Gå til innhold

"Avskaffe fattigdom"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synd det var så mange som trodde det skulle bli så mye bedre med ny regjering.

Det var ikke nødvendigvis alle som trodde det - men her var det to forskjellige onder og velge mellom.

Dessuten gjenstår det fortsatt å se hvilke ting som endrer seg med Tufte-regjeringen.

"............................................."

• Svar 61
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Goliath

14

• gripp

14

• keinstein

10

• Prozak

9

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Økningen av egenandeler, samt en del annet i avgiftsøkninger som faller likt ut for alle - og dermed rammer de med dårligst økonomi mest - burde være fullstendig idiotisk sett fra alles øyne, uansett politisk tilhørighet.

Så det er mye de rødgrønne nå gjør som jeg ikke fatter og begriper hvordan henger sammen med deres politiske standpunkter.

Men folk får som de ber om (eller stemmer), så da får de bare ha det så godt.....

"Økningen av egenandeler, samt en del annet i avgiftsøkninger som faller likt ut for alle - og dermed rammer de med dårligst økonomi mest - burde være fullstendig idiotisk sett fra alles øyne, uansett politisk tilhørighet."

Det gjorde da den forrige regjeringen også, og det er lite overraskende at denne fortsetter i det samme sporet.

"..........................................."

Skrevet

Ja, jeg liker økte overføringer til kommunene. Jeg misliker privat eierskap. Jeg liker solidaritet.

Jeg liker ikke å diskutere med herrene her, og komme rikke til å gjøre det ettersom jeg syns det er helt bortkasta tid. Og ettersom jeg bare har ett liv, og nødig bruker det på å lese sånt reaksjonært piss som alltid gulpes opp når herrene her snakker "politikk".

:P

"Jeg misliker privat eierskap"

Sånn i det hele og det store? Kommunist?

".........................................."

Gjest printa
Skrevet

Det var ikke nødvendigvis alle som trodde det - men her var det to forskjellige onder og velge mellom.

Dessuten gjenstår det fortsatt å se hvilke ting som endrer seg med Tufte-regjeringen.

"Dessuten gjenstår det fortsatt å se hvilke ting som endrer seg med Tufte-regjeringen."

Ja, Tufte (*lol*) har vært i regjering i fire mnd, og blir allerede dømt nord og ned. Spesielt av de som mener de gjorde en så bra jobb, de fire foregående årene.

Yess!

Lytt og lær!

(Tror jeg liker deg:)

Skrevet

"Økningen av egenandeler, samt en del annet i avgiftsøkninger som faller likt ut for alle - og dermed rammer de med dårligst økonomi mest - burde være fullstendig idiotisk sett fra alles øyne, uansett politisk tilhørighet."

Det gjorde da den forrige regjeringen også, og det er lite overraskende at denne fortsetter i det samme sporet.

"Det gjorde da den forrige regjeringen også, og det er lite overraskende at denne fortsetter i det samme sporet."

Hæ? Mener du det er lite overraskende at den nye rødgrønne regjeringen fortsetter i det samme sporet som den tidligere borgerlige regjeringen?

Vel - for meg er det i hvert fall overraskende, og spesielt innenfor de områder som var de rødgrønnes store valgkampsaker - og som er kjernen i deres politikk.

Når de nå i tillegg er en flertallsregjering, og dermed kan få det akkurat slik de selv vil, så er det for meg meget bemerkelsesverdig at de ikke en gang er i stand til å stå ved "SoriaMoria besluttningene" sine.

Og ser man nå på f.eks SVs oppslutning, så er det lett å lese seg til at det finnes svært mange også innenfor deres egne som reagerer som meg.

Skrevet

"Dessuten gjenstår det fortsatt å se hvilke ting som endrer seg med Tufte-regjeringen."

Ja, Tufte (*lol*) har vært i regjering i fire mnd, og blir allerede dømt nord og ned. Spesielt av de som mener de gjorde en så bra jobb, de fire foregående årene.

Yess!

Lytt og lær!

(Tror jeg liker deg:)

Nå har jeg ikke særlig tiltro til den rote-gjengen, akkurat. Men det er litt prematurt å hyle så altfor mye ennå.

To ting ser imidlertid ut til å være identiske med begge regjeringene: Gjør mest mulig for at de som har mindre skal få enda mindre. Det irriterende er imidlertid når man faktisk bruker det motsatte som valgflesk.

Skrevet

"Det gjorde da den forrige regjeringen også, og det er lite overraskende at denne fortsetter i det samme sporet."

Hæ? Mener du det er lite overraskende at den nye rødgrønne regjeringen fortsetter i det samme sporet som den tidligere borgerlige regjeringen?

Vel - for meg er det i hvert fall overraskende, og spesielt innenfor de områder som var de rødgrønnes store valgkampsaker - og som er kjernen i deres politikk.

Når de nå i tillegg er en flertallsregjering, og dermed kan få det akkurat slik de selv vil, så er det for meg meget bemerkelsesverdig at de ikke en gang er i stand til å stå ved "SoriaMoria besluttningene" sine.

Og ser man nå på f.eks SVs oppslutning, så er det lett å lese seg til at det finnes svært mange også innenfor deres egne som reagerer som meg.

Ja, jeg mener det er lite overraskende. Den forrige regjeringen økte også, i strid med hva de selv sa de gjorde, utgiftene som betyr mest for de som har minst. De nektet også på det i ettertid, selv om man faktisk stavet både tall og sammenhenger for dem.

At den nye regjeringen ser ut til å ville gjøre flere ting som strider direkte med valgflesket deres er selvfølgelig beklagelig, men neppe overraskende. Vis meg EN regjering som faktisk har holdt en betydelig andel av valgløftene sine - rød eller blå.

Gjest Derrida
Skrevet

SV er en gedigen bløff. Halvorsen var ikke snauere enn at hun innvilget seg selv 15000 kr i skattelette.

Ikke rart at LO har reagert. De har nå sett lusa...og kjenner henne på gangen!

Andre usosiale tiltak:

Regjeringen kutter i kontantstøtten før det er full barnehagedekning. Opplagt at dette rammer de vanskeligststilte foreldrene: alenefedre- og mødre.

Regjeringen kommer ikke til å gi særlig skattelette til de med lavest inntak. Den såkalte reverseringen av kutt realiseres ikke før i siste år før neste stortingsvalg.

Patetisk!

Gjest printa
Skrevet

Nå har jeg ikke særlig tiltro til den rote-gjengen, akkurat. Men det er litt prematurt å hyle så altfor mye ennå.

To ting ser imidlertid ut til å være identiske med begge regjeringene: Gjør mest mulig for at de som har mindre skal få enda mindre. Det irriterende er imidlertid når man faktisk bruker det motsatte som valgflesk.

For å si det slik:

Jeg har opplevd større overraskelser tidligere.

Statsbudsjettet til de RødGrønne slo ikke akkurat ned som noen bombe.

Skrevet

Jeg lurer på om ikke en eller annen politiker har satt fatigdomsgrensen til 90 000 brutto. Den som tjener det, må betale 14 000 i skatt! det er jo flåeri.

Jeg syns ikke noen med inntekter under 120 000 behøver betale skatt.

Skrevet

Ja, jeg mener det er lite overraskende. Den forrige regjeringen økte også, i strid med hva de selv sa de gjorde, utgiftene som betyr mest for de som har minst. De nektet også på det i ettertid, selv om man faktisk stavet både tall og sammenhenger for dem.

At den nye regjeringen ser ut til å ville gjøre flere ting som strider direkte med valgflesket deres er selvfølgelig beklagelig, men neppe overraskende. Vis meg EN regjering som faktisk har holdt en betydelig andel av valgløftene sine - rød eller blå.

At det alltid finnes alt for mye valgflesk er jeg helt enig med deg i - desverre:-(

Men likevel så overrasker det meg ved denne regjeringen. Ikke at de bryter en del valgkampløfter - men HVILKE løfter det er de bryter.

Jeg fatter ikke at det ville vært så vanskelig for dem å gi skatteletter til de fattigste, og jeg fatter ikke at det ville vært så vanskelig for dem å redusere (i stedet for å øke) en del av de avgiftene som først og fremst slår tungt ut for de med minst.

Tross alt er det KJERNEVERDIENE i deres politikk det gjelder.

De borgerlige var i hvert fall i stand til å innfri de fleste av sine løfter til næringslivet (som vi ALLE er 100% avhengige av) - noe som gjelder kjerneverdiene på den borgerlige siden.

Men kanskje har de rødgrønne funnet ut (eller alltid visst innerst inne) at uten et solid og konkurransedyktig næringsliv og gode rammevilkår for investorene - så finnes det ingen mulighet for en levedyktig nasjon på det nivået vi faktisk har?

Hvis sistnevnte er tilfelle, så slapper i hvert fall jeg vesentlig mer av:-)

Skrevet

At det alltid finnes alt for mye valgflesk er jeg helt enig med deg i - desverre:-(

Men likevel så overrasker det meg ved denne regjeringen. Ikke at de bryter en del valgkampløfter - men HVILKE løfter det er de bryter.

Jeg fatter ikke at det ville vært så vanskelig for dem å gi skatteletter til de fattigste, og jeg fatter ikke at det ville vært så vanskelig for dem å redusere (i stedet for å øke) en del av de avgiftene som først og fremst slår tungt ut for de med minst.

Tross alt er det KJERNEVERDIENE i deres politikk det gjelder.

De borgerlige var i hvert fall i stand til å innfri de fleste av sine løfter til næringslivet (som vi ALLE er 100% avhengige av) - noe som gjelder kjerneverdiene på den borgerlige siden.

Men kanskje har de rødgrønne funnet ut (eller alltid visst innerst inne) at uten et solid og konkurransedyktig næringsliv og gode rammevilkår for investorene - så finnes det ingen mulighet for en levedyktig nasjon på det nivået vi faktisk har?

Hvis sistnevnte er tilfelle, så slapper i hvert fall jeg vesentlig mer av:-)

Noe av det som overrasker meg, er hvordan så mange av disse politiker-gjøkene klare å regne så totalt forskjellig. Det er tross alt ikke snakk om annet enn helt grunnleggende regneoperasjoner - pluss, minus, multiplikasjon og divisjon :-)

Skrevet

For å si det slik:

Jeg har opplevd større overraskelser tidligere.

Statsbudsjettet til de RødGrønne slo ikke akkurat ned som noen bombe.

"Statsbudsjettet til de RødGrønne slo ikke akkurat ned som noen bombe."

Ikke akkurat, nei :-)

"..............................................."

Skrevet

Noe av det som overrasker meg, er hvordan så mange av disse politiker-gjøkene klare å regne så totalt forskjellig. Det er tross alt ikke snakk om annet enn helt grunnleggende regneoperasjoner - pluss, minus, multiplikasjon og divisjon :-)

Det har slått meg også:-)

Men enda mer overrasket blir jeg når høyt utdannede økonomer klarer å få helt forskjellige svar.

Har du tenkt på hva det betyr for rettingen av din eksamensoppgave.....?

Resultatet kan se ut som om det er nesten like mye avhengig av økonomen som retter den, som den er av din egen innsats......

Skrevet

Men enda mer overrasket blir jeg når høyt utdannede økonomer klarer å få helt forskjellige svar.

Resultatet kan se ut som om det er nesten like mye avhengig av økonomen som retter den, som den er av din egen innsats......

Et annet bidrag til avskaffelse av fattigdom var å ilegge skolemelk en avgift på ca 45 øre pr. stk. Ikke mye selvsagt, men like fullt et negativt bidrag til barnefamiliers økonomi og folkets helse.

Skrevet

Et annet bidrag til avskaffelse av fattigdom var å ilegge skolemelk en avgift på ca 45 øre pr. stk. Ikke mye selvsagt, men like fullt et negativt bidrag til barnefamiliers økonomi og folkets helse.

og dessuten; matmomsen øker med to prosentpoeng. Helt sikkert et rødgrønt bidrag som de fattigste setter stor pris på.

Videre; 8% mva på hotellovernattinger. De regner vel med at fattigfolk ikke har råd til å bo på hotell likevel, slik at det ikke spiller noen rolle. Men jeg er usikker på om velgerne deres elsker slike tiltak.

Skrevet

Heldigvis har jeg aldri studert øknonomi :-)

Men ja - det er ganske fantastisk hvordan de kan være så fryktelig uenige om TALL, som alltid, i prinsippet, kan beregnes og sjekkes.

Skrevet

Heldigvis har jeg aldri studert øknonomi :-)

Men ja - det er ganske fantastisk hvordan de kan være så fryktelig uenige om TALL, som alltid, i prinsippet, kan beregnes og sjekkes.

Økonomer har aldri skapt noe.

Skrevet

og dessuten; matmomsen øker med to prosentpoeng. Helt sikkert et rødgrønt bidrag som de fattigste setter stor pris på.

Videre; 8% mva på hotellovernattinger. De regner vel med at fattigfolk ikke har råd til å bo på hotell likevel, slik at det ikke spiller noen rolle. Men jeg er usikker på om velgerne deres elsker slike tiltak.

Matmomsen og skolemelkavgiften er fullstendig uforståelig - i hvert fall forsøkt sett fra SVs side.

Men det er mulig at Sp og bøndene kan ha noe å hente på det - selv om jeg ikke helt klarer å se det "på sparket"?

Dog gjør Sp en kjempeinnsats for å berge de "fattige norske bøndene" mot de som kjemper for livet som bønder i ulike uland......

Skrevet

Økonomer har aldri skapt noe.

Jovisst har de det.

De har skapt en MASSE rapporter og økonomiske utredninger - på papir.

Og det skaper igjen en masse arbeidsplasser i skogsnæringen og treforedlingsindustrien:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...