Gå til innhold

Fu: Synes dere en skal forby fyrverkeri?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vanskelig sak. Mye av det fyrverkeriet som selges, er jo meget farlige saker, og kan lett blåse livet av folk hvis det eksploderer på upassende sted.

Normalt vil man jo ikke finne på å tillate slik ukontrollert og ukyndig omgang med eksplosiver blant folk. Dessuten er det jo utrolig at man kan sende opp kilostunge raketter og ikke stå til ansvar for skader når "tomgodset" kommer deisende i hodet på folk eller påfører biler skader (selv setter jeg selvsagt vognen i garsjen).

På den annen side må vi gudbedre være spart for en skokk kommuneansatte fyverkerikonsulenter som skal fyre kommunale, bleike "fiser" på nyttårsaften.

Så fan vite. Kanskje et par steder i hver kommune kunne settes av til slikt og hvor folk fikk fyre av sakene, gjerne med onkel politi til stede?

Enig med deg her.

Vanskelig spørsmål, og normalt sett liker jeg ikke unødvendige lover og regler - for dem har vi allerede alt for mange av.

Men når du nå ser hva "hvem som helst" kan kjøpe og bruke - i både lett og tyngre animert tilstand - så er det kanskje på tide å regulere dette noe.

Fortsetter under...

• Svar 68
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

12

• flisa

5

• Dorthe

5

• cecily

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest mirakel*2?
Skrevet

Jeg vet ikke jeg heller.

Nyttårsaften blir definitivt ikke den samme uten fyrverkeri vi selv kan sende opp.

Men det skjer en del uhell. Idioter sender rakettene langs bakken i stedet for opp i luften. En stor rakett jeg tente på etter alt som fantes av forskrifter, vi hadde til og med en skikkelig utskytningsrampe, forsvant opp i været uten å ta med seg styrepinnen, snurret i retning oss, og eksploderte midt på en plass hvor det sto haugevis av folk. Heldigvis snurret den mot oss i sakte film, så alle kom seg unna, og ingen fikk større skader enn normal øreringing, men det var en svær rakett og det kunne gått riktig ille. Det samme skjedde med to raketter til på den samme plassen.

Hvis det skal være lovlig bør i hvert fall rakettprodusentene selge tryggere raketter enn det der.

Men det verste er nok de 18 år gamle idiotene som har luktet på noen ølkorker, og får for seg at det er jævla kult å ha rakettkrig.

"luktet på noen ølkorker"

Den var god:))

Skrevet

Det er jo de som IKKE er siviliserte som ødelegger da. Det burde kanskje vært forbudt å selge de verste bombene.

Er dessverre langt fra bare de "usiviliserte" som forårsaker skadene på nyttårsaften. Rekker med å være dum og/eller uheldig.

Og dessverre er det heller ikke slik at det må store "bomber" til. Helt vanlige små familiepakkeraketter har utallige fingre, øyne og husbranner på "samvittigheten".

Skrevet

Synes min kanadiske tremening sa det veldig godt.

Norge er et merkelig land hvor alt som er moro enten er forbudt eller latterlig dyrt. Men fyrverkeri (sprengstoff!) kan enhver over 16 år sende opp som de vil, gjerne i beruset tilstand en gang i året. Det er jo egentlig galskap.

(han påpekte også at gambling er ulovlig, med mindre det er til inntekt for staten, noe som også er ganske morsomt :)

Han hadde noen særdeles gode poeng:-)

Gjest abrahamsen
Skrevet

Ikke selge til unger under og la foreldre ta ansvar for det vel.

Men hva med alle foreldre som lar ungene leke med fyrverkeri da? Det er jo 18 års grense på alt fyrverkeri, men det hjelper lite. Så lenge det selges fyrverkeri vil vi alltid ha disse problemene desverre.

Annonse

Skrevet

Synes min kanadiske tremening sa det veldig godt.

Norge er et merkelig land hvor alt som er moro enten er forbudt eller latterlig dyrt. Men fyrverkeri (sprengstoff!) kan enhver over 16 år sende opp som de vil, gjerne i beruset tilstand en gang i året. Det er jo egentlig galskap.

(han påpekte også at gambling er ulovlig, med mindre det er til inntekt for staten, noe som også er ganske morsomt :)

Gode poenger der, men for å være litt pirkete så er det 18 års grense på kjøp og bruk av fyrverkeri.

Skrevet

Så lenge det blir sendt opp felles fyrverkeri ser jeg ingen grunn til at privatpersoner trenger å skyte opp en masse. Denne nyttårsaften var ikke den verste siden salget var begrenset til 30. og 31.desember. Nå hadde jo Plantasjen åpent 42 timer i strekk for å selge fyrverkeri, men likevel. Deilig å slippe smell og brak natta lang hele romjula synes nå jeg. Heldigvis bryr ikke bikkja seg noe særlig, men kjenner hundeeiere som har et svare strev når rakettene går til himmels. Noen må til og med til dyrlegen for å få dopet ned bikkja.

Kom hjem i 23.30 tida nyttårsaften, måtte stå i veien og vente fordi 4 guttunger på 10-12 år var ute på egenhånd med fyrverkeri-tankser som de fyrte av midt i gata. Heldigvis er lykken bedre enn forstanden...

Her i Haugesund og i kommunene rundt var det over 120 gressbranner nyttårsaften.

bugge -jenta
Skrevet

Nei, jeg synes ikke man skal forby fyrverkeri. Synes ikke flertallet skal lide fordi der er en del tullinger. Kommer det frem at folk har vært på druen slik at skade er skjedd, får boten/straffen heller være deretter.

Jeg slutter ikke å kjøre bil selv om det er uvettige bilister. Jeg slutter ikke å ta meg et glass selv om noen ødelegger livet til andre med det. Men jeg tar selvsagt hensyn utifra den situasjonen jeg har å forholde meg til der og da.

Snart får vel ikke mannen min lov å ta seg ei pipe et par ganger i året. Det er ikke skadelig for noen. Tvert i mot ganske så sunt og avslappende siden det kan telles på en hånd.

Vi må få leve i et fritt land synes jeg. Samtidig som vi tenker på vår "neste".

Min mening.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...