Gå til innhold

Donorkort - har du det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har jeg liggende i lommeboka mi til enhver tid.

Dessuten er mannen min informert om min vilje hvis uhellet skulle være ute.

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Åsemor

4

• Velouria

3

• org

3

• muriel

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Det har jeg ikke, men har snakket om det et par ganger.. Er det sånn at man da stiller hele-alle kroppens organer til rådighet, eller kan man kanskje få beholde f.eks ansiktet helt? Sikkert dumt spørsmål, men med tanke på siste farvel... Kan sikkert finne om dette på nettet, men du vet vel?

Skrevet

Ja, det har jeg. Har også fortalt samboer og nærmeste familie at jeg vil være donor.

Skrevet

Det har jeg ikke, men har snakket om det et par ganger.. Er det sånn at man da stiller hele-alle kroppens organer til rådighet, eller kan man kanskje få beholde f.eks ansiktet helt? Sikkert dumt spørsmål, men med tanke på siste farvel... Kan sikkert finne om dette på nettet, men du vet vel?

Så vidt meg bekjent kan man ikke "reservere" kroppsdeler (litt på gyngende grunn her).

Jeg forstår argumentet ditt med det siste farvel.

Skrevet

Nei det har jeg ikke tenkt å skaffe meg heller desverre :(

Skrevet

Har ikke donorkort, men mine pårørende er informert om at jeg vil gis bort.

Gjest M.Angelica
Skrevet

Ja, det har jeg.. Har også sagt til mine nærmeste at jeg vil doneres bort som død ;)

Skrevet

Japp, det har jeg.

Og så er det forskjell på å donere organer og å donere hele røkla.

Mine organer står til fri benyttelse, men jeg vil IKKE bli pirket i av medisinerstudenter i forskjellige nyanser av grønn.

Gjest *sparkle*
Skrevet

Så vidt meg bekjent kan man ikke "reservere" kroppsdeler (litt på gyngende grunn her).

Jeg forstår argumentet ditt med det siste farvel.

Har tenkt på dette... hvor får man tak i et slikt kort?

Skrevet

Donorkortet har ingen juridisk betydning, så det er fortsatt dine nærmeste som må si ja.

Skrevet

Jeg har nå lagt det i lommeboka en gang, men har ikke sett det på en stund. Har sagt fra til mamma iallefall at jeg gjerne donerer bort ditt og datt.

Gjest sandex
Skrevet

Donorkortet har ingen juridisk betydning, så det er fortsatt dine nærmeste som må si ja.

Hallo? Tuller du?

Skrevet

Hallo? Tuller du?

Nei, jeg tuller ikke. Det er selvfølgelig en liten mulighet for at jeg tar feil, men det var sånn det var da jeg fikk meg donorkort for 3-4 år siden.

Skrevet

Hallo? Tuller du?

Fra organdonasjon.no

"Vi har ikke noe donorregister i Norge.

Avgjørelsen din skal derfor ikke registreres hos oss eller andre.

Det er dine nærmeste som må bekrefte din beslutning om donasjon hvis det skulle bli aktuelt."

Skrevet

Fra organdonasjon.no

"Vi har ikke noe donorregister i Norge.

Avgjørelsen din skal derfor ikke registreres hos oss eller andre.

Det er dine nærmeste som må bekrefte din beslutning om donasjon hvis det skulle bli aktuelt."

Huff.. det er jo ille!

Skrevet

Har mistet mitt, og ikke funnet nytt. Vet du hvor jeg får tak i?

Men alle mine nærmeste vet at jeg ønsker å være donor om det er mulig den dagen jeg dør. Jeg vet de kommer til å respektere mitt ønske.

Skrevet

Har mistet mitt, og ikke funnet nytt. Vet du hvor jeg får tak i?

Men alle mine nærmeste vet at jeg ønsker å være donor om det er mulig den dagen jeg dør. Jeg vet de kommer til å respektere mitt ønske.

De har det på apotek her jeg bor.

Skrevet

Ja det har vi begge to, vi er også enige om at vi ville gjort det samme for barna om det, bank i bordet, skulle skje noe med de. De er ført opp på donorkortene til oss begge.

I tillegg har vi laget en "avtale" hvor det står hva vi vil skal skje med oss etter vi dør, i forhold til begravelse etc. Mannen har en meget sær mor som sannsynligvis ville hatt begravelsen til mannen på en helt annen måte enn han selv og meg, så da slipper vi iallefall krangle om det.

Skrevet

Japp, det har jeg.

Og så er det forskjell på å donere organer og å donere hele røkla.

Mine organer står til fri benyttelse, men jeg vil IKKE bli pirket i av medisinerstudenter i forskjellige nyanser av grønn.

Om du har donorkort levere du ikke inn hele røkla til medisinstudenter, da har du en egen avtale om at du stiller kroppen din til disposisjon til forskning og til universiteter. Slik var det iallefall for et par år siden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...