Gå til innhold

Kan man helsteke kalkunfilet i ovn, når den er uten skinn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Pokker, jeg hadde tenkt å lage helstekt kalkunfilet til middag i morgen (ref. tråden nedenfor), men nå ser jeg at det står i oppskriftene jeg kikker på, at fileten skal være med skinn. Den jeg har er uten skinn. Da er den kanskje ikke like egnet for helsteking? Eller kan det gjøres på en eller annen måte? Stekepose fx? Marinering? Vil jo unngå at den blir tørr...

Skal forresten ha fløtegratinerte poteter og div. grønnsaker ved siden av, samt waldorfsalat og saus (det blir enten fløte- eller provencesaus, finner ut av det i morgen). Forrett melon & skinke, dessert riskrem er allerede nevnt i den andre tråden også. Og jada, jeg ser at det blir mye fløte her, men menyen ble satt sammen litt raskt idag, av venninnen min og meg i fellesskap... :-)

Men altså, hvordan kan jeg best tilberede denne kalkunfileten så dette blir et festmåltid og ikke en tørr og tragisk affære...?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg steiker alltid kalkunfilet i Tupperware sin Ultra Plus. Blir veldig saftig og fin.

Skrevet

Jeg steiker alltid kalkunfilet i Tupperware sin Ultra Plus. Blir veldig saftig og fin.

Er det Tupperware sin "leirgryte"?

Har uansett verken vanlig leirgryte eller noen Tupperware-gryte...

Men takk for tips i alle fall! :-)

Skrevet

Jeg har også sett de oppskriftene som du linket til, men de som går på helsteking, så står det at fileten skal være med skinn.

Men bra du har god erfaring med stekepose, det lover godt...!

Jeg ville prøvd å steke den på høy varme først, enten i gryte, panne eller ovn. Brune den slik at alt lukker seg, da kan du steke den videre i ovnen uten at den blir tørr. Stekepose er bra også.

Annonse

Skrevet

Er det Tupperware sin "leirgryte"?

Har uansett verken vanlig leirgryte eller noen Tupperware-gryte...

Men takk for tips i alle fall! :-)

Nei, det er jo ikke alle som har en slik i huset. Nei, det er ikke leirgryte, men vanlig hardplast er det vel. Den kan brukes i steikovn på over 200gr. og i mikrobølgeovn. Er dyr, men veldig god. Den erstatter både ildfast form, gryte og ovnspanne så masse man kan lage i denne og saftig blir det. Lykke til med maten nyttårsaften og godt nytt år!

Skrevet

Nei, det er jo ikke alle som har en slik i huset. Nei, det er ikke leirgryte, men vanlig hardplast er det vel. Den kan brukes i steikovn på over 200gr. og i mikrobølgeovn. Er dyr, men veldig god. Den erstatter både ildfast form, gryte og ovnspanne så masse man kan lage i denne og saftig blir det. Lykke til med maten nyttårsaften og godt nytt år!

Ja, da tror jeg at jeg har sett en sånn sak. Litt ubestemmelig lys blågrønn farge på den?

Godt nytt år til deg også!

Skrevet

Ja, da tror jeg at jeg har sett en sånn sak. Litt ubestemmelig lys blågrønn farge på den?

Godt nytt år til deg også!

Ja, blå er min, men nå har den kommet i mørk grå og er sikkert mye bedre for holder seg nok penere. Etter mange ganger i steikovnen er ikke min like pen å se på lenger.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...