Gå til innhold

Fu: Synes dere en skal forby fyrverkeri?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Som foreslått?

Selv vet jeg sannelig ikke.

Fordeler: Mindre brann, færre som sprenger av seg fingere og annet sentralt, færre livsfarlige snørrunger jeg aldri føler meg 100% trygg på at ikke sikter på meg med vilje, mindre enerverende romjulsraketter og mere harmoniske kjæledyr som slipper å bli traumatisert nyttårskvelden.. Og : rakettrelaterte ulykker går stort sett ut over en uskyldig part og ikke den som var rakettidiot (selv om de selvsagt også brenner ned sitt eget hus nå &da;-))

Ulemper : Det er gøy med rakett og æsj med folk som vil overformynde og forby alt med litt futt og smell og morro i.

Hva synes du? Bør vi ikke få lov til å sende opp sjøl neste år?

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

12

• flisa

5

• Dorthe

5

• cecily

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg vet ikke jeg heller.

Nyttårsaften blir definitivt ikke den samme uten fyrverkeri vi selv kan sende opp.

Men det skjer en del uhell. Idioter sender rakettene langs bakken i stedet for opp i luften. En stor rakett jeg tente på etter alt som fantes av forskrifter, vi hadde til og med en skikkelig utskytningsrampe, forsvant opp i været uten å ta med seg styrepinnen, snurret i retning oss, og eksploderte midt på en plass hvor det sto haugevis av folk. Heldigvis snurret den mot oss i sakte film, så alle kom seg unna, og ingen fikk større skader enn normal øreringing, men det var en svær rakett og det kunne gått riktig ille. Det samme skjedde med to raketter til på den samme plassen.

Hvis det skal være lovlig bør i hvert fall rakettprodusentene selge tryggere raketter enn det der.

Men det verste er nok de 18 år gamle idiotene som har luktet på noen ølkorker, og får for seg at det er jævla kult å ha rakettkrig.

Skrevet

Det passer meg helt utmerket hvis det blir forbudt for hvermansen å sende opp fyrverkeri. Når det gjelder akurat dette plager det meg ikke det spøtt om jeg blir nektet å utfolde meg. Det er så mange snydens idioter som sender raketter i alle retninger at jeg nesten ikke tør å være ute på nyttårsaften, og jeg har sett med egne øyne at voksne tullinger lar småungene sine fyre av ganske kraftige raketter. Og så alle brannene, da. Egentlig synes jeg nesten det er rart at vi har fått lov til å holde på med denne "moroa" til nå...:-)

Gjest LucySky
Skrevet

Jeg syns det er på tide å forby i tettbygde strøk og heller satse på at byen/tettstedet sponser noe slags samlet oppsending.

Der hvor jeg bor - beste sørkant ;) i Oslo - var det helt jævlig på Nyttårsaften. Har aldri sett så mange raketter på en gang, totalt tåkelagt og ute i veien her sto det en gjeng drita ungdommer og snublet og datt og sendte opp i hytt og pine.

En ting er skadene, en annen ting at man går og er drittredd for å få vinduene skutt inn eller at det skal havne en rakett et sted du ikke ser det (i markisene, for eksempel) og lage ulmebrann.

Men det verste nesten, er den ekkelheten jeg må si jeg får for alle de rike på åsen hos oss som brenner av for tjue-tretti tusen hver.

Yuck og atter yuck.

Jeg liker smell og lukta av krutt og elsket Nyttårsaften og St.Hans (da sendte vi opp nede på stranda her før) men nå er det ikke noe gøy lenger.

Det er ikke noe gøy mer når blodet flyter, hus brenner og folk blir blinde.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg vet ikke jeg heller.

Nyttårsaften blir definitivt ikke den samme uten fyrverkeri vi selv kan sende opp.

Men det skjer en del uhell. Idioter sender rakettene langs bakken i stedet for opp i luften. En stor rakett jeg tente på etter alt som fantes av forskrifter, vi hadde til og med en skikkelig utskytningsrampe, forsvant opp i været uten å ta med seg styrepinnen, snurret i retning oss, og eksploderte midt på en plass hvor det sto haugevis av folk. Heldigvis snurret den mot oss i sakte film, så alle kom seg unna, og ingen fikk større skader enn normal øreringing, men det var en svær rakett og det kunne gått riktig ille. Det samme skjedde med to raketter til på den samme plassen.

Hvis det skal være lovlig bør i hvert fall rakettprodusentene selge tryggere raketter enn det der.

Men det verste er nok de 18 år gamle idiotene som har luktet på noen ølkorker, og får for seg at det er jævla kult å ha rakettkrig.

Oj, det hørtes jo ikke bra ut i det hele tatt! Godt det ikke gikk verre!

Og det er jo ikke bare attenåringene som blir idioter med rakett..Jeg har sett førtiåringer som har funnet igjen barnet i seg ved rakettoppskytingen og som har blitt direkte uforsvarlige!;-)

Jeg ser at det er sykt mange gode argumenter for privat forbud, men kan ikke noe for at jeg samtidig synes det er jævla bummer og litt æsj. Det blir jo bare iklke det samme uten!

Godt nytt år forresten!

:-)

laguna1365380434
Skrevet

Det passer meg helt utmerket hvis det blir forbudt for hvermansen å sende opp fyrverkeri. Når det gjelder akurat dette plager det meg ikke det spøtt om jeg blir nektet å utfolde meg. Det er så mange snydens idioter som sender raketter i alle retninger at jeg nesten ikke tør å være ute på nyttårsaften, og jeg har sett med egne øyne at voksne tullinger lar småungene sine fyre av ganske kraftige raketter. Og så alle brannene, da. Egentlig synes jeg nesten det er rart at vi har fått lov til å holde på med denne "moroa" til nå...:-)

Jeg ser godt at de beste argumentene sitter på kontra-privatrakett siden, men jeg klarer ikke å la være å føle meg litt splitta for det..Men kommer ikke opp med noe bedre pro argumenter en de tidligere nevnte..;-)

Når alt kommer til alt virker det lurt, man ter seg jo ikke med fyrverkeriet sitt i det hele tatt, men jeg kommer nok til å synbes at det er litt bummer fordet. Men selvagt være glad på vegne av kattene mine og på vegne av alle som ikke får raketter i trynet og huset sitt brent ned og annet trist!

Godt nytt år forresten! :-)

Skrevet

Det er klart at vi må få sende opp fyrverkeri. Hva er nyttårsaften uten?

Men aldersgrensa på 18 år synes jeg vi skal beholde.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg syns det er på tide å forby i tettbygde strøk og heller satse på at byen/tettstedet sponser noe slags samlet oppsending.

Der hvor jeg bor - beste sørkant ;) i Oslo - var det helt jævlig på Nyttårsaften. Har aldri sett så mange raketter på en gang, totalt tåkelagt og ute i veien her sto det en gjeng drita ungdommer og snublet og datt og sendte opp i hytt og pine.

En ting er skadene, en annen ting at man går og er drittredd for å få vinduene skutt inn eller at det skal havne en rakett et sted du ikke ser det (i markisene, for eksempel) og lage ulmebrann.

Men det verste nesten, er den ekkelheten jeg må si jeg får for alle de rike på åsen hos oss som brenner av for tjue-tretti tusen hver.

Yuck og atter yuck.

Jeg liker smell og lukta av krutt og elsket Nyttårsaften og St.Hans (da sendte vi opp nede på stranda her før) men nå er det ikke noe gøy lenger.

Det er ikke noe gøy mer når blodet flyter, hus brenner og folk blir blinde.

Godt innlegg der! Jeg ser hvilken side som har de beste poengene og den beste argumentasjonen, men klarer ikke å la være å føle meg litt splitta fordet..;-) Men jeg synes også det var hyggeligere før folk ble helt vilmenn med fyrverkeriet sitt. Jeg hadde nopen sånne tanker i bakhodet jeg også, når jeg var langt unna hjemme på nyttårsaften..Vet at leiligheten min er gammel og brennbar og ligger midt på Løkka (Og der er det mange rakett-idioter! Det har jeg sett før!) og at pusene mine var hjemme og redde og sånn.

På den annen side synes jeg det er stas med rakett og ting som sier bang..Vet at det er billig argumentasjon, men ørbittelitt skuffende kommer jeg nok til å synes at det blir.

Skrevet

Jeg ser godt at de beste argumentene sitter på kontra-privatrakett siden, men jeg klarer ikke å la være å føle meg litt splitta for det..Men kommer ikke opp med noe bedre pro argumenter en de tidligere nevnte..;-)

Når alt kommer til alt virker det lurt, man ter seg jo ikke med fyrverkeriet sitt i det hele tatt, men jeg kommer nok til å synbes at det er litt bummer fordet. Men selvagt være glad på vegne av kattene mine og på vegne av alle som ikke får raketter i trynet og huset sitt brent ned og annet trist!

Joda, jeg skjønner hva du mener. Overformynderi bør få de fleste sunne og oppegånde mennsker til å reise bust;-) Men, når det gjelder akkurat dette gidder jeg ikke å hisse meg opp, for fordelene med et forbud er så åpenbare.

laguna1365380434
Skrevet

Det er klart at vi må få sende opp fyrverkeri. Hva er nyttårsaften uten?

Men aldersgrensa på 18 år synes jeg vi skal beholde.

Jeg er ganske splitta..Jeg synes det er rikelig med kanonbra argumentasjon for forbud. Men sånn personlig og følelsesmessig vil jeg nok føle meg litt skuffa, og som at det ikke blir skikkelig nytt år om vi ikke kan saluttere det inn med en rakett eller tre! :-)

Godt nytt år til deg, forresten! :-)

Skrevet

Godt nytt år til deg også! Det glemte jeg helt å si:-)

laguna1365380434
Skrevet

Joda, jeg skjønner hva du mener. Overformynderi bør få de fleste sunne og oppegånde mennsker til å reise bust;-) Men, når det gjelder akkurat dette gidder jeg ikke å hisse meg opp, for fordelene med et forbud er så åpenbare.

De ER veldig åpenbare det synes jeg også.. Men jeg kommer nok til å mumle litt og savne rakettene litt for det;-)

Skrevet

Jeg er ganske splitta..Jeg synes det er rikelig med kanonbra argumentasjon for forbud. Men sånn personlig og følelsesmessig vil jeg nok føle meg litt skuffa, og som at det ikke blir skikkelig nytt år om vi ikke kan saluttere det inn med en rakett eller tre! :-)

Godt nytt år til deg, forresten! :-)

Godt nytt år til deg også :o)

Jeg var ikke hjemme i år jeg men i fjor gikk det ganske skikkelig for seg på "jordet". Var det ille i år?

Skrevet

I tettbygde strøk og boliggater kan det godt forbys fyrverkeri.

Det er mange gode argumenter for å forby fyrverkeri, men nyttårsaften blir liksom ikke det samme uten.

hmmm, vanskelig det der...

laguna1365380434
Skrevet

Godt nytt år til deg også :o)

Jeg var ikke hjemme i år jeg men i fjor gikk det ganske skikkelig for seg på "jordet". Var det ille i år?

Jeg var på Skøyen klokken midnatt, men huset sto heldigvis da jeg kom tilbake..;-)

Det pleier jo å være åndsvakt mange rakett-tullinger på Olaf Ryes da, jeg regner med at de sikkert var tilstede i rikelig monn også i år. Der jeg var var det utrolig kontrollert og pent, nice change;-)

Jeg er forøvrig DRIT lei, de derre snørrungene som holder til borte ved 7/11 ish som har skutt raketter farlig lavt hele romjula og som enda, tydeligvis, har mere på lager..! Grr! De er jo et rakettforbudspoeng bare i seg selv;-)

Så akkurat dem kom jeg nok neppe til å savne.

Hvor var du da? Gjorde du noe gøy?

laguna1365380434
Skrevet

I tettbygde strøk og boliggater kan det godt forbys fyrverkeri.

Det er mange gode argumenter for å forby fyrverkeri, men nyttårsaften blir liksom ikke det samme uten.

hmmm, vanskelig det der...

Akkurat sånn jeg føler det også:-)

Skrevet

Jeg var på Skøyen klokken midnatt, men huset sto heldigvis da jeg kom tilbake..;-)

Det pleier jo å være åndsvakt mange rakett-tullinger på Olaf Ryes da, jeg regner med at de sikkert var tilstede i rikelig monn også i år. Der jeg var var det utrolig kontrollert og pent, nice change;-)

Jeg er forøvrig DRIT lei, de derre snørrungene som holder til borte ved 7/11 ish som har skutt raketter farlig lavt hele romjula og som enda, tydeligvis, har mere på lager..! Grr! De er jo et rakettforbudspoeng bare i seg selv;-)

Så akkurat dem kom jeg nok neppe til å savne.

Hvor var du da? Gjorde du noe gøy?

Jeg var hos Flisa og hadde det kjempekoselig :o)

Ellers så ønsker jeg at folk ikke hadde flere raketter igjen nå men her dundrer det jo fremdeles og himmelen lyser stadig opp. Hvor mye har egentlig de gærningene kjøpt?

laguna1365380434
Skrevet

Jeg var hos Flisa og hadde det kjempekoselig :o)

Ellers så ønsker jeg at folk ikke hadde flere raketter igjen nå men her dundrer det jo fremdeles og himmelen lyser stadig opp. Hvor mye har egentlig de gærningene kjøpt?

Så koselig da! :-) Håper du og Flisa hadde det kjekt!

Og, ja, en kan jo bare lure litt på hvilke summer enkelte faktisk bruker på fyrverkeri. Det kan ikke være lite..Her har det vært stille i et par timer nå, men jeg regner med at jeg ikke har sett den siste enda. I fjor så man vel de siste sånn 5-6 januar eller noe..Enkelte har utrolige forråd!

Gjest LucySky
Skrevet

Oj, det hørtes jo ikke bra ut i det hele tatt! Godt det ikke gikk verre!

Og det er jo ikke bare attenåringene som blir idioter med rakett..Jeg har sett førtiåringer som har funnet igjen barnet i seg ved rakettoppskytingen og som har blitt direkte uforsvarlige!;-)

Jeg ser at det er sykt mange gode argumenter for privat forbud, men kan ikke noe for at jeg samtidig synes det er jævla bummer og litt æsj. Det blir jo bare iklke det samme uten!

Godt nytt år forresten!

For å være ærlig: vi var en ikke-edru gjeng (familien min, faktisk) en gang som satte opp masse raketter, og storebroren min, i smoking og glatte selskapssko, sveiva rundt og skulle være den som ordnet alt.

Har man vært fenrik i det militære, så har man. Sigar mellom fingrene. Kvinner og barn langt bak. Så kastet han sigarstumpen og lette etter en ny sigar i innerlomma, men HALLO! sigarstumpen havnet i kassa med uoppfyrt fyrverkeri...

Den nyttarsaftenen har vi aldri glemt, og skam og si har vi nesten ledd oss ihjæl av den i alle år siden.

Skudd og raketter for i alle retninger og 25 personer sklei og datt hylende til alle kanter, og min søsters store rosebed ble aldri det samme igjen.

Og vi lo oss altså nesten i hjæl. Det smalt i sikkert en halvtime. Bare flaks at ingen ble skadd.

Såp gikk vi inn og satte på dansemusikken go drakk mer champagne, akk ja.

*rødmer skamfullt*

laguna1365380434
Skrevet

For å være ærlig: vi var en ikke-edru gjeng (familien min, faktisk) en gang som satte opp masse raketter, og storebroren min, i smoking og glatte selskapssko, sveiva rundt og skulle være den som ordnet alt.

Har man vært fenrik i det militære, så har man. Sigar mellom fingrene. Kvinner og barn langt bak. Så kastet han sigarstumpen og lette etter en ny sigar i innerlomma, men HALLO! sigarstumpen havnet i kassa med uoppfyrt fyrverkeri...

Den nyttarsaftenen har vi aldri glemt, og skam og si har vi nesten ledd oss ihjæl av den i alle år siden.

Skudd og raketter for i alle retninger og 25 personer sklei og datt hylende til alle kanter, og min søsters store rosebed ble aldri det samme igjen.

Og vi lo oss altså nesten i hjæl. Det smalt i sikkert en halvtime. Bare flaks at ingen ble skadd.

Såp gikk vi inn og satte på dansemusikken go drakk mer champagne, akk ja.

*rødmer skamfullt*

*lol* :-D Litt av en historie!! Godt at det gikk fint da..

Jeg husker at nyttårsaftens store høydepunkt når jeg var liten var en ekstentrisk nabo som rusla innmom med noen aldeles livsfarlige hjemmemekka bomber..Et under at han ikke tok livet av oss alle..;-) Og jeg HAR faktisk ledd av en rakettkrig engang..(både en gang bror min i fylla kastet sånne små romerske lys etter meg, og en annengang onkelen min og en nabo kom inn i en slags rakettfeide)

Men det er jo flaks at sånt går fint. Men morsomt er det jo, det er dewt som er så utgjort!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...