Gå til innhold

Donorkort - har du det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada det har både jeg og loverboy.

Håper selvsagt at det aldri blir aktuelt å bruke det, men hvis jeg ikke selv trenger organene mine, har jeg ikke noe imot å være reservedelslager for andre som trenger dem. Bortsett fra at jeg har en sånn greie med øyne... Ingen får pirke i øynene mine.. (jada, tåpelig, vet det!)

MVH

Fortsetter under...

• Svar 40
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Åsemor

4

• Velouria

3

• org

3

• muriel

3

Mest aktive i denne tråden

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Jeg hadde, før jeg mistet lommeboka.

For se å skaffe meg et nytt.

Gjest Shira12
Skrevet

Jeg har donorkort ja, og har informert de nærmeste om mitt valg.

Skrevet

Om du har donorkort levere du ikke inn hele røkla til medisinstudenter, da har du en egen avtale om at du stiller kroppen din til disposisjon til forskning og til universiteter. Slik var det iallefall for et par år siden.

Det er slik fremdeles. Skal du donere skroget til forskning, må du fylle ut et eget skjema om det mens du fremdeles er sprell levende.

Og så må du komme deg til gjeldende universitet i en viss fart etter at du er dau, ellers vil de ikke ha deg.

Skrevet

Det er slik fremdeles. Skal du donere skroget til forskning, må du fylle ut et eget skjema om det mens du fremdeles er sprell levende.

Og så må du komme deg til gjeldende universitet i en viss fart etter at du er dau, ellers vil de ikke ha deg.

Hehe, nå ser jeg for meg en høne som løper av sted uten hode.

( Et barndomsminne som har brent seg inn).

Annonse

Skrevet

Nei, har ikke donorkort. Kanskje noe å tenke på..

Skrevet

Nei. Men jag kan gjerne donere noen kilo med en gang.

Skrevet

Ligger alltid i lommeboka. Både sambo og andre nære familiemedlemmer er informert om mitt organdonor-ønske.

Skrevet

Hehe, nå ser jeg for meg en høne som løper av sted uten hode.

( Et barndomsminne som har brent seg inn).

Har du ikke hørt den gode gamle historien (tror den er fra en av Arthur Arntzens bøker) Den går omtrent slik:

To kompiser er på fjelltur, og telter ved et idyllisk fjellvann. De sitter ved bålet til langt uti de små timer, prater og koser seg.

Da de kryper i soveposene, snur den ene (som tydeligvis har donert legemet sitt) og sier: "Du Isak, hvess æ skulle lægge te å daue i natt, så må du pakke ihop hær og få mæ te sjukhuset i ei hælvetes fart. Hvess æ ikkje e framme mens æ ennu e sånn nokkenlunde lunken, så bi de nu vel lyn førrbainna på mæ dær borte. Jaja, du får ha god natt!"

Mrs. Wallace
Skrevet

Jepp, har det i lommeboka og har informert familien.

Skrevet

Ja, jeg har donorkort. Og familien er informert.

Annonse

Skrevet

kan man ha donorkort når man ikke får gi blod pga medisin da?

men jeg regner med mine nærmeste, hvem nå enn det måtte være, tante kanskje, vil si ja til å gi bort organene uansett. :o)

Skrevet

Nei, det har jeg tatt ut av lommeboka da jeg ikke lenger kan være organdonor....

Men det er flott at så mange er velvillig innstilt til organdonasjon. Vi er mange som trenger donororganer i løpet av livet!

Gjest kroppen sin
Skrevet

Jeg har ikke kort, da det ikke betyr stort juridisk sett (som tidligere nevnt her). Men alle mine nærmeste er informert om at ved evt plutselig dødsfall ønsker jeg å donere mine organer. Jeg trenger ikke mine nyrer og mitt hjerte når jeg en gang dør, og hvis noen kan få et lengre liv ved hjelp av noe jeg ikke trenger lengre, er det helt OK. Stakkars de som venter på å få et organ, og som er dødssyke. Flott at dette engasjerer, og at folk er positive.

Før en evt donasjon av organer blir pårørende forespurt - og deres ord avgjør. Derfor er det så viktig å snakke om slike vanskelige ting, for å spare dine kjære for kvaler om dagen skulle komme og de står midt oppi sorgen og lurer på hva du kunne ha ment om donasjon.

Det er også viktig å huske at svært få dør en såkalt donordød, hvor legemet er sirkulert - men pasienten er hjernedød.Eksempler på noen slike dødsfall er hjerneblødninger, enkelte ulykker, hjernehinnebetennelse.

Og det å donere sitt legeme til f.eks anatomisk institutt er noe helt annet enn organdonasjon, og krever at man fyller ut skjemaer på forhånd i tillegg til selvsagt å informere dine nærmeste.

Skrevet

Jeg har ikke kort, da det ikke betyr stort juridisk sett (som tidligere nevnt her). Men alle mine nærmeste er informert om at ved evt plutselig dødsfall ønsker jeg å donere mine organer. Jeg trenger ikke mine nyrer og mitt hjerte når jeg en gang dør, og hvis noen kan få et lengre liv ved hjelp av noe jeg ikke trenger lengre, er det helt OK. Stakkars de som venter på å få et organ, og som er dødssyke. Flott at dette engasjerer, og at folk er positive.

Før en evt donasjon av organer blir pårørende forespurt - og deres ord avgjør. Derfor er det så viktig å snakke om slike vanskelige ting, for å spare dine kjære for kvaler om dagen skulle komme og de står midt oppi sorgen og lurer på hva du kunne ha ment om donasjon.

Det er også viktig å huske at svært få dør en såkalt donordød, hvor legemet er sirkulert - men pasienten er hjernedød.Eksempler på noen slike dødsfall er hjerneblødninger, enkelte ulykker, hjernehinnebetennelse.

Og det å donere sitt legeme til f.eks anatomisk institutt er noe helt annet enn organdonasjon, og krever at man fyller ut skjemaer på forhånd i tillegg til selvsagt å informere dine nærmeste.

Det kan bety noe dersom dine nærmeste også er i samme ulykke, eller vanskelig å få tak i, og det står om tid. Det vil i alle fall gjøre det lettere for helsepersonell å stille spørsmålet til dine pårørende, når de ser at du allerede har tatt et standpunkt. Det er jo uansett bare snakk om å ha et lite kort i bankkort-størrelse liggende i lommeboka, ikke noe større om og men med å få seg dette kortet.

Gjest kroppen sin
Skrevet

Det kan bety noe dersom dine nærmeste også er i samme ulykke, eller vanskelig å få tak i, og det står om tid. Det vil i alle fall gjøre det lettere for helsepersonell å stille spørsmålet til dine pårørende, når de ser at du allerede har tatt et standpunkt. Det er jo uansett bare snakk om å ha et lite kort i bankkort-størrelse liggende i lommeboka, ikke noe større om og men med å få seg dette kortet.

Godt poeng at det ikke tar stor plass osv, men noen donasjon vil uansett ikke finne sted hvis ikke pårørende er å få tak i eller ikke ønsker donasjon. Altså kan det skje at til tross for at jeg har et donorkort at mine pårørende nekter, og det respekterer sykehuset. Selv om det var min vilje å donere.

Skrevet

Har du ikke hørt den gode gamle historien (tror den er fra en av Arthur Arntzens bøker) Den går omtrent slik:

To kompiser er på fjelltur, og telter ved et idyllisk fjellvann. De sitter ved bålet til langt uti de små timer, prater og koser seg.

Da de kryper i soveposene, snur den ene (som tydeligvis har donert legemet sitt) og sier: "Du Isak, hvess æ skulle lægge te å daue i natt, så må du pakke ihop hær og få mæ te sjukhuset i ei hælvetes fart. Hvess æ ikkje e framme mens æ ennu e sånn nokkenlunde lunken, så bi de nu vel lyn førrbainna på mæ dær borte. Jaja, du får ha god natt!"

Ho ho!

Skrevet

Jeg har ikke det, men mine nærmeste er informert om mitt syn på saken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...