Gå til innhold

lenge til første legebesøk....

Anbefalte innlegg

5 uker på vei

hei hei,

jeg er gravid for første gang i 5. uke, og er veldig glad over det! bestilte legetime i dag, og fikk time 9 februar. det er som jeg har forstått vanlig at det ikke tas noe særlig før, men det er jo veldig lenge til! det er så mange tanker som surrer rundt i hodet, dette er jo helt nytt, fantastisk og uvirkelig!! fikk beskjed om at legetimen bare ville ta et kvarter, og at det kanskje ikke blei tid til gu på den timen.. er det ikke vanlig å sette av en dobbelttime??

er utrolig glad for nyheten, men så blir man samtidig litt bekymra og usikker på hva man har i vente. må nok snakke med en god venninne som har en liten jente, men er det for tidlig når jeg bare er 5 uker på vei? det er jo mye som kan skje ennå.. håper alt går bra!!

lykke til til alle andre gravide der ute!!

hilsen en lykkelig, men forvirra meg..

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/212299-lenge-til-f%C3%B8rste-legebes%C3%B8k/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lykken en er gravid samboer

Hei min samboer er også 5 uker på vei og er førstegangsfødene, vi fikk time etter en uke, men du kan jo prøve en annen lege som er privat parkt. men da må du betale en egenandel ikke stort men likevel. lykke til!!!

Det er vanlig at den første legetimen ikke kommer før rundt uke 10-12. Grunnen til det er at det jo er før den tid at sjansen for spontanabort er størst. Dessuten er det ikke så mye en lege kan gjøre.

Jeg synes dog det var lite med 15 minutter på første legetime for en førstegangsgravid!

Legen skal jo fylle inn helsekortet, og det tar jo en stund det.

GU er det ikke noe automatikk i at blir tatt, så det er ikke så farlig. Med mindre du har problemer som trengs å sjekkes opp.

Får du vedvarende blødninger eller smerter i magen før legetimen (etter også for den del), ringer du legen/legevakten.

Jeg må ellers få lov til å gratulere deg. Du er inne i en kjempespennende periode av livet. Det å bli gravid er starten på et liv med mange nye bekymringer. Først om graviditeten vil forløpe normalt, så om barnet vil være velskapt, og så kommer alle tenkelige bekymringer for barnet og barnets helse etter at det har kommet til verden.

Men du verden hvor koselig det er!!! Hilsen trebarnsmoren

Som jubalong70 sier er det som regel vanlig praksis på legekontorene at første legetime er uke 10-12. Da søkes det om ultralyd og fødeplass, i tillegg tar man blodprøver. Det er nok mest fordi sjansen for spontanabort er redusert da.

Jeg hadde min første time i uke 10. Det ble noen lange uker å vente, men plutselig så var dagen der og da var det i gang!!!!!

Gratulerer og lykke til med svangerskapet.

Gratulerer:-)

Jeg skjønner godt at du synes det er lenge å vente på første legebesøk, men uansett er det ikke noe særlig legen kan gjøre fra eller til såpass tidlig i svangerskapet. Det vanlige er nok at førstegangsgravide får første time når de er rundt 8-10 uker på vei.

Jeg har selv tre barn og min erfaring gjennom tre svangerskap er at det er best å gå til jordmor på kontroller. Første gang må alle til lege, men så kan du høre om det er en jordmor på stedet du bor og om du kan gå til henne. Hos jordmor beregner de ofte mye bedre tid enn hos legen og det er lettere å få svar på alt du lurer på.

Jeg synes også du kan ringe og høre om det er riktig at du får så kort tid inne hos legen første gang. Man kan ofte ha behov for litt lengre tid hos legen. Noen blir gjerne litt skuffa første gang de har vært hos legen på kontroll. Man selv synes dette er verdens største mirakel og legen behandler det som om han/hun sjekker en som er forkjøla... er du heldig får du en lege som er flink til å lytte til deg og får deg til å føle deg vel :-)

Lykke til:-)

Gratulerer:-)

Jeg skjønner godt at du synes det er lenge å vente på første legebesøk, men uansett er det ikke noe særlig legen kan gjøre fra eller til såpass tidlig i svangerskapet. Det vanlige er nok at førstegangsgravide får første time når de er rundt 8-10 uker på vei.

Jeg har selv tre barn og min erfaring gjennom tre svangerskap er at det er best å gå til jordmor på kontroller. Første gang må alle til lege, men så kan du høre om det er en jordmor på stedet du bor og om du kan gå til henne. Hos jordmor beregner de ofte mye bedre tid enn hos legen og det er lettere å få svar på alt du lurer på.

Jeg synes også du kan ringe og høre om det er riktig at du får så kort tid inne hos legen første gang. Man kan ofte ha behov for litt lengre tid hos legen. Noen blir gjerne litt skuffa første gang de har vært hos legen på kontroll. Man selv synes dette er verdens største mirakel og legen behandler det som om han/hun sjekker en som er forkjøla... er du heldig får du en lege som er flink til å lytte til deg og får deg til å føle deg vel :-)

Lykke til:-)

Sitat togli:

Noen blir gjerne litt skuffa første gang de har vært hos legen på kontroll. Man selv synes dette er verdens største mirakel og legen behandler det som om han/hun sjekker en som er forkjøla...

Kunne ikke fått sagt det bedre selv...Gå til jordmor så mye som mulig i svangerskapet!

Annonse

Sitat togli:

Noen blir gjerne litt skuffa første gang de har vært hos legen på kontroll. Man selv synes dette er verdens største mirakel og legen behandler det som om han/hun sjekker en som er forkjøla...

Kunne ikke fått sagt det bedre selv...Gå til jordmor så mye som mulig i svangerskapet!

Kjekt å høre at noen er enig i det :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...