Gå til innhold

Tips til kake - cøliaki

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

En av festdeltakerne har cøliaki og jeg står for kakene på festen.

Noen som vet hva jeg kan lage som denne personen kan spise?

Fortsetter under...

Skrevet

på helsekost så får du kjøpt ferdige glutenfrie kakeblandinger som du bare trenger å tilsette vann, eller melk

men for å være på den sikre siden så ville jeg ha pratet med vedkommende på forhånd. Selv om noe skal være glutenfritt så er det ikke alltid at det stemmer, eller at vedkommende kan reagere på det likevel. Eller at du må ta ekstra forbehold når du lager maten, feks ikke ha noen smuler av gluten på kniven eller smøret etc. Kanskje personen føler seg mest trygg med å ta med seg noe eget?. Når man har Cølaki er det masse å tenke på og den minste lille utskleielse kan få store konsekvenser

jeg ville kanskje også ha satt frem et fruktfat så du er sikker på at vedkommende kan spise noe av det som blir servert

Skrevet

Som Timari sier, så må det ikke engang komme en liten smule av vanlig bakst i nærheten av det du lager som skal være glutenfritt.

Strengt tatt så skal du vel ikke engang bruke av samme kjøkkenredskaper engang. I alle fall må disse vaskes grundig.

Men du må ikke på helsekost, visstnok er flere av Toro's kakemix'er glutenfrie (sjekk toro.no), og velassorterte matbutikker har også glutenfrie melblandinger.

Her finner du noen oppskrifter og annen info:

http://www.ncf.no/?dokId=421

Skrevet

De fleste slag kransekake, suksessterte, fromasjkake med nøttebunn, ostekake med nøttebunn...

Bla. :)

Gjest den ekte noor
Skrevet

Min mor har cøliaki, så på sammenkomster bruker jeg å kjøpe inn is, gele, saus og glutenfrie kjeks.

Jeg tar ikke sjangsen på å bake noe da jeg vet at en smule gjør henne syk i en uke.

Det eneste jeg har laget glutenfritt er pepperkaker, og da vasker jeg kjøkkenbenk og redskaper etc. meget godt på forhånd slik at jeg skal unngå å gjøre henne syk.

(Ultra/Obs selger glutenfrie kaker og kjeks, samt blandinger til dette).

Annonse

Skrevet

Tusen takk for kjempe gode tips og linker!!

Nå får vi se hva det blir til at jeg lager/kjøper, og her fikk jeg all info jeg trengte.

Supert!!!

Hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...