Gå til innhold

Fu: Synes dere en skal forby fyrverkeri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja.

Det har ingen nytteverdi. Det gir store menneskelige og økonomiske skader hvert år.

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

12

• flisa

5

• Dorthe

5

• cecily

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg synes man burde forby fyrverkeri og i stedet satse på fellesfyrverkeri.

Jeg synes det er galskap at man en gang i året tillater dritfulle mennesker å håndtere sprengstoff!

En ting er at man risikerer å blinde seg selv, sprenge av egne fingre eller i verste fall drepe seg selv. Men mye verre er det at man faktisk risikerer å skade andre og andres eiendom på grunn av uvettig bruk. Vi måtte en gang kaste oss ned i en kjellerhals med datteren vår på 2 år, fordi den sørpe fulle naboen fant ut at det var helt ok å sette en diiiiger "bombe" på toppen av en strøboks. Den skle ned og begynte å skyte i alle andre retninger enn opp i luften.... Og da var ikke klokka mer enn knappe 21!

Alle andre dager i året er det ganske så strenge regler for håndtering av sprengstoff, men på nyttårsaften er det plutselig helt ok at hvem som helst og helst de aller fulleste går berserk med det...

Og når det kommer til stykket er det organiserte fyrverkeriet mange ganger finere. Vi var i år på fest like ved et slikt fellesfyverkeri, og det var en skikkelig opplevelse. I motsetning til alle de nødblussene og alle de andre halvhjerta rakettene som enkeltpersoner skyter opp.

Jeg klarer rett og slett ikke å finne en eneste god grunn for å fortsatt selge fyrverkeri til Gud og hvermann - bortsett fra at det alltid har vært sånn da...

ShitDiddelyDo
Skrevet

Oj, det hørtes jo ikke bra ut i det hele tatt! Godt det ikke gikk verre!

Og det er jo ikke bare attenåringene som blir idioter med rakett..Jeg har sett førtiåringer som har funnet igjen barnet i seg ved rakettoppskytingen og som har blitt direkte uforsvarlige!;-)

Jeg ser at det er sykt mange gode argumenter for privat forbud, men kan ikke noe for at jeg samtidig synes det er jævla bummer og litt æsj. Det blir jo bare iklke det samme uten!

Godt nytt år forresten!

:-)

Kanskje politiet burde bli strengere mot dem som ikke oppfører seg etter forskriftene. Greit nok å være småfull, jeg er full sjøl når jeg sender opp raketter, men jeg har likevel vett nok til å behandle rakettene så sikkert det lar seg gjøre.

Men enkelte blir idioter, og det gjelder nok som du skriver ikke bare 18-åringer, og disse burde tas hardt. De utgjør tross alt en ekstrem fare for hus og hjem og ikke minst tilskuere.

Noe annet jeg har tenkt på er at det kanskje burde bli ulovlig å skyte opp raketter dersom vær og føre ikke er i henhold. F.eks. leser jeg at det var en del branner på vestlandet i år, men når vi ser bilder derfra på nyhetene, finnes det jo ikke snø der. Hvis det er tørt og vindhardt burde det ikke være lov til å sende opp raketter. Det sier seg jo egentlig selv.

Jeg hadde f.eks. aldri sendt opp en rakett dersom det blåste som faen, og jeg hadde definitivt respektert et forbud dersom det var grønt og tørt rundt meg.

I Asker og Bærum er det mye snø nå, og både politi- og brannvesen hadde mindre å gjøre enn det som vanligvis er tilfellet på en helt vanlig lørdag. Dette til tross for at det ble solgt 60 tonn (!) fyrverkeri i Asker og Bærum.

Jupp, godt nytt år! :)

fei1365380229
Skrevet

Ja det syns jeg er et godt forslag. Ikke fordi jeg ikke syns det er morsomt med fyrverkeri, men fordi det ikke er så lenge til ungene mine skal gå på fest nyttårsaften og da hadde det vært greit å slippe å være redd hele denne dagen for uvettig bruk av fyrverkeri sammen med alkohol.

Gjest futt og fart
Skrevet

Ja det synes jeg, i hvertfall i tettbygde strøk. Altfor mange lar barn/unge under 18 få lov til å eksprimentere med oppskyting - og de blir ofte "hjulpet" av fulle voksne. Ikke akkurat betryggende!

Fint med kommunal oppskyting - hvorfor ikke la alle som har lyst levere "skytsen" sin til en base - så sørger en proff for trygg oppskyting!

Skrevet

Det er klart at vi må få sende opp fyrverkeri. Hva er nyttårsaften uten?

Men aldersgrensa på 18 år synes jeg vi skal beholde.

Dersom det ble forbudt for Hvermannsen å skyte opp raketter og annet fyrverkeri, så måtte det selvsagt blitt et felles-fyrverkeri, betalt av enten myndigheter eller kanskje bedrifter.

Annonse

Gjest abrahamsen
Skrevet

Jeg syns at det kanskje kan bli litt stusselig, men tror nok at det er det eneste rette å gjøre likevel. Det er altfor mange som ikke har respekt for at fyrverkeri er farlig.

Så ja, jeg syns en skal forby fyrverkeri og har STORE kommunale fyrverkeri.

Gjest abrahamsen
Skrevet

Det er klart at vi må få sende opp fyrverkeri. Hva er nyttårsaften uten?

Men aldersgrensa på 18 år synes jeg vi skal beholde.

Hvordan skal vi greie det da?

Gjest Eizoze
Skrevet

Ja.

Det har ingen nytteverdi. Det gir store menneskelige og økonomiske skader hvert år.

Samme som alkohol, jo!

Skrevet

Vet ikke hvor for det jeg er, men for meg har det fint lite å si. Jeg vokste fra det der for mange, mange år siden.

I det minste burde det være strengere regulert mht. hvor man har lov til å fyre opp. Jeg så noen tenåringer på vei til banen på nyttårskvelden, og hadde jeg ikke hatt dårlig tid så hadde jeg faen meg slått dem ihjel. De sto et stykke unna og siktet raketter rett inn i et boligfelt.

"............................................."

Skrevet

Jeg er for et samlingsted eller flere i tettbygde strøk med oppskyting der, og mot galskapen foreldre lar barna drive på med. fyrverkeri er nok kommet for å bli. Så just et program på tv der de snakket om utvikling av nyttårsraketter. De vil at raketter skal lyse opp med navn og div på hilmmelen. Høres jo artig ut det da ;)

Skrevet

Det er gøy med raketter, men ikke så gøy å få øynene brent ut eller komme hjem fra festen til kun ulmende glør. Ikke at det har hendt meg, men jeg står gjerne over privat fyrverkeri dersom noen redder hus, hjem, liv og syn av det.

Kommunene rundt omkring kan sende opp et par knallerter i stedet, det hadde vært sosialt det.

Skrevet

Det er gøy med raketter, men ikke så gøy å få øynene brent ut eller komme hjem fra festen til kun ulmende glør. Ikke at det har hendt meg, men jeg står gjerne over privat fyrverkeri dersom noen redder hus, hjem, liv og syn av det.

Kommunene rundt omkring kan sende opp et par knallerter i stedet, det hadde vært sosialt det.

Enig med cecily. :-)

Annonse

Skrevet

Forby alt - brødkniver, biler, Plumbo, stikkkontakter, kaffetraktere, slemminger ...

jøjje...

Gjest batteri
Skrevet

synes vel egentlig ikke at hvem som helst skal få bruke det, når jeg hører om alt det tragiske som skjer, selv om jeg ikke har vært borti noe slikt selv...men er jo litt skremmende, men det er jo det som er nyttår..ikke at det er skremmende:), men de fine rakettene i lufta...jeg bor på en liten plass så hadde vært kjipt for oss om vi ikke fikk skyte opp raketter, og måtte reise til nærmeste by for å få se noe...men med tanke på faren så...nei jeg vet ikke...

Skrevet

Eldstegutten min fikk en rakett i fjeset for to aar siden..da var han fem aar en suser kom langs bakken og traff ham rett under oyet (sorry rare bokstaver.. er i syden..). Kun flaks gjorde at han ikke mistet synet..

Jeg jobber for harde livet i lokalpolitikken med akkurat dette: det er ikke tvil i min sjel om at fyrverkerioppskytning utfort av privatpersoner bor forbys.

Skrevet

Å, du er så grei! ;-)

*s*

Du kjenner meg...grei som dagen er lang, hehe.

;-)

Skrevet

Forby alt - brødkniver, biler, Plumbo, stikkkontakter, kaffetraktere, slemminger ...

jøjje...

Det hadde sikkert vært kult å skyte med maskingevær i lufta på nyttår også, det smeller jo sikkert flott. La oss gjøre det til neste år alle sammen dere.

Skrevet

*s*

Du kjenner meg...grei som dagen er lang, hehe.

;-)

jeje

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...