Gå til innhold

Han fridde - helt på ordentlig... :P

Anbefalte innlegg

Gjest trocken

Jo. Det heter førstehjems/førstegangslån.

https://postbanken.no/lane/lane.view.articledetails.jhtml?xmlid=104693859961

Kanskje du skal sjekke ut ting før du er så påståelig? :)

Jeg tror nok banken reserverer seg mot å yte fullfinansiering til et voksent par som ikke har inntekter nok til å skaffe seg 21.000,- på en sparekonto.

Med kunnskap om hvordan banker tenker, så tillater jeg meg å være ganske påståelig.

Fortsetter under...

• Svar 113
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Glimtipper

44

• Gyda

6

• amber sun

4

• nilia

4

Mest aktive i denne tråden

Gjest blomsterløk

Ja, og slik har det vært lenge.

Men rart hvor opptatt trocken var av vår finansieringsmulighet? ;)

H'n har vel ikke annet å finne på i dag da!

Kjeder seg sikkert, og synes vel det da er greit å prøve å "ta" noen da, i dag er det deg.

Bare overse hele tufsen, og ha en fin dag.

:D

Jeg tror nok banken reserverer seg mot å yte fullfinansiering til et voksent par som ikke har inntekter nok til å skaffe seg 21.000,- på en sparekonto.

Med kunnskap om hvordan banker tenker, så tillater jeg meg å være ganske påståelig.

Prøver du å skrape sammen litt ære nå som du tok feil?

Banken var veldig positive til å låne oss penger, ikke noe problem der.

Om vi klarer å spare eller ikke, er da ikke din sak? Men om dette plager deg slik, så har vi ikke kunnet spare all den tid vi har vært sammen, da vi kun har hatt en inntekt store deler av tiden. Nå har vi to, og kan dermed få lån.

Se der, ikke noe mer å bale med for det lille hodet ditt :)

H'n har vel ikke annet å finne på i dag da!

Kjeder seg sikkert, og synes vel det da er greit å prøve å "ta" noen da, i dag er det deg.

Bare overse hele tufsen, og ha en fin dag.

:D

Han plager ikke meg, jeg svarer han gjerne tålmodig på problemene han har med mitt liv ;)

Gjest M.Angelica

Takk :)

Som vi snakket om, så skal vi jo ikke ha noe stort bryllup. Det vil koste oss en utekveld, litt pene klær og en helg på hotell.

Ikke det at denne merkelige personen har noe med det å gjøre ;)

He he..jeg irriterer meg selv hver gang jeg svarer sånne... Men klarte ikke å la være, den gangen her heller :P

Gjest trocken

Prøver du å skrape sammen litt ære nå som du tok feil?

Banken var veldig positive til å låne oss penger, ikke noe problem der.

Om vi klarer å spare eller ikke, er da ikke din sak? Men om dette plager deg slik, så har vi ikke kunnet spare all den tid vi har vært sammen, da vi kun har hatt en inntekt store deler av tiden. Nå har vi to, og kan dermed få lån.

Se der, ikke noe mer å bale med for det lille hodet ditt :)

Javel. Ikke så veldig overbevisende, men det får så være. Du må innrømme at man stusser litt over at et par ikke klarer et lite leie-depositum, men likevel funderer på å kjøpe egen bolig?

Men lykke til.

Annonse

He he..jeg irriterer meg selv hver gang jeg svarer sånne... Men klarte ikke å la være, den gangen her heller :P

Han virker jo litt... du vet... treg. Så man burde ikke miste tålmodigheten med han/henne, men forklare ting lettfattelig og sakte ;)

Javel. Ikke så veldig overbevisende, men det får så være. Du må innrømme at man stusser litt over at et par ikke klarer et lite leie-depositum, men likevel funderer på å kjøpe egen bolig?

Men lykke til.

Nei, ikke i det hele tatt. Det vanligste nå er at man tar opp 100 % lån for å kjøpe første bolig. Og de færreste (i alle fall i Oslo) kjøper bolig tidlig i tyve-årene. Vi ønsker ikke å gjøre det enda, da vi ikke vet hvor/hvordan vi ønsker å bo. Og ettersom vi har flyttet seks ganger i de siste tre årene, så vil vi finne noe varig, når vi først kjøper. Det kan da ikke være så vanskelig å skjønne?

Det er heller ikke mange som bare kan skaffe 21 000 kroner (eller eventuelt høyere depositum) på en måned. Om du kan det, så er du veldig heldig. Det er heller ikke unormalt at man ikke har midler spart opp i en alder av 23 år. Tvert i mot har man ofte gjeld, studiegjeld.

Hvis en av oss hadde ønsket et kredittkort, så hadde dette vært en rask løsning, men med veldig ugunstige resultater. Vi har selvfølgelig også foreldre å spørre, men det vil vi ikke gjøre før det er helt nødvendig. De trenger sikkert pengene sine selv.

At du har så store problemer med å forstå dette, forteller meg at du er heldig med enten dine foreldre eller din økonomi.

Jeg synes godt du kan be om unnskyldning for å ha tatt feil ang. 100 % lån og for å ha trukket min troverdighet i tvil av den grunn.

Gjest trocken

Nei, ikke i det hele tatt. Det vanligste nå er at man tar opp 100 % lån for å kjøpe første bolig. Og de færreste (i alle fall i Oslo) kjøper bolig tidlig i tyve-årene. Vi ønsker ikke å gjøre det enda, da vi ikke vet hvor/hvordan vi ønsker å bo. Og ettersom vi har flyttet seks ganger i de siste tre årene, så vil vi finne noe varig, når vi først kjøper. Det kan da ikke være så vanskelig å skjønne?

Det er heller ikke mange som bare kan skaffe 21 000 kroner (eller eventuelt høyere depositum) på en måned. Om du kan det, så er du veldig heldig. Det er heller ikke unormalt at man ikke har midler spart opp i en alder av 23 år. Tvert i mot har man ofte gjeld, studiegjeld.

Hvis en av oss hadde ønsket et kredittkort, så hadde dette vært en rask løsning, men med veldig ugunstige resultater. Vi har selvfølgelig også foreldre å spørre, men det vil vi ikke gjøre før det er helt nødvendig. De trenger sikkert pengene sine selv.

At du har så store problemer med å forstå dette, forteller meg at du er heldig med enten dine foreldre eller din økonomi.

Jeg synes godt du kan be om unnskyldning for å ha tatt feil ang. 100 % lån og for å ha trukket min troverdighet i tvil av den grunn.

Den dagen du har fått 100 % finansiering av en bolig til f eks 1 million, uten et øre i egenkapital, så skal jeg beklage. Ikke før.

Gjest trocken

Faktisk opptil 1,1 mill.

Ikke vilkårsløst. Så dårlig bankhåndverk er det neppe noen som utøver. Det må være på grunnlag av dokumenterte dramatiske forbedringer i inntektene deres, sett i forhold til dagens situasjon der dere ikke klarte depositumet på 21.000,-.

Eller dere har fått en kausjonist eller medgarantist som gir banken den sikkerhet de trenger utover boligens verdi. Bankene har faktisk strammet inn litt nå de siste månedene mht forholdet markedsverdi/pant da de ser at boligprisene vil synke, og at pantet deres derfor fort kan få en lavere verdi.

Annonse

Ikke vilkårsløst. Så dårlig bankhåndverk er det neppe noen som utøver. Det må være på grunnlag av dokumenterte dramatiske forbedringer i inntektene deres, sett i forhold til dagens situasjon der dere ikke klarte depositumet på 21.000,-.

Eller dere har fått en kausjonist eller medgarantist som gir banken den sikkerhet de trenger utover boligens verdi. Bankene har faktisk strammet inn litt nå de siste månedene mht forholdet markedsverdi/pant da de ser at boligprisene vil synke, og at pantet deres derfor fort kan få en lavere verdi.

Nei, ingen dramatisk endring. Vi har helt normale inntekter begge to.

Og med helt normale inntekter, så går det omtrent rundt hver måned og da kan man faktisk ikke betale ut depositum på en måned.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...