Gå til innhold

Tenåringer til Syden alene.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ikke så lenge de er under 18 nei. Kommer også til å påvirke dem til heller å velge andre typer ferier og reiser. F.eks vil de få dra som utvekslingsstudenter om de ønsker det. Han på snart 12 har allerde planene om det klart for seg, så regner med det blir det for hans del om en 5-6 år.

Eldstemann på 14 1/2 kommer nok på sin side til å ta i hvertfall deler av videregående utenlands når han kommer så langt.

Med slike opplevelser å glede seg til blir ikke "fylleturer" like forlokkende.

Har selv aldri vært på fylletur i syden, men var et år i Thailand som utvekslingsstudent da jeg var 17-18.

Fortsetter under...

• Svar 42
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

4

• ShitDiddelyDo

4

• keinstein

4

• flisa

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Vel, jeg var 17 1/2, et under at venninna mi og jeg kom hjem i live.

Dr. Frankenstein
Skrevet

Nå er det vel ikke faren for å havne "på skråplanet" som er det man trenger bekymre seg for, men å bli utsatt for voldtekt, blind vold, å bli ufrivillig neddopet osv. Klart dette kan skje her hjemme også, men faren er ganske mye større i et hemningsløst miljø som på et slikt feriested. Også langt verre å havne i en slik situasjon på et sted hvor du ikke er kjent, ikke snakker språket osv.

Ei jente på 17 som jeg kjenner endte opp med noen uendelige timer fastspent i ei seng på en psykiatrisk avdeling i Jugoslavia med hallusinasjoner og "epileptiske" anfall etter å ha fått noe ukjent puttet i drinken på et diskotek under en tur der for ikke så lenge siden. Ikke egentlig en erfaring en ønsker for barna sine vil jeg tro?

Disse farene tror jeg er omtrent det samme som hjemme. Noen av dem er kanskje til og med større her hjemme. Slik som for eksempel å bli utsatt for rasistisk motivert vold og voldtekt.

Dessuten har jeg ikke særlig tro på autoritær oppdragelse. Er det bra for ungene å bli oppdratt til å stole mer på autoriteter enn på seg selv? Jeg har mer tro på det å lære opp ungene til å forholde seg til verden framfor å beskytte ungene mot verden. Om et år er syttenåringen likevel ute av foreldrenes trygge favn. Hvor godt rustet til å møte verden er de da?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...