Gå til innhold

Ny jobb uten lønnssikkerhet.

Anbefalte innlegg

Gjest Socceros
Skrevet

Jeg er en gutt på 20 år som har jobbet i en matvarebutikk i to år. Nå har jeg derimot skiftet jobb, av diverse grunner.

Jeg begynner tirsdag i den nye jobben som selger.

Det som er problemet er at lønna i denne selgerjobben er kun provisjonsbasert.

Etter rykter har jeg hørt at mange har prøvd seg på denne jobben, men ikke klart å tjent nok, så de har fått sparken.

Jeg kommer til å jobbe som så godt jeg kan for om man får det til kan man tjene virkelige gode penger der.

Så til det jeg lurer på:

- Om jeg mot formodning ikke skulle lykkes i denne jobben, har jeg da krav på noe penger ettersom jeg da blir arbeidsledig på nytt?

Jeg har som sagt jobbet i to år på matbutikk og tjent ca 150 000 kr pr år.

Håper på gode råd og kanskje noen forklaringer :-)

Skrevet

Jada, du har fremdeles krav på dagpenger selv om du må slutte i denne jobben uten å ha tjent noe.

"Krav til minsteinntekt

Du må ha mottatt arbeidsinntekt som arbeidstaker eller fri-lanser tidligere år. Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2005 utgjør det kr 60 699)."

Gjest Socceros
Skrevet

Jada, du har fremdeles krav på dagpenger selv om du må slutte i denne jobben uten å ha tjent noe.

"Krav til minsteinntekt

Du må ha mottatt arbeidsinntekt som arbeidstaker eller fri-lanser tidligere år. Du må ha fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1,5 ganger folketrygdens grunnbeløp (G) i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Grunnbeløpet endres normalt en gang pr år (pr 1. mai 2005 utgjør det kr 60 699)."

Så jeg må ha tjent 1,5 x det grunnbeløpet som du oppgir for å ha krav på dagpenger?

Tusen takk for svar:-)

Skrevet

Så jeg må ha tjent 1,5 x det grunnbeløpet som du oppgir for å ha krav på dagpenger?

Detta klarer du vettu! ;)

Ellers kan du jo søke andre jobber mens du er i jobb.. Kan hende det dukker opp andre jobber som er interessante også! Er mye lettere å få jobb når en er i jobb.

Skrevet

Ja, eller 3 ganger det beløpet tilsammen de siste 3 år.

Dr. Frankenstein
Skrevet

Jeg har to tips til deg.

1. Meld deg inn i fagforeninga snarest.

2. Ikke stem på partier som ønsker å rasere Arbeidsmiljøloven.

Gjest Socceros
Skrevet

"Krav til minsteinntekt

Men får jeg dagpenger om jeg blir nødt til å slutte selv??

Skrevet

Hvis du har en god grunn. Du har ikke lenger plikt til å ta jobber som er dårligere betalt enn dagpengene, så det er muligens en god grunn.

Slutter du uten god grunn, er det karantene på 8 uker er det vel, uten penger.

Skrevet

"Forlenget ventetid

Er du selv skyld i at du ble arbeidsløs, må du vanligvis vente i åtte uker før dagpenger utbetales. Dette gjelder hvis du har sluttet eller sagt opp arbeidet uten rimelig grunn, eller er avskjediget eller oppsagt fra din stilling på grunn av forhold som kan bebreides deg.

Forlenget ventetid løper fra det tidspunkt du har fremmet krav om stønad, og bare for dager hvor du ellers kunne ha fått dagpenger."

http://www.aetat.no/cgi-bin/aetat/imaker?id=36437

Jeg vil si at det at man nesten ikke får betalt er en rimelig grunn, men jeg er jo ikke aetat-ansatt.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...