides ethvert motargument at vi har et helt idiotisk sukkerforbruk. Biologien er rett og slett ikke i stand til å takle et slikt inntak av sukker som vi har hatt i den vestlige verden de siste 50 årene.

".............................................."

Jeg er ikke så flink selv, bare så det er sagt. Men det har nok mye å si hva som skjer hjemme, selv om de får hos kompisene. Tror derfor det er litt farlig å tenke at det ikke nytter. Jeg synes ikke det de får på sfo etc er så mye at det er noe å bekymre seg for, vi spiste tross alt kaker og boller og saft før også(regner med at dette bare servereres på sfo ved spesielle anledninger). Men jeg tror det gir sterke signaler det vi gir hjemme. Men synes selv det er fryktlig vanskelig. Det er så mange fristelser både for liten og stor. Selv hadde vi ofte noe til kaffen eller dessert hjemme. Samt syltetøy på maten, og sukker på frokostblandinger etc. Tror jeg har fått litt økt søtbehov av dette.

Som Prozak sier - det er ikke det man spiser mellom jul og nyttår som er problemet, men det man spiser mellom nyttår og jul.

Det har vært forholdsvis fri flyt av pepperkaker, sjokolade og litt annen godis noen dager nå, men heldigvis elsker ungene frukt så det har gått med en del av det og.

Men til daglig er jeg (og pappan) ganske streng på godteriinntak så det har jeg ikke dårlig samvittighet for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...