Gå til innhold

Hva koster det å bygge et hus?

Anbefalte innlegg

Gjest takk for ca.svar
Skrevet

Ca.? Et lite hus/et hus med to utleieleiligheter i kjelleren. Er det mulig å bygge hus når man er en småbarnsfamilie der konen får utbetalt ca. 5000 og mannen får utbetalt rundt 15.-16.000? Familien har tomt og 100.000 i egenkapital. Hva ville utgiftene blitt i måneden?

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

21

• Katt-ja

13

• serendipity

7

• snø

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest ikke billig iallefall
Skrevet

Kontakt et byggefirma / evt. så kontakter du et av de firmaene som gir ut huskataloger.

Så søker frua på en jobb hvor hun får mer i inntekt.

Gjest takk for ca.svar
Skrevet

Kontakt et byggefirma / evt. så kontakter du et av de firmaene som gir ut huskataloger.

Så søker frua på en jobb hvor hun får mer i inntekt.

Konen kan ikke jobbe mer enn det hun gjør nå.

Skrevet

Du må regne med at huset i alle fall vil koste - minimum 1,5 mill. Om du får tomt på landet evnt. Så må du gå på en lånekalkulator og se hvor mye lånet blir - du trekker da selvsagt fra de pengene du har i egenkapital. Så finner du ut hvor mye du kan ta i leie for de to leilighetene og så går du til banken med budsjettet - eller til en husbygger.

Jeg syns Norbohus kommer veldig bra ut rent prismessig,

http://www.norbohus.no

det er bare dere selv som vet om dere klarer det eller ikke. - og så får en håpe at dere har en bank som har tro på dere :)

Lykke til!

Ikke hør på de som sier at det ikke går...

Og du, -om du setter opp grunnmuren selv -så har du spart MASSE og det går også inn som egenkapital i budsjettet.

Annonse

Skrevet

Hvor lang er en hyssing? ;-)

Hvor høyt kan et fly?

Gjest takk for ca.svar
Skrevet

Hvor lang er en hyssing? ;-)

LOL

Jeg ville altså vite ca. siden jeg er svært usikker på priser.

Gjest takk for ca.svar
Skrevet

Du må regne med at huset i alle fall vil koste - minimum 1,5 mill. Om du får tomt på landet evnt. Så må du gå på en lånekalkulator og se hvor mye lånet blir - du trekker da selvsagt fra de pengene du har i egenkapital. Så finner du ut hvor mye du kan ta i leie for de to leilighetene og så går du til banken med budsjettet - eller til en husbygger.

Jeg syns Norbohus kommer veldig bra ut rent prismessig,

http://www.norbohus.no

det er bare dere selv som vet om dere klarer det eller ikke. - og så får en håpe at dere har en bank som har tro på dere :)

Lykke til!

Ikke hør på de som sier at det ikke går...

Og du, -om du setter opp grunnmuren selv -så har du spart MASSE og det går også inn som egenkapital i budsjettet.

Det måtte ha blitt et lite hus uten utleieleilighet(er), eller et med slik at de kunne gitt inntekt. Tusen takk for svar!

Gjest protokoll
Skrevet

Hørtes ut som dere tjener litt lite for å greie å håndtere et slikt lån, men med utleie del (hvis dere får leid ut) så går det vel.

Et hus koster vel fra 500 000 og opp, som deler, og man regner at det koster det dobbelte å få satt det opp, med tomt. Den har dere jo.

2 mill i lån blir 11-12 000 i mnd.

Gjest takk for ca.svar
Skrevet

Hørtes ut som dere tjener litt lite for å greie å håndtere et slikt lån, men med utleie del (hvis dere får leid ut) så går det vel.

Et hus koster vel fra 500 000 og opp, som deler, og man regner at det koster det dobbelte å få satt det opp, med tomt. Den har dere jo.

2 mill i lån blir 11-12 000 i mnd.

Og det er helt klart alt for mye.

Skrevet

LOL

Jeg ville altså vite ca. siden jeg er svært usikker på priser.

Ta kontakt med husleverandører, du finner mye på nettet. Be om kataloger og prisliste. Husk at det er MYE som kommer i tillegg til prisen i katalogen, f.eks tomt som jo varierer mye med hvor i landet du bor, utgraving, grunnmur, alt ekstra dere putter inn i huset, parkett, maling, fliser, tapet osv. Lista er lang, men lykke til :-)

Skrevet

INGEN jeg kjenner har klart å bygge et hus med to leil. og en nogenlunde strørrelse og standard til under 2,5 mill. Og selv DET er faktisk ganske lite.

Annonse

Gjest protokoll
Skrevet

INGEN jeg kjenner har klart å bygge et hus med to leil. og en nogenlunde strørrelse og standard til under 2,5 mill. Og selv DET er faktisk ganske lite.

Ja med to leiligheter blir det minst det.

Et lite hus uten kan kanskje gå for 1,7 eller deromkring.

Gjest takk for ca.svar
Skrevet

Hva med et lite hus uten kjeller?

Gjest protokoll
Skrevet

Hva med et lite hus uten kjeller?

Hvorfor må dere bygge? Er det ikke bedre å kjøpe ett litt eldre billigere hus, eller leilighet? Dere har jo ikke noen særlig bra økonomi om dere ikke bor langt ute på landet der det er billigere.

Så kan dere bygge når dere begge har bedre jobber/lønn.

Gjest takk for ca.svar
Skrevet

Hvorfor må dere bygge? Er det ikke bedre å kjøpe ett litt eldre billigere hus, eller leilighet? Dere har jo ikke noen særlig bra økonomi om dere ikke bor langt ute på landet der det er billigere.

Så kan dere bygge når dere begge har bedre jobber/lønn.

Jeg leter også etter en leilighet (hus er for dyrt), men her vi bor er prisene høye. Det koster fra 1,7 for en leilighet i ok størrelse, og hus koster over 2 mill.

Jeg har faktisk tenkt at en leilighet kan være en grei start, også siden vi ikke har så god inntekt. Men det ser dessverre ut som om vi må leie noen år til.

Gjest protokoll
Skrevet

Jeg leter også etter en leilighet (hus er for dyrt), men her vi bor er prisene høye. Det koster fra 1,7 for en leilighet i ok størrelse, og hus koster over 2 mill.

Jeg har faktisk tenkt at en leilighet kan være en grei start, også siden vi ikke har så god inntekt. Men det ser dessverre ut som om vi må leie noen år til.

Jeg tenker at hvis dere ikke har råd til å kjøpe noe ferdig og noe eldre, så har dere hvertfall ikke råd til å bygge. Det koster altså, og baller ofte på seg. For ikke å snakke om hvor utrolig mye arbeid det er.

Ingen mulighet for høyere inntekt da antar jeg heller. Da får dere spare da;)

Gjest takk for ca.svar
Skrevet

Jeg tenker at hvis dere ikke har råd til å kjøpe noe ferdig og noe eldre, så har dere hvertfall ikke råd til å bygge. Det koster altså, og baller ofte på seg. For ikke å snakke om hvor utrolig mye arbeid det er.

Ingen mulighet for høyere inntekt da antar jeg heller. Da får dere spare da;)

Vi må nok det........ Takk for synspunkter.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...