Gå til innhold

Hva koster det å bygge et hus?

Anbefalte innlegg

Gjest protokoll
Skrevet

Vi må nok det........ Takk for synspunkter.

Vi har lån på 2 mill, og får utbetalt ca 40000 til sammen i mnd. Enda så har vi dårlig råd, selv uten barn... Går renta mye opp sliter vi...

Fortsetter under...

• Svar 101
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

21

• Katt-ja

13

• serendipity

7

• snø

4

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest takk for ca.svar
Skrevet

Vi har lån på 2 mill, og får utbetalt ca 40000 til sammen i mnd. Enda så har vi dårlig råd, selv uten barn... Går renta mye opp sliter vi...

Og vi har små barn også... Vel, vi får bare drømme om egen bolig.

Skrevet

INGEN jeg kjenner har klart å bygge et hus med to leil. og en nogenlunde strørrelse og standard til under 2,5 mill. Og selv DET er faktisk ganske lite.

joda -det går fint om man bygger på rett sted og legger ned mye jobb selv.

Skrevet

Hvorfor må dere bygge? Er det ikke bedre å kjøpe ett litt eldre billigere hus, eller leilighet? Dere har jo ikke noen særlig bra økonomi om dere ikke bor langt ute på landet der det er billigere.

Så kan dere bygge når dere begge har bedre jobber/lønn.

det er billigere å bygge.

Skrevet

jøss - da er du ikke særlig økonomisk. Folk klarer seg fint med halve den lønna andre steder.

Skrevet

Og vi har små barn også... Vel, vi får bare drømme om egen bolig.

Ikke la deg bukke under av "protokoll".

Annonse

Gjest protokoll
Skrevet

jøss - da er du ikke særlig økonomisk. Folk klarer seg fint med halve den lønna andre steder.

Vi lever nok litt dyrt, hvertfall hvis en skal sammenlikne med DOLere;o) Vi snur aldri på krona, gjør masse, reiser mye, kjøper mye, men jeg vil ikke si vi har god råd for det liksom. Vi går i null hver mnd.

Der jeg bor, er det ganske så mye dyrere å bygge enn å kjøpe, men tomtene ligger jo på over 1 mill da, pluss huset og bygging...

Gjest Persille
Skrevet

Vi har bygget hus på 600m2, med helt ok standard - og har gjort mye selv.

Det er tre leiligheter, to til utleie og en til å bo i.

Det kostet 10 millioner ca.

Husk at det er dyrere å bygge tre leiligheter enn ett hus. Da trenger du tre kjøkken, minst tre bad etc - i et hus trenger du bare ett sett av alt.

Vi har litt dyre kjøkken, men veldig billige bad.

Vi betalte 200.000 for å borre etter jordvarme, og har vannbåren varme i alle gulv.

Ellers gjorde vi som sagt mye selv, malte, la strie/duk, bygget kjøkken & bad, etc.

Vi hadde regnet med åtte mill, men det ble litt over ti...

Som de andre her sier - det er mye som koster, ikke bare huset. Du må ha kloakk, beplantning, parkering, i det hele tatt...

Lykke til :)

Skrevet

Vi lever nok litt dyrt, hvertfall hvis en skal sammenlikne med DOLere;o) Vi snur aldri på krona, gjør masse, reiser mye, kjøper mye, men jeg vil ikke si vi har god råd for det liksom. Vi går i null hver mnd.

Der jeg bor, er det ganske så mye dyrere å bygge enn å kjøpe, men tomtene ligger jo på over 1 mill da, pluss huset og bygging...

Nettopp - her jeg bor - koster tomtene fra 250.000 og oppover -og de er på et mål. 50 minutter fra Oslo.....:)

Skrevet

Vi har bygget hus på 600m2, med helt ok standard - og har gjort mye selv.

Det er tre leiligheter, to til utleie og en til å bo i.

Det kostet 10 millioner ca.

Husk at det er dyrere å bygge tre leiligheter enn ett hus. Da trenger du tre kjøkken, minst tre bad etc - i et hus trenger du bare ett sett av alt.

Vi har litt dyre kjøkken, men veldig billige bad.

Vi betalte 200.000 for å borre etter jordvarme, og har vannbåren varme i alle gulv.

Ellers gjorde vi som sagt mye selv, malte, la strie/duk, bygget kjøkken & bad, etc.

Vi hadde regnet med åtte mill, men det ble litt over ti...

Som de andre her sier - det er mye som koster, ikke bare huset. Du må ha kloakk, beplantning, parkering, i det hele tatt...

Lykke til :)

Å hildrande du - 10 MILLIONER???

Det tallet hadde jeg fått store problemer med å underskrive lånepapirer på, gitt...

Gulp. Svelg.

Skrevet

Nettopp - her jeg bor - koster tomtene fra 250.000 og oppover -og de er på et mål. 50 minutter fra Oslo.....:)

Er det ledige jobber der, da?

Vi står på flyttefot, men vet ikke helt hvor vi skal reise.

Skrevet

"Vi snur aldri på krona, gjør masse, reiser mye, kjøper mye, men jeg vil ikke si vi har god råd for det liksom. Vi går i null hver mnd."

Mener du at så lenge man bruker opp alle pengene hver måned, har man ikke god råd?

Annonse

Skrevet

Hva med et lite hus uten kjeller?

Du mener et hus uten leil.? og kjeller. Det komemr selvsagt an på hvor mye dere er i stand til å gjøre selv. Men hus med plate på mark er langt rimeligere enn sokkelleil. eller full kjeller. Her må dere nesten bare kontakte ulike husleverandører. Men vil tro at der ekan få et ok hus, men en helt ok standard til ca. 1.8 mill. Men dette blir jo å stikke fingeren ut i lufta omtrent... ;-) og gjette.

Skrevet

joda -det går fint om man bygger på rett sted og legger ned mye jobb selv.

Da må man gjøre svært mye selv. Og også velge enkleste løsninger på det meste.

Skrevet

Er det mulig !???!??! Vi har nå KUN 1.3 mill. og utbetalt ca. det samme som dere (litt mindre, ca. 37.000,-) og vi har det helt helt fint økonomisk!!!

To dyre biler da ??? ;-)

Skrevet

Da må man gjøre svært mye selv. Og også velge enkleste løsninger på det meste.

Velge enkleste løsninger, ja.

Har inntrykk av at de fleste som bygger tar litt av,- når det først skal bygges skal ALT være tipp-topp, og som de alltid har drømt om (eller rettere sagt, slik interør-eliten alkkurat nå sier at man må ha det...)

Skrevet

Forresten jeg bare MÅÅÅÅÅ legge til at det er GALSKAP å basere seg på at man til enhver tid har begge leil. utleid. Om begge står tomme ca. 2 måneder hver, hvert år, er det et tap på kr 16 000,- om dere tar kr 4000,- i husleie.

Skrevet

*kremt*

Du sier at hvis renta går opp, så sliter dere...

Og lenger ned sier du "Vi snur aldri på krona, gjør masse, reiser mye, kjøper mye, men jeg vil ikke si vi har god råd for det liksom. Vi går i null hver mnd."

Tror du har en litt annen definisjon av å "slite" enn de fleste andre :)

Skrevet

Velge enkleste løsninger, ja.

Har inntrykk av at de fleste som bygger tar litt av,- når det først skal bygges skal ALT være tipp-topp, og som de alltid har drømt om (eller rettere sagt, slik interør-eliten alkkurat nå sier at man må ha det...)

He he.. Ja, sånn er jeg også selv. Jeg vil ha det slik jeg ønsker det, ikke velge løsninger jeg er halvveis fornøyd med. Men nå skal det sies at vi har det veldig greit økonomisk.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...