Gå til innhold

Fu: Synes dere en skal forby fyrverkeri?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Forby alt - brødkniver, biler, Plumbo, stikkkontakter, kaffetraktere, slemminger ...

jøjje...

Jeg er vanligvis enig i at ting ikke bare bør gå hen og bli forbudt..Men altså..Brødristere, plumbo, kaffetraktere skader bare idioten selv, ikke andre helt uskyldige mennesker da. Jeg merker at jeg synes det er kanonbra argumentasjon for å faktisk forby.

Jeg synes folk bør betros ting de kan klare å skade seg selv med, men jeg er ikke så sikker på konsepter som setter andre uskyldige i fare for å miste helse og hjem og sånn;-) Og jeg synes fyrverkeri er konge altså, og står først når det sakal skytes opp raketter..Men dette er jo tydeligvis for mye for folk..De er jo foruroligende mange treskaller med rakett?

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

12

• flisa

5

• Dorthe

5

• cecily

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Forby alt - brødkniver, biler, Plumbo, stikkkontakter, kaffetraktere, slemminger ...

jøjje...

Jeg skjønner poenget ditt, men det fungerer ikke her. Ukyndige personer har normalt ikke lov til å håndtere sprengstoff - til og med kinaputter er vel fortsatt ulovlig i norge? Så å forby privat fyrverkeri blir lite sammenliknbart med å forby røyking, fett, parfyme etc.

Personlig ville jeg vel heller ønsket meg politi overalt, som ga bøter i størrelsesorden 5-10.000,- for uvettig bruk av dette tullet. Men det er naturlig nok umulig. Og da er det igjen snakk om å se på skader, grad av farlighet, sammenliknet med hvorvidt det faktisk burde være en menneskerett å fyre opp raketter.

".............................................."

Skrevet

Jeg syns det bør være forbudt for privatpersoner å bruke fyrverkeri.

laguna1365380434
Skrevet

Jeg synes man burde forby fyrverkeri og i stedet satse på fellesfyrverkeri.

Jeg synes det er galskap at man en gang i året tillater dritfulle mennesker å håndtere sprengstoff!

En ting er at man risikerer å blinde seg selv, sprenge av egne fingre eller i verste fall drepe seg selv. Men mye verre er det at man faktisk risikerer å skade andre og andres eiendom på grunn av uvettig bruk. Vi måtte en gang kaste oss ned i en kjellerhals med datteren vår på 2 år, fordi den sørpe fulle naboen fant ut at det var helt ok å sette en diiiiger "bombe" på toppen av en strøboks. Den skle ned og begynte å skyte i alle andre retninger enn opp i luften.... Og da var ikke klokka mer enn knappe 21!

Alle andre dager i året er det ganske så strenge regler for håndtering av sprengstoff, men på nyttårsaften er det plutselig helt ok at hvem som helst og helst de aller fulleste går berserk med det...

Og når det kommer til stykket er det organiserte fyrverkeriet mange ganger finere. Vi var i år på fest like ved et slikt fellesfyverkeri, og det var en skikkelig opplevelse. I motsetning til alle de nødblussene og alle de andre halvhjerta rakettene som enkeltpersoner skyter opp.

Jeg klarer rett og slett ikke å finne en eneste god grunn for å fortsatt selge fyrverkeri til Gud og hvermann - bortsett fra at det alltid har vært sånn da...

Det var et sabla godt innlegg! Jeg er nok overbevist om ståsted nå..Men jeg må inrømme at jeg slites litt..Det er jo så gøy med dager med litt smell i! Men prisen blir jo jæskla høy, så lenge folk tydeligvis ikke takler å håndtere ting. Dessuten KAN jo offentlige fyrverkeri være fint, selvom jeg ikke til nå har syntes det er det samme..(Sett fra Mass, USA, de har forbud mot privat oppskyting)

Jeg er rasjonellt HELT enig, sliter bare ørbittelitt med det urasjonelle. Men du har overbevist meg!

:-)

Skrevet

Ja, jeg synes det skal forbys. Er enig med den som sa noe sånn som at dette jo er noe som kan skade andre, ikke bare den som tukler med det.

Jeg ville gladelig ha lagt noen kroner i en fellespott, jeg, slik at det ble ett skikkelig fyrverkeri på nyttårsaften. Det ville vært flott! I dag bruker jeg/vi absolutt ikke ei krone på fyrverkeri, men til et felles ville jeg vært med på å sponse.

Skrevet

For å være ærlig: vi var en ikke-edru gjeng (familien min, faktisk) en gang som satte opp masse raketter, og storebroren min, i smoking og glatte selskapssko, sveiva rundt og skulle være den som ordnet alt.

Har man vært fenrik i det militære, så har man. Sigar mellom fingrene. Kvinner og barn langt bak. Så kastet han sigarstumpen og lette etter en ny sigar i innerlomma, men HALLO! sigarstumpen havnet i kassa med uoppfyrt fyrverkeri...

Den nyttarsaftenen har vi aldri glemt, og skam og si har vi nesten ledd oss ihjæl av den i alle år siden.

Skudd og raketter for i alle retninger og 25 personer sklei og datt hylende til alle kanter, og min søsters store rosebed ble aldri det samme igjen.

Og vi lo oss altså nesten i hjæl. Det smalt i sikkert en halvtime. Bare flaks at ingen ble skadd.

Såp gikk vi inn og satte på dansemusikken go drakk mer champagne, akk ja.

*rødmer skamfullt*

Det var en god historie, ja ihvertfall når den endte så bra. En god historie blir enda bedre fra en god skriver.

Har du tenkt på og skrive en bok?

Annonse

Skrevet

Det hadde sikkert vært kult å skyte med maskingevær i lufta på nyttår også, det smeller jo sikkert flott. La oss gjøre det til neste år alle sammen dere.

Hvorfor bare opp i lufta? Vi må da sannelig få lov til å leke litt på nyttårsaften...

(Håper du tok ironien.)

Fyrverkeri burde vært forbudt for lenge siden. At totalt ukyndige, i sammenhenger hvor det konsumeres til dels store mengder alkohol, skal få kaste om seg med sprengstoff/"brannbomber" hører ikke hjemme i et sivilisert samfunn spør du meg.

Skrevet

Oj. Fornuften i meg er vel for at det skal forbys, men jeg synes det er så fint å se så mange raketter, fra alle kanter, fremfor fra bare ett sted. Sistnevnte er jo bra det også, men da burde det i såfall spanderes på noen flotte raketter som er finere enn de vanligste man ser.

Var vitne til en brann nyttårsaften. Først trodde vi det var et hus, men da vi gikk bort for å se, viste det seg at det bare var en hekk rundt hagen til huset heldigvis. Brannvesenet kom og brannen ble slukket. Ikke mye hekk igjen, da...

Og man leser jo rundt disse tider til stadighet i aviser og ukeblader om folk som har blitt truffet av raketter. Enten mistet livet av det, eller fått stygge skader. Så når jeg tenker meg om, hadde det vært bedre om det forbys for privatpersoner. Men da vil jeg se noen FINE rakketter, da! :)

Skrevet

Jeg synes at fyrverkeri bare skal sendes opp der det er tilstede personer som er kurset i omgang med slikt! Og som har ansvaret for at alt går riktig for seg. Og de må selvfølglig være edrue. De må svare for det etterpå om de bare er ansvarlig på papiret. For det må jo være fordelt etter søknad på en eller annen måte. Så er det jo bare å begrense oppskytningssteder på nyttårsaften. Kan jo ha et fast kommunalt utskytingssted i byene da. Og

Skrevet

Synes min kanadiske tremening sa det veldig godt.

Norge er et merkelig land hvor alt som er moro enten er forbudt eller latterlig dyrt. Men fyrverkeri (sprengstoff!) kan enhver over 16 år sende opp som de vil, gjerne i beruset tilstand en gang i året. Det er jo egentlig galskap.

(han påpekte også at gambling er ulovlig, med mindre det er til inntekt for staten, noe som også er ganske morsomt :)

Skrevet

Dersom det ble forbudt for Hvermannsen å skyte opp raketter og annet fyrverkeri, så måtte det selvsagt blitt et felles-fyrverkeri, betalt av enten myndigheter eller kanskje bedrifter.

Men tror du de hadde sendt opp rundt forskjellige steder i byen da. Spørs om jeg hadde kommet meg dit da.

Skrevet

Hvordan skal vi greie det da?

Ikke selge til unger under og la foreldre ta ansvar for det vel.

Gjest Ramina
Skrevet

Gjør vel som deg...ser fordelene og ulempene.

Antagelig så ser jeg mest ulemper ved å forby dette.

Overformynderiet som du sier...

Her i Norge får ikke voksne folk som jobber og betaler skatt være ute så lenge de vil. Neida, vi må da stenge halv et eller noe i den duren...da får barna gå å legge seg liksom.

Og røyking...neida, vi setter opp prisene vi så kommer det masse penger inn til staten samtidig som vi klapser røykerne skikkelig på fingrene.

mm.mm.mm.mm

Hvordan skal dette med fyrverkeri foregå da?

Et utskytningssted hvor byens overhoder har planlagt utskytning til felles "glede".

Hmmmm...og dit kommer jo familiene som bor litt langt vekk da, dvs. noen av dem, de som ikke kan komme fra pga. dårlige fam. medlemmer, små barn ol får blir hjemme og skimte litt i horisonten.

Men over til de som drar dit igjen da, disse småbarnsfamiliene som har mulighet til å dra...de møter Hr. Jensen, Hr. Hansen og Fru Blomst i et heftig trekantdrama...kanskje herrene slåss litt og greier og ja...det blir i det hele tatt en durabel fest der på plassen...for store og små.

De stakkerne som ikke kommer seg dit da...de skal - som vanlig her i landet - straffes de da med å skimte et og annet lysglimt i horisonten.

Kanskje vi får flytte litt nærmere byen...ungene vil jo så gjerne være med på dette som det snakkes så fint om overalt.

Og hva med utgiftene...de må vi jo regne med å betale...vi lillemenn i gata.

Skal skatten gå opp, skal vi betale et årsgebyr...hvordan blir det for de som ikke får glede av fyrverkeriet, de som ikke vil ha fyrverkeri...

Blir jo litt som NRK. lisense det da eller som dette med bretting av kartonger...først sier de: "være flinke å brette kartonger nå da...dere kan iblandt vinne litt også om dere gjør det".

Og i dag: "fy fanden for en gjeng huleboere, de gjør jo ikke som vi sier, de bretter ikke kartonger nok... vi sier de skal...så da...setter vi opp prisen på melka...he he.

Og barnefamilien som konsumerer x antall liter i uka, måneden, året...og som bretter kartonger så de ser mannen med ljåen...ja se det du...de må betale maaaaaange mere penger enn de gjorde for bare litt.

Hmmmm...tror nok jeg kan si at jeg sporer ut her du og at jeg mener vi bør få og beholde litt mer ansvar og valg selv her i landet som lillemenn i gata...

Så da må egentlig svaret bli...ja til fortsatt fyrverkeri for private det da.

Phuhh...

;)

Annonse

Skrevet

Jeg støtter alle forslag om at de respektive kommunene overtar fyrverkeriet på nyttårsaften. Det er skrekkelig å lese om horder av blinde og fingerløse.

Skrevet

Vanskelig sak. Mye av det fyrverkeriet som selges, er jo meget farlige saker, og kan lett blåse livet av folk hvis det eksploderer på upassende sted.

Normalt vil man jo ikke finne på å tillate slik ukontrollert og ukyndig omgang med eksplosiver blant folk. Dessuten er det jo utrolig at man kan sende opp kilostunge raketter og ikke stå til ansvar for skader når "tomgodset" kommer deisende i hodet på folk eller påfører biler skader (selv setter jeg selvsagt vognen i garsjen).

På den annen side må vi gudbedre være spart for en skokk kommuneansatte fyverkerikonsulenter som skal fyre kommunale, bleike "fiser" på nyttårsaften.

Så fan vite. Kanskje et par steder i hver kommune kunne settes av til slikt og hvor folk fikk fyre av sakene, gjerne med onkel politi til stede?

Skrevet

Vanskelig sak. Mye av det fyrverkeriet som selges, er jo meget farlige saker, og kan lett blåse livet av folk hvis det eksploderer på upassende sted.

Normalt vil man jo ikke finne på å tillate slik ukontrollert og ukyndig omgang med eksplosiver blant folk. Dessuten er det jo utrolig at man kan sende opp kilostunge raketter og ikke stå til ansvar for skader når "tomgodset" kommer deisende i hodet på folk eller påfører biler skader (selv setter jeg selvsagt vognen i garsjen).

På den annen side må vi gudbedre være spart for en skokk kommuneansatte fyverkerikonsulenter som skal fyre kommunale, bleike "fiser" på nyttårsaften.

Så fan vite. Kanskje et par steder i hver kommune kunne settes av til slikt og hvor folk fikk fyre av sakene, gjerne med onkel politi til stede?

Den løsningen likte jeg.

Skrevet

synes vel egentlig ikke at hvem som helst skal få bruke det, når jeg hører om alt det tragiske som skjer, selv om jeg ikke har vært borti noe slikt selv...men er jo litt skremmende, men det er jo det som er nyttår..ikke at det er skremmende:), men de fine rakettene i lufta...jeg bor på en liten plass så hadde vært kjipt for oss om vi ikke fikk skyte opp raketter, og måtte reise til nærmeste by for å få se noe...men med tanke på faren så...nei jeg vet ikke...

...og da kan man jo ikke drikke heller - om alle skulle kjøre til nærmeste tettsted.

Skrevet

Den løsningen likte jeg.

Det er mulig det, men jeg føler for å ønske deg og gubben et fortreffelig godt nytt år.

Skrevet

Hvorfor bare opp i lufta? Vi må da sannelig få lov til å leke litt på nyttårsaften...

(Håper du tok ironien.)

Fyrverkeri burde vært forbudt for lenge siden. At totalt ukyndige, i sammenhenger hvor det konsumeres til dels store mengder alkohol, skal få kaste om seg med sprengstoff/"brannbomber" hører ikke hjemme i et sivilisert samfunn spør du meg.

Det er jo de som IKKE er siviliserte som ødelegger da. Det burde kanskje vært forbudt å selge de verste bombene.

Skrevet

Det er mulig det, men jeg føler for å ønske deg og gubben et fortreffelig godt nytt år.

Takk det samme! :-) Vi koste oss med Dorthe på nyttårsaften vi - det var koselig. Og vi sendte opp 24 kontrollerte raketter etter bare 2 cognac - eller noe sånn...:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...