Gå til innhold

Katter med spesiell pels

Anbefalte innlegg

Gjest en som er allergiker
Skrevet

Jeg leste i et ukeblad i fjor en gang om noen som hadde en spesiell rasekatt som var god for allergikere. IKKE sånn hårløs type altså, den så helt vanlig ut, men pelsen var uten sånn "underpels" eller hva det var.

Dessverre har jeg mistet artikkelen, men er det noen her som vet hva slags katt det kan ha vært? Har lyst på katt nemlig.

Skrevet

Sibirkatt?

http://www.sibirkatt.no/naturrase.htm

Evt. Devon Rex eller Cornish Rex

http://www.google.com/search?hl=en&lr=&client=opera&rls=en&q=devon+rex+allergy&btnG=Search

Men husk at INGEN hunde- eller katteraser er 100% allergi-frie. Men noen er mer "allergivennlige" enn andre, dvs. at noen allergikere kan tåle visse raser. Men en risiko for å utvikle/forsterke allergier finnes alltid når man først reagerer allergisk.

Skrevet

Om det er noen som mangler den vanlige underpelsen er jeg usikker på, men det er en rase som ikke har dette enzymet i spyttet som de aller fleste ander har. Det er dette enzymet, når det reagerer med pelsen og/eller hudpartikler i pelsen, som gjør at veldig mange allergikere reagerer. Denne rasen heter Sibirkatt, og har en pris på 20-25.000,- kr. :-/ Jeg tror det er en annen katterase som heller ikke har dette enzymet, men jeg husker ikke hvilken.

"..........................................."

• 1 måned senere...
Skrevet

Om det er noen som mangler den vanlige underpelsen er jeg usikker på, men det er en rase som ikke har dette enzymet i spyttet som de aller fleste ander har. Det er dette enzymet, når det reagerer med pelsen og/eller hudpartikler i pelsen, som gjør at veldig mange allergikere reagerer. Denne rasen heter Sibirkatt, og har en pris på 20-25.000,- kr. :-/ Jeg tror det er en annen katterase som heller ikke har dette enzymet, men jeg husker ikke hvilken.

"..........................................."

Heisann. Vanlig pris på en Sibirkatt er 8-10.000 kroner.

Skrevet

Heisann. Vanlig pris på en Sibirkatt er 8-10.000 kroner.

Dokumentér det, er du snill (med priser fra oppdrettere, f.eks). Sibirkatten er nyere og sjeldnere enn Bengal, som ligger på rundt 15.000,- for avlsdyr. Katter med avlsforbud koster selvfølgelig mindre, men man betaler gjerne 10.000,- for en bengal som bare er selskapskatt.

"............................................"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...