Gå til innhold

Hjelp til å forstå aksjehandel

Anbefalte innlegg

Gjest Investoren
Skrevet

Jeg har noen få spørsmål.

Kan man selge en aksje som er børsnotert når man vil?

Hvem er det man selger til da?

Når man ser på oversikten over prisstigning/fall for aksjer, hvor lang tid har de brukt til å falle/sige til det nivået? Hvilket tidspunkt er det de sammenlikner med, for de forskjellige tallene?

Hva betyr alle kolonnene? Tenker da på "kjøper", "selger", "høyeste", "laveste", og "antall"? jeg kan jo tenke meg hva det er, men vil gjerne vite dette med sikkerhet.

Om man kjøper/selger en aksje, er det prisen på kjøps/salgs-tidspunkt som avgjør hva du betaler eller mottar, eller er det tidspunktet du avgir ordre til megler?

Takk for hjelpen :)

Fortsetter under...

Gjest trur eg ...
Skrevet

Kjenner lite til aksjehandel, eneste jeg vet er at det lønte seg å selge aksjer før jul, pga at nå i 2006 må en skatte mye mer enn tidligere ved salg av aksjene .....

Skrevet

Kjenner lite til aksjehandel, eneste jeg vet er at det lønte seg å selge aksjer før jul, pga at nå i 2006 må en skatte mye mer enn tidligere ved salg av aksjene .....

Jah! Sparte godt over en mill på det nettopp... *Svett*

Skrevet

Sikkert mange som kan dette bedre enn meg, men her er slik jeg forstår det.

Du kan tenke børsen som en markedplass (torg) hvor varer kjøpes/selges. Ofte lett å tenke på grønnsaker f.eks. Det er mange selgere av de samme produktene men også mange kjøpere tilstede.

Siden du ikke går til torget selv finnes det meglere som ordner handlene for deg.

Noen meglere ordner handlene uten alltid å gå på torget, da de har andre oppdragsgivere som gjør de kan ordne opp selv. Meglerne skal tjene litt på hver handel. noe som gjør at det alltid er forskjell på kjøpskurs og salgskurs.

- Kan man selge en aksje som er børsnotert når man vil?

* Ja, forutsatt at børsen er åpen. Børsnotert betyr bare at det alltid finnes en kjøpspris og salgspris.

- Hvem er det man selger til da?

* Det vet man ikke, megler og børsen ordner den delen og sikrer deg oppgjør.

- Når man ser på oversikten over prisstigning/fall for aksjer, hvor lang tid har de brukt til å falle/sige til det nivået? Hvilket tidspunkt er det de sammenlikner med, for de forskjellige tallene?

* Ikke noe standardsvar på dette. Hver enkelt kan sin referanse.

- Hva betyr alle kolonnene? Tenker da på "kjøper", "selger", "høyeste", "laveste", og "antall"? jeg kan jo tenke meg hva det er, men vil gjerne vite dette med sikkerhet.

* "Høyeste" og "laveste" viser forskjellene i kjøpskursene og salgskursene. Antall viser hvor stor kjøps-/salgs-interessen er. Ikke alltid at voluminteresen er lik på hver side, og da må handelen tilpasses flere.

- Om man kjøper/selger en aksje, er det prisen på kjøps/salgs-tidspunkt som avgjør hva du betaler eller mottar, eller er det tidspunktet du avgir ordre til megler?

* Megler gjennomfører handelen etter at du har gitt ordren, og det er den prisen han oppnår som komme rpå ditt oppgjør. Børskursen er bare en referanse underveis.

Sjekk mer på http://www.oslobors.no/ob/intro

Skrevet

Hei

Det blir ikke den helt store forskjellen i gevinstbeskatningen for personlige aksjonærer. Der har det vært, og kommer også til å bli 28% skatt på gevinsten. Det er nye regler for å beregne gevinsten/tapet, men det er temmelig likt det forrige systemet.

Det er aksje-UTBYTTE som kommer til å gi mer skatt for de fleste.

Mer om dette kan du lese her:

http://www.skatteetaten.no/Templates/Artikkel.aspx?id=10268

Gjest en som desverre ikke lengre er ledig
Skrevet

Jah! Sparte godt over en mill på det nettopp... *Svett*

da må du ha hatt mange aksjer, siden skatt på utbyttet ville beløpe seg til over en million

det "antatte" utbyttet må vel da ha vært rundt to millioner? i så fall er vel aksjene verdt rundt tjue millioner

dumt jeg ikke er ledig på markedet lengre:-(

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...