Gå til innhold

Tenåringer til Syden alene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Men møter mor seg sjøl i døra?

:-)

I tilefelle får mor et debattproblem. Mulig mors ungdom er vel bevart i glemselen?

Mulig det er litt for seint for mine hjerneceller nå, så den må du forklare litt mer inngående! *føler meg dum*

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

4

• ShitDiddelyDo

4

• keinstein

4

• flisa

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg mente i hvert fall 18 år da jeg skrev myndig over her.

Ikke fordi jeg ville følt meg trygg på at en 18-åring er så jævla mye bedre enn en 16-åring, ei heller at hun uansett egen fornuft ikke kan råke utfor mindre fornuftige lømler, men fordi du jo ikke har så mye du skal ha sagt når hun blir 18.

I praksis hadde jeg nok foretrukket at hun var tretti. :)

Det blir vel evt. å true med å skifte låsen slik at h*h ikke kommer inn etter å ha kommet tilbake :-)

"............................................."

Skrevet

Mulig det er litt for seint for mine hjerneceller nå, så den må du forklare litt mer inngående! *føler meg dum*

Hva tenkte og gjorde du selv da du var i den aktuelle alder?

Jeg tenkte ikke. Jeg bare lot som.

Gjest tidligere tenåring
Skrevet

Var selv 17 første gang jeg spurte og fikk lov. Det gikk helt fint. Var av den ansvarsfulle typen. Steder var Rhodos, Kos hadde kanskje vært en annen historie.

Noe jeg IKKE skulle ha fått lov til var å være to netter i London med en venninne da jeg var 16. Selv om det også gikk helt fint.

Har flere venner som var på "språkreise" i 15-årsalderen og det er galskap å sende barna sine ut på noe sånt!

Skrevet

Reiste selv på to ukers festetur til syden når jeg var 17 år og det gikk strålende ;-). Vet dog ikke om jeg sender min datter når hun er 17 nei!!

Skrevet

Hva tenkte og gjorde du selv da du var i den aktuelle alder?

Jeg tenkte ikke. Jeg bare lot som.

Aha, skjønner :-)

Vel, jeg hadde nok syntes at foreldrene mine var rimelig teite som ikke lot meg dra ;-)

På den annen side tror jeg nok slike partysteder er verre nå enn de var før....

Det er faktisk deilig å se at så mange her på DOL er enige i at deres barn ikke får reise før de er myndige! Ungdommen argumenterer jo kjapt med at "alle andre" får lov til ditten og datten. Jeg ser allerede tendensene hos min eldste på åtte år ;-)

Annonse

Skrevet

Mine jenter kan få reise til syden med venninner når jeg a) ikke lenger kan nekte dem det ut fra alder og B) når de selv kan betale hele moroa uten bidrag fra meg og heller ikke forsømmer sine økonomiske forpliktelser i forhold til meg.

Mao: Når de har flyttet hjemmefra og fått seg en heftig godt betalt jobb. Sånn ca. 30.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det blir vel evt. å true med å skifte låsen slik at h*h ikke kommer inn etter å ha kommet tilbake :-)

"............................................."

Joa, noen trusler ville nok kommet, og jeg hadde i noen uker blitt en fryktelig lite populær far.

Jeg måtte nok forsøkt å pensle det hele over på hennes mor, sånn at hun hadde fått den verste støyten. :)

Skrevet

Var selv 17 første gang jeg spurte og fikk lov. Det gikk helt fint. Var av den ansvarsfulle typen. Steder var Rhodos, Kos hadde kanskje vært en annen historie.

Noe jeg IKKE skulle ha fått lov til var å være to netter i London med en venninne da jeg var 16. Selv om det også gikk helt fint.

Har flere venner som var på "språkreise" i 15-årsalderen og det er galskap å sende barna sine ut på noe sånt!

Husker jeg og ei venninne hadde så lyst til å reise på språkskole i England da vi var 14-15 år. Ååååå, som vi maste! Til slutt skulle venninna mi få lov HVIS jeg fikk lov. Og jeg fikk IKKE lov!

Gjett om jeg var sur på foreldrene mine da!

Gjest batteri
Skrevet

jeg er bare 18 da,men reiste alene for første gang med venner nå i sommer...torde ikke spørre foreldrene mine før det. vet med meg selv at dersom min kommende(?) datter blir som meg, så ville jeg ikke latt henne reise..pga. erfraing fra meg selv og mine veninner. jeg kommer ikke til å bli en godtroende mor...nor jeg nok har skyld i selv..:)

men,samtidig vil jeg nok de skal få leve og ha det gøy i ungdomsåra...synes det er dumt med foreldre som ikke unner tenåringene sine det.

det forandrer seg nok etter hvert som jeg blir eldre...:)

Skrevet

jeg er bare 18 da,men reiste alene for første gang med venner nå i sommer...torde ikke spørre foreldrene mine før det. vet med meg selv at dersom min kommende(?) datter blir som meg, så ville jeg ikke latt henne reise..pga. erfraing fra meg selv og mine veninner. jeg kommer ikke til å bli en godtroende mor...nor jeg nok har skyld i selv..:)

men,samtidig vil jeg nok de skal få leve og ha det gøy i ungdomsåra...synes det er dumt med foreldre som ikke unner tenåringene sine det.

det forandrer seg nok etter hvert som jeg blir eldre...:)

Klart ungdommen må få ha det gøy, men foreldrene bør tross alt ha litt oppsyn med moroa. Litt vanskelig å føre en viss kontroll når poden er laaaangt unna og dessuten blir borte i 1-2 uker... ;-)

Gjest tidligere tenåring
Skrevet

Husker jeg og ei venninne hadde så lyst til å reise på språkskole i England da vi var 14-15 år. Ååååå, som vi maste! Til slutt skulle venninna mi få lov HVIS jeg fikk lov. Og jeg fikk IKKE lov!

Gjett om jeg var sur på foreldrene mine da!

Det er litt kjipt av hennes foreldre å la det være opp til dine synes jeg. Da får plutselig de hele ansvaret. Språkreise er syke saker. Den ene venninnen min ble voldtatt på Malta. Huff huff.

Venninnen som jeg reiste til England med turde ikke spørre sine om hun fikk være i London så hun løy rett og slett. Tenk om det hadde skedd noe! Vi skulle egentlig besøke noen vi kjente i en liten landsby, men måtte overnatte i London fordi det passet best med flyene.

Livet føles fryktelig urettferdig når man er 15 altså :)

Skrevet

Joa, noen trusler ville nok kommet, og jeg hadde i noen uker blitt en fryktelig lite populær far.

Jeg måtte nok forsøkt å pensle det hele over på hennes mor, sånn at hun hadde fått den verste støyten. :)

"Jeg måtte nok forsøkt å pensle det hele over på hennes mor, sånn at hun hadde fått den verste støyten. :)"

Det er jo en av de tingene vi har disse kvinnfolkene for :-)

".............................................."

Annonse

Skrevet

17 tror jeg. Da fikk i hvert fall dattera mi lov. Eldstemann var 18.

Dr. Frankenstein
Skrevet

Jeg var selv alene sammen med kamerater på et slikt feststed i syden når jeg var 17 år gammel. Det gikk bra. Vi gjorde ingenting annet enn det vi likevel ville gjort hjemme. Med eller uten foreldrenes viten. I år fyller jeg 34. Fortsatt synes jeg ikke noe om autoritære foreldre. Er det en fordel å oppdra barna sine til blindt å lystre og uten videre akseptere autoriteter?

Ungdommer som havner på skråplanet gjør ikke det bare fordi de får lov å reise til syden et år før de likevel blir myndige. Det er hjemme slike ungdommer havner i uføret.

Skrevet

17 tror jeg. Da fikk i hvert fall dattera mi lov. Eldstemann var 18.

...ja, det finns SÅNNE 17-åringer og SÅNNE 17-åringer :)

fei1365380229
Skrevet

Jeg var på språkreise med en venninne etter 7.kl jeg, altså 14 år gammel. Det var ikke noe problem i det hele tatt for vi hadde nemlig ikke begynt å feste. Noe annet var det når jeg var på språkreise 16 år gammel, da ble det festing da :)

Hadde forøvrig ALDRI sendt mine alene på språkreise i 14 års alderen.

fei1365380229
Skrevet

Hun måtte vært myndig ja. Var selv på festetur til syden 15 dager når jeg var 18 år og det har vel ikke blitt bedre siden den gang tenker jeg.

Skrevet

Jeg kan vel ikke gjøre noe fra eller til når hun blir 18, dersom hun finansierer det selv. Til det opplegget du skisserer, vil hun verken få lov eller økonomiske bidrag så lenge hun ikke er myndig.

Skrevet

Jeg var selv alene sammen med kamerater på et slikt feststed i syden når jeg var 17 år gammel. Det gikk bra. Vi gjorde ingenting annet enn det vi likevel ville gjort hjemme. Med eller uten foreldrenes viten. I år fyller jeg 34. Fortsatt synes jeg ikke noe om autoritære foreldre. Er det en fordel å oppdra barna sine til blindt å lystre og uten videre akseptere autoriteter?

Ungdommer som havner på skråplanet gjør ikke det bare fordi de får lov å reise til syden et år før de likevel blir myndige. Det er hjemme slike ungdommer havner i uføret.

Nå er det vel ikke faren for å havne "på skråplanet" som er det man trenger bekymre seg for, men å bli utsatt for voldtekt, blind vold, å bli ufrivillig neddopet osv. Klart dette kan skje her hjemme også, men faren er ganske mye større i et hemningsløst miljø som på et slikt feriested. Også langt verre å havne i en slik situasjon på et sted hvor du ikke er kjent, ikke snakker språket osv.

Ei jente på 17 som jeg kjenner endte opp med noen uendelige timer fastspent i ei seng på en psykiatrisk avdeling i Jugoslavia med hallusinasjoner og "epileptiske" anfall etter å ha fått noe ukjent puttet i drinken på et diskotek under en tur der for ikke så lenge siden. Ikke egentlig en erfaring en ønsker for barna sine vil jeg tro?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...